2015-06-14, 13:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Vet inte om du menar allvar eller bara är okunnig ? Jo kungafamiljen har problem med inavel...
http://flutetankar.blogspot.se/2012/02/kungahuset-breddar-sin-genetiska-bas.html

Problemet med inavel löses direkt då man tillämpar utavel. Vi tar en hårt inavlad pappa och en lika hårt inavlad mamma, men att dessa föräldrar inte är släkt på något sätt. Barn till dessa är inte inavlade på något sätt. Eftersom du verkar intresserad av ämnet så rekommenderar jag dig fortsatt läsning här.
Citera
2015-06-14, 13:21
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Du har givetvis din fulla rätt att tycka som du gör. Liksom jag har min. Men så länge en stark majoritet av svenska folket tycker som jag i monarkifrågan så blir det ingen republik av.
Menar Du möjligen att den lilla sekten kring republikanska klubben ska ges makt och myndighet att införa republik mot folkflertalets önskan?
I så fall är du en mycket dålig demokrat.

En svensk president kan klara av knugens roll mkt väl och bättre.
Vi behöver ingen "Kung o "Drottning" för att ha det bra i Sverige.
Vi ska inte låta överklassen ta över och ge dom makt!
De är ingenting än bara vanliga människor så prata inte om monarki 2015, tack!
Citera
2015-06-14, 13:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Vet inte om du menar allvar eller bara är okunnig ? Jo kungafamiljen har problem med inavel...
http://flutetankar.blogspot.se/2012/02/kungahuset-breddar-sin-genetiska-bas.html

I Din länk ser jag inget som antyder något inavelsproblem i det nuvarande svenska kungahuset. Att det mestadels varit så att kungligheter gift sig med kungligheter, innebär inte med automatik inavel, ty det kan vara mycket långa släktskapsband även i den samlade europeiska kungahusfloran. I alla händelser så avslutas Din länk med:

Citat:
Vi kan således konstatera att de skandinaviska kungahusen står på en genetiskt trygg bas inför framtiden, vilket man inte kan säga om den svensk-norska vargstammen.

Emedan jag är tämligen okunnig om svenska och norska vargars eventuella inavelsproblem, så har jag intet att invända mot slutsatsen i övrigt.
Citera
2015-06-14, 13:33
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Och Du anser Dig förstås vara en så framgångsrik och utomordentlig person att Du förtjänar något mycket bättre? Eller tar Du Dig bara friheten att använda nedsättande uttryck utan underbyggnad, bara för att det roar Dig?

Nu är det ändå så att det är ganska många som betecknar en kvinna som visat tuttar och arschle herrtidninar som en slampa, och att hon härigenom diskvalificerat sig som värdig en prinsesstitel.

Men det kanske du inte heller har någon kommentar angående?
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2015-06-14 kl. 13:37.
Citera
2015-06-14, 13:42
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammanfogade.

// mod
Citera
2015-06-14, 13:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu är det ändå så att det är ganska många som betecknar en kvinna som visat tuttar och arschle herrtidninar som en slampa, och att hon härigenom diskvalificerat sig som värdig en prinsesstitel.

Men det kanske du inte heller har någon kommentar angående?

Som kanske emellanåt framgår, så är jag en smula gammaldags. I anledning därav så förknippar jag uttrycket "slampighet" med sexuell lösaktighet och något särskilt anmärkningsvärt i den riktningen har jag inte sett att Du kunnat belägga. Det brukar förstås inte hindra Dig, och en del av oss minns förstås att Du hade synpunkter på det beteende som lades kungen till last för några år sedan, vilket sedemera visade sig vara ett falsarium av en kriminell jugoslav.

Men att i offentligheten uppvisa allehanda kroppsdelar, kan knappast räcka för att kvala in för epitetet "slampa". Eller har Du även synpunkter på kronprinsessan härvidlag?
http://www.girlswithguns.org/news/news0004a.jpg

http://www.girlswithguns.org/news/news0004a.jpg
Citera
2015-06-14, 14:25
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Du har givetvis din fulla rätt att tycka som du gör. Liksom jag har min.

Ja, det kallas åsiktsfrihet.

Citat:
Men så länge en stark majoritet av svenska folket tycker som jag i monarkifrågan så blir det ingen republik av.

Och det kallas demokrati.

Citat:
Menar Du möjligen att den lilla sekten

Ad hominem.

Citat:
kring republikanska klubben ska ges makt och myndighet att införa republik mot folkflertalets önskan? I så fall är du en mycket dålig demokrat.

Halmgubbe.
Citera
2015-06-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
En svensk president kan klara av knugens roll mkt väl och bättre.
Vi behöver ingen "Kung o "Drottning" för att ha det bra i Sverige.
Vi ska inte låta överklassen ta över och ge dom makt!
De är ingenting än bara vanliga människor så prata inte om monarki 2015, tack!

Javisst kan vi införa införa republik - om vi vill.
Kruxet är bara att jag och en betryggande majoritet av svenska folket inte vill ha republik utan behålla monarkin.
Menar du att regering och riksdag ska köra över svenska folket och ändå införa republik?
Själv anser jag att Du nog får vänta lite, tills Du och Dina republikanska själsfränder har stöd av majoriteten svenskar.
Ni verkar faktiskt ha det ganska svårt på opinionsfronten för närvarande. Därav desperationen?
Senast redigerad av menelik 2015-06-14 kl. 14:52.
Citera
2015-06-14, 14:28
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Visst har Du rätt att på något sätt uttrycka Dina åsikter om Rikets statsskick. Mindre självklart är att Du bör använda obelagda nedsättande uttryck. T ex har Du inte visat på något belägg på inavel. Snarare skulle man kunna påstå att kungafamiljen är mindre inavlad än de flesta, alldenstund eventuella släktskapsförhållanden är välkända och hänsyn kan tagas till detta.

Får hålla med dig om detta. Däremot så borde konsekvensen av uttunnandet av det blå blodet i förlängningen bli att mysticismen kring monarken och därmed en stor del av dess påstådda legitimitet snabbt försvinner.
Citera
2015-06-14, 14:30
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Att påstå att vi inte har demokrati i Sverige så länge kungafamiljen finns, är så klart i saklig mening felaktigt. Sverige ligger tämligen väl till i internationella jämförelser, vilket också ett flertal andra konstitutionella monarkier gör.

Endast enligt din mening. Att något är bra innebär dessutom inte att det inte kan bli bättre.
Citera
2015-06-14, 14:35
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Men att i offentligheten uppvisa allehanda kroppsdelar, kan knappast räcka för att kvala in för epitetet "slampa".

Du skulle inte ha något emot om någon av sessorna ställde upp på lite toplessbilder i Slitz?
Citera
2015-06-14, 14:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Javisst kan vi införa införa republik - om vi vill.
Kruxet är bara att jag och en betryggande majoritet av svenska folket inte vill ha republik utan behålla monarkin.
Menar du att regering och riksdag ska köra över svenska folket och ändå införa republik?
Själv anser jag att Du nog får vänta lite, tills Du och Dina republikanska själsfränder har stöd av majoriteten svenskar.
Ni verkar faktiskt ha det ganska svårt på opinionsfronten för närvarande. Därav desperationen?(cool)

Du verkar inte veta vad du snackar om.

Förändring 2010 -> 2013

Stöd för monarki 70% -> 63%
Stöd för republik 17% -> 27%

Fortsätter det i samma takt är alltså den allmänna viljan att införa republik om ~10. För att använda din egen retorik tillhör du då den rojalistiska sekten. Kul va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in