Citat:
Ursprungligen postat av Dramig
Gode Gud, vad tröttsamma ni är. Ett enkelt konstaterande: Ni är rojalister och det finns republikaner.
Det är inte vår uppgift att var bekväma och lättstyrda, utan att kritiskt granska republikanernas oliak argument, samt ge offentlighet åt det luftslott som Ni bygger.
Citat:
1. 2 länder UTAN monarki placerar sig bättre än Sverige. Det bevisar väl att det inte är nödvändigt att ha monarki!
Det har ingen påståt. Island placerar sig ofta före Sverige i demokratiindex. Vår poäng är att när republikanerna påstår att demokratin försämras av monarki eller att det är en ekonomkisk och/eller social förlust, så är detta fel. Det republikanska argumentet är således ihåligt på dessa punkter.
Citat:
2. Jag har inte påstått att vi måste gå om dem. Vi ligger ju 3:a och det fungerar ju bra.
Så vad vore då vinsten? Hela den apparat och det ståhej som byte av statsskicket skulle medföra skulle alltså inte innebära någon uppenbar fördel för Sve3rige? Varför i alla världen skall vi då byta bort något som fungerat så väl? Det kan väl inte bara vara för att göra några aparta republikaner glada?
Citat:
3. Finland hade en kung en gång i 2 mån. Det var tack vare honom de beslutade sig för republik.
Nej, man hade en tronpretendent i två månader. Kung var han aldrig, men skulle ha kunnat bli om inte Tyskland kapitulerat och det finska frihetskriget krävs snabba lösningar.
Citat:
4. En diskussionsfråga vilken lösning som passar oss. Personligen tycker jag inte vi behöver ngn. Vi har statsminister och talman + 3 st vice talmän. De kan överta "kungens" jobb.
Det kan man för det första ifrågasätta om de kan och för det andra så måste Ni väl kunna presentera för folket vilket som är alternativet till dagens system? Begär Ni verkligen att svenska folket skall köpa den republikanska grisen i säcken? "Lita på oss. Det kommer bli jättebra," Vad är det för hästhandlarfasoner?
Citat:
5. Jag tror inte det får ngr samhällseffekter över huvudtaget förutom att "kungens" vänner får söka nya kelgrisar.
Det är rätt förhoppningsfullt. Om ett statsskick ändras i grunden efter mer än 1000 år, är det nog sannolikt att det blir rätt stora förändringar, inte minst på längre sikt.
Citat:
6. Nej, jag ser inga svårigheter. "Kungen" är en dekoration. Om jag bakar en mkt näringsrik måltid och sätter ett körsbär i toppen ("kungen") så SER det lite dekorativare ut, men det har ingen som helst betydelse för innehållet.
Det är ett rätt naivt synsätt. Det nationella värdet av symboler är mycket stort, och därmed får det också politiska och demokratiska effekter. För att bygga vidare på tårtanalogin, så är möjligen kungen körsbäret, men hela det nationella symbolmönstret med statsvapen, kronor osv följer monarkin. Då berövar Du tårtan både masipanhöljet och stora delar av gräddinnehållet också. (Vi föreställer oss givetvis att det är en prinsesstårta.
).Vad gäller symboler så finns det en hel mängd olika små detaljer som kommer att behöva ändras. I det militära blir det en total strukturförändring, t ex. Jag tar några andra exempel:
- Vad skall ishockeylandslaget heta sedan? Tre kronor är ju monarkistiskt.
- Hur skall den svenska heraldiken förändras, när riksvapen, länsvapen, landskapsvapen mm inte kan prydas av kronor etc?
- Hur skall hela det monarkiska arvet i form av slott, parker mm hanteras? Flyktingförläggningar? Betongstationer?
- Skall vi ha en ny "kungssång" till "presidenten" (jfr Hail to the Chief)?
Ja, jag begär så klart inga detaljerade svar. Det är mest funderingar.
Men tack för att Du i alla fall svarade på de förra frågorna. Många republikaner gör aldrig det.
Ditt eget påstående var att vi var tvungna att ta bort 3 kronor om vi blev republik, eftersom du bestämt hävdade att dom tillhörde monarkin.