2015-06-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Avskaffa monarkin för guds skull!!
Vad är det för dumheter som pågår?!
Vad är kung igentligen och varför ska kungar vara kung, enligt vem då?

Sverige borde skämmas att ha kung och drottning när vi lever i ett land där de säger att alla ska vara lika mycket värda.
Är vi verkligen det?
Varför ska "kungabarnen" leva lyx och använda våra pengar för deras tramsiga bröllop?!
Svenska folket är verkligen dumma som vill ha kvar monarkin😳

Att Du ogillar monarkin är ditt lilla problem. Du är i din fulla rätt att tycka så.
Helt avgörande är vad väljarmajoriteten tycker. Så länge folket gillar monarkin blir det ingen republik av. Ska helt enkelt inte bli det i en demokrati, där folkviljan råder.
Citera
2015-06-13, 21:06
Medlem
GusFrings avatar
Citat:

Demokratin är en större dumhet som pågår men det är mer politiskt inkorrekt att tycka.
Citera
2015-06-13, 21:10
Bannlyst
Jävla skitland vi lever i, det är ju jag som bygger upp det här landet som är kung.
Citera
2015-06-13, 21:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Den skapar sammanhang med historien, sammanhållning inom folket och allmän glädje över att Sverige lever vidare trots alla problem. Det folkliga engagemanget är det inget fel på. Det tycks som att beredvilligheten att betala för monarkin är god.

Men vad tycker du om att vi fått en slampa som prinsessa? (Förlåt mig att jag upprepar frågan, men det var nästan lite särskilt Strix kommentar jag väntade på.)
Citera
2015-06-13, 21:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Är det dags att avskaffa monarkrin nu när vi får en slampa till prinsessa?=

Citat:
Det var värst! Har Du blivit sexualmoralist? Jag trodde Du var liberal.

Citat:
Men vad tycker du om att vi fått en slampa som prinsessa? (Förlåt mig att jag upprepar frågan, men det var nästan lite särskilt Strix kommentar jag väntade på.)

Du kan väl svara på min fråga först? Sedan skulle det vara klädsamt att Du underbygger Ditt nedsättande omdöme, av den typ som vi båda vet att D har en tendens att kasta omkring Dig med ett mycket liberalt förhållande till sanningen.
Citera
2015-06-13, 21:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-nexx
Nationell identitet måste väl vara grymt viktigt tänker jag? Att vi som folk har ännu något att samlas omkring, på flera plan (bl.a. historiskt, socialt och heraldiskt). Själv tycker jag att både Carl XVI Gustaf och prins Carl Philip är goda personliga förebilder för mig som man.

Olika människor fungerar på olika sätt men nationell identitet och sammanhållning är synnerligen viktigt både för individer och för samhället. Inte minst viktigt är denna sammanhållning för utvecklande och bevarande av demokrati. Den konstitutionella monarkin är bra för demokratin!
Citera
2015-06-13, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Sverige borde skämmas att ha kung och drottning när vi lever i ett land där de säger att alla ska vara lika mycket värda.
Är vi verkligen det?
Varför ska "kungabarnen" leva lyx och använda våra pengar för deras tramsiga bröllop?!
Svenska folket är verkligen dumma som vill ha kvar monarkin😳
(Min kursiv.)

Om vi skall blanda in Gud, så skall vi snarast behålla monarkin. Lyss till Herrens ord:

"Överheten är en Guds tjänare till ditt bästa. Men gör du det onda skall du frukta, ty överheten bär inte svärdet förgäves. Den är en Guds tjänare, en hämnare som straffar den som gör det onda."
(Rom 13:1-4)
Citera
2015-06-13, 21:55
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Du kan väl svara på min fråga först? Sedan skulle det vara klädsamt att Du underbygger Ditt nedsättande omdöme, av den typ som vi båda vet att D har en tendens att kasta omkring Dig med ett mycket liberalt förhållande till sanningen.

Nej, jag är inte sexualmoralist, och tycker att det är bra med en lite slampig prinsessa. Om vi nu ska ha knugahuset till något, så varför inte.

Men vi säger väl det då. Att du inte ser någon som helst slampighet med henne, och att det därigenom inte finns någon fråga att svara på.

Det är ju förstås ett svar det också.
Citera
2015-06-13, 22:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, jag är inte sexualmoralist, och tycker att det är bra med en lite slampig prinsessa. Om vi nu ska ha knugahuset till något, så varför inte.

Men vi säger väl det då. Att du inte ser någon som helst slampighet med henne, och att det därigenom inte finns någon fråga att svara på.

Det är ju förstås ett svar det också.

Ok, så Du använder nedsättande uttryck, som Du inte kan underbygga, trots att Du själv inte ser något problem med ett beteende som Du ändå vill använda vanvördiga benämningar om. Jag å andra sidan har svårt för vissa beteenden, men undviker samtidigt så klart att använda den sortens nedsättningar om en människa jag inte känner och än mindre känner till något direkt om. Den sortens heder besvärar inte Dig, men det är knappast ägnat att skapa förvåning.
Citera
2015-06-13, 22:39
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ok, så Du använder nedsättande uttryck, som Du inte kan underbygga, trots att Du själv inte ser något problem med ett beteende som Du ändå vill använda vanvördiga benämningar om. Jag å andra sidan har svårt för vissa beteenden, men undviker samtidigt så klart att använda den sortens nedsättningar om en människa jag inte känner och än mindre känner till något direkt om. Den sortens heder besvärar inte Dig, men det är knappast ägnat att skapa förvåning.

Ja, som sagt. Det var ju förstås ett svar det också.
Citera
2015-06-13, 22:56
Medlem
lossnuss avatar
Kungahuset är helt meningslöst, en samling inavlade imbeciller som förlöjligar oss internationellt...och nu ska vi svenskar även representeras av en lösaktig slampa
Citera
2015-06-13, 23:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Kungahuset är helt meningslöst, en samling inavlade imbeciller som förlöjligar oss internationellt...och nu ska vi svenskar även representeras av en lösaktig slampa

Och Du anser Dig förstås vara en så framgångsrik och utomordentlig person att Du förtjänar något mycket bättre? Eller tar Du Dig bara friheten att använda nedsättande uttryck utan underbyggnad, bara för att det roar Dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in