2014-09-03, 19:56
Medlem
IHateThisPlanets avatar
Avskaffa monarkin!
det här har jag sagt i flera år
Citera
2014-10-04, 14:38
Medlem
Borde det inte gå att kompromissa i den här frågan?

Om vi bestämmer oss idag för att hålla allmänna val om vem som ska bli våran nästa monark när kungen dör/abdikerar så har vi i praktiken avskaffat arvkungadömet. Alla republikaner blir nöjda.

När det väl är dags så kandiderar Victoria till posten och vinner valet överlägset och kungahuset sitter kvar på tronen tills drottningen dör/abdikerar. Rojalisterna blir nöjda.

Win-win?
Citera
2014-10-04, 21:25
Medlem
Luzurs avatar
Det är nog att drömma vidare för många i den här tråden för stordelen av folket vill ha kungahuset kvar såvitt jag vet.
Citera
2015-06-13, 14:02
Medlem
Någon som vet hur många svenskar som vill avskaffa monarkin idag? I riksdagen är det ju bara vänsterpartiet som aktivt jobbar för ett avskaffande. Sossarna är ju bara rädda för att förlora alla sina högerväljare istället för att aktivt argumentera för ett avskaffande.
Sedan finns det ett gäng republikanska folkpartister och en och annan KDare vad jag vet. Hur ser det ut hos MP?
Citera
2015-06-13, 14:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Någon som vet hur många svenskar som vill avskaffa monarkin idag? I riksdagen är det ju bara vänsterpartiet som aktivt jobbar för ett avskaffande. Sossarna är ju bara rädda för att förlora alla sina högerväljare istället för att aktivt argumentera för ett avskaffande.
Sedan finns det ett gäng republikanska folkpartister och en och annan KDare vad jag vet. Hur ser det ut hos MP?

Jag skulle gissa på att inte ens hälften av Sveriges befolkning vill avskaffa monarkin av den simpla anledningen att den saknar real makt, sist det var tjafs om kungahuset så ville väll folk hellre att kungen skulle abdikera och låta Victoria ta tronen istället för att avskaffa hela balläten.
Citera
2015-06-13, 14:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Är det dags att avskaffa monarkrin nu när vi får en slampa till prinsessa?=
Citera
2015-06-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Republikanernas stora problem är att de ännu inte lyckats övertyga majoriteten av svenska folket om monarkins avskaffande. Trots att tvenne uttalat republikanska partier - socialdemokraterna och vänsterpartisterna - emellanåt tillsammans haft majoritet i riksdagen har man inte vågat reta upp väljarna med kungahusets avskaffande.
Om republikanerna bara lyckas omvända majoriteten av svenska folket för republikens införande och monarkins hädanfärd är saken tämligen enkel att fixa.
Den lilla sekt som driver republikfrågan - republikanska klubben - måste nog lägga på ett kol extra i opinionsbildningsarbetet om omvända folket istället för att evigt vänta på att politikerna ska fixa saken. Och sannolikt begå politiskt självmord på kuppen.
Citera
2015-06-13, 15:27
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Republikanernas stora problem är att de ännu inte lyckats övertyga majoriteten av svenska folket om monarkins avskaffande. Trots att tvenne uttalat republikanska partier - socialdemokraterna och vänsterpartisterna - emellanåt tillsammans haft majoritet i riksdagen har man inte vågat reta upp väljarna med kungahusets avskaffande.
Om republikanerna bara lyckas omvända majoriteten av svenska folket för republikens införande och monarkins hädanfärd är saken tämligen enkel att fixa.
Den lilla sekt som driver republikfrågan - republikanska klubben - måste nog lägga på ett kol extra i opinionsbildningsarbetet om omvända folket istället för att evigt vänta på att politikerna ska fixa saken. Och sannolikt begå politiskt självmord på kuppen.

Jo, så länge som till och med Republikanska Föreningen underdånigt kryper för patrasket är republiken långt borta.
Citera
2015-06-13, 16:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD

Intressant fråga att ställa samma dag som det är prinsbröllop. Just idag är det nog bara kommunister, miljökoftor, Birgitta Ohlsson och stollarna i Republikanska Föreningen som vill det.
Citera
2015-06-13, 17:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det var värst! Har Du blivit sexualmoralist? Jag trodde Du var liberal.
Citera
2015-06-13, 17:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik

Citat:
Jo, så länge som till och med Republikanska Föreningen underdånigt kryper för patrasket är republiken långt borta.

Men, vem skall då rädda regeringen när den genom oskicklig politik ånyo lyckats reta upp några skäggskallar i Tredje Världen?

Republikaner gör som vanligt det stora felet, att man enbart marknadsför det man vill avskaffa, men inte lyckas presentera vad man vill ha istället. Kanske bör jag inte ge sådana tips...
Citera
2015-06-13, 17:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men, vem skall då rädda regeringen när den genom oskicklig politik ånyo lyckats reta upp några skäggskallar i Tredje Världen?

Republikaner gör som vanligt det stora felet, att man enbart marknadsför det man vill avskaffa, men inte lyckas presentera vad man vill ha istället. Kanske bör jag inte ge sådana tips...

Varför ha någon som räddar när man kan kräva att våra politiker ska kunna sköta sitt jobb och rädda sig själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in