Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 10:13
Medlem
"De två - som är i 30-årsåldern - har jobbat med renoveringar i området säsongsvis i flera år och också hyrt huset av ägaren under den tiden."

"Några timmar senare, vid tretiden på natten knackade polisen på dörren hos mannen och berättade om den försvunna flickan.
De knackade även på hos den nu gripna trion."

Citat ifrån expressen källa: http://www.expressen.se/gt/grannen-klart-att-det-har-inte-kanns-bra-alls/

Gammal nyhet, ifrån igår. Men känns som många i den här tråden inte vet om detta?
2015-06-13, 10:13
Medlem
Tog upp frågan tidigare, vad tror flashback panelen om att det skulle kunna röra sig om en olycka?

Dem personer som nu är anhållna bodde i närheten och arbetade på gården, tänker mig påkörning eller dylikt där LH dör. Man bestämmer sig för att röja efter sig.
2015-06-13, 10:14
Medlem
Klappars avatar
Eftersom dom misstänkta är utländska gästarbetare, kan det röra sig om hatbrott i det här fallet?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Jag följde allt igår LIVE.
Imorse bekräftade de att LH föräldrar har identifierat kroppen. Så de är välinformerade om allt!
Och igår sa de även oxå att föräldrarna är informerade att hon har hittats.
Om kroppen har varit styckad eller hel borde väl allmänheten få veta det eftersom människor runtom i landet har väntat på svar angående LH i snart 1 v.
De kan inte säga A men inte B

Jag följde också allting live igår natt. Jag är väl medveten om att föräldrarna vad informerade men allt som skett under den tekniska undersökningen borde först ges till föräldrarna innan man går ut med infon till allmänheten, dvs i vilket skick kroppen hittats, dödsorsaken, därför väntar man ju att berätta för allmänheten. Att hela Sverige undrar och väntar på svar, ja.. Men det är ingen fotbollsmatch, det är ett mord och man går bara inte ut sådär om kroppen hittats styckad eller hel, förräns allt är säkrat. Jag tror faktiskt inte de kommer vara mycket detaljerade, mest bara om kroppen utsatts för yttre våld vilket var döds orsaken, ifall något tyder på att de utfört sexuella handlingar. Hela denna info sträcka folk väntar på lär ta lång tid, förhören med personerna som är annhållna kommer ge mest info om vad som hänt, vad de gjort och hur. De väntar på försvarare och förhören därefter lär ta lång tid.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna2011V
Polisen har gjort ett förfärligt jobb.
Vad är det för fel att fråga alla på godset först?
!

Wow, du er jo helt blåst. Tror du värkligen inte at polisen gjorde det? Å checka alle boende i rimlig närhet för att höra om dom har sett något - og hva dom själv gjorde under den aktuella tidsperioden er jo det aller första man gör i slika tilfellen.

Dom knackade på dörrar och hadde talat med alla i det omedelbara närområdet innan mandag morgon - altså under et halvt dygn efter at flickans far kontaktada polisen søndag kveld.

Huset der dom 3 ble pågripna ble besökt allerede 03.00 natt til mandag enligt Expressens livesending i går. Den besöken och det dom da sa är nog en viktig faktor i at dom ble pågripna - något som kom fram under senare sök eller andra avhör matchade nog inte.
Senast redigerad av RennTech71 2015-06-13 kl. 10:19.
Medlem
Vi kan bara spekulera men jag får en känsla av att någon i kretsen av de gripna har golat till polisen då denne blivit rejält nervös av all aktivitet och uppståndelse i området. Att det hela fick en relativt hastig upplösning igår kan ju tyda på det. Allt hände i princip på en gång.
2015-06-13, 10:15
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Ungefär här började vi spekulera kring utländska gästarbetare. Nästan omedelbart framkom att det jobbade folk i ladan.

Postar några av mina inlägg.

Godsherren borde kanske även han tänkt till lite och informerat polisen om detta!
Vidrig jävla överklass!

------------------//

Är det någon som bor i trakten som kan bekräfta att det pågick renovering i ladan?

Kanske inte just den dagen men någon byggjobbare kan ha spanat in Lisa tidigare och dessutom skulle han varit väldigt familjär med platsen (baksida cafe) vilken GM verkar vara.

Känner att jag vill kolla upp detta. Om det renoverades för tex 2 veckor sedan så kan polisen ha missat.

----------------//

Ladan var för tillfället satt under renovering och användes inte .

Om ladan var under renovering. Vilket företag har då entreprenaden och eventuell underentreprenad på detta? Tycker detta kan vara intressant då det kan placera en ev GM direkt på platsen.

Detta vill jag veta mer om.

-----------------//

Kinnekulle är inte jättestort. Att det pågår ett stort bygge 5 minuter från cafeet går ej och bör ej bortses ifrån. Vi pratar om ett ganska stort antal män som är här endast för att jobba och dra in deg.

Troligtvis är många sexuellt frustrerade då de troligtvis har mycket begränsat sexuellt umgänge under denna period. Nu tror jag inte att utländska byggjobbare våldtar mer än andra men det är en okänd och ganska betydande variabel kontra den lilla befolkningsmängd Kinnekulle med omnejd har.

Varför ältar jag detta då? Jo, bygget går mot sin slutfas och arbetarna åker hem. Därför är det viktigt att polisen omedelbart nagelfar samtliga av dessa. NU!

Hur är möjligheten att begära ut en utländsk gästarbetares brottsregister ifrån det landet dom kommer?

-------------------//

Många hyr ut stugor och rum till gästarbetande byggjobbare mestadels från bygget på Dafgårds Food.

Givetvis är det av största vikt att kartlägga vilka dessa personer är och begära in brottsregistret från deras hemland.

Bara ett litet axplock.

Det har väl aldrig varit någon hemlighet att det är utländska gästarbetare på Blomberg och på många andra gårdar i området.
Jävla mongo
2015-06-13, 10:16
Medlem
brunnsangs avatar
Får jag bara fråga , stämmer det att dom sökt området utan att hitta nått där innan men sen när dom sökte igen så hitta dom kroppen? Nån har lagt dit kroppen i efterhand mao ?
2015-06-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Hur vet du att hon har hittats i en byggnad?
De jobbade hela natten i den upptända maskinhallen med skällande hundar utanför samt stora avspärrningar. Tror knappast de burit in henne där utan det var där hon hittades.
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmarsson24
Ingen diskussion här om kroppens skick???

Man tror att kroppen tillhör Lisa Holm, alltså måste ansiktet vara helt förstört. Troligtvis ytters hänsynslöst våld!!!!

Nej!
Detta är ett vedertaget uttryck innan man fastslagit identiteten på den hittade.
Med andra ord, det har ingenting att göra med huruvida ansiktet var förstört eller inte.

Ett ansikte/ansiktsdrag kan förändras relativt snabbt efter det att personen avlidit.

Ett inlägg som det du skrev kan plötsligt bli till en sanning i tråden, dvs säga att andra impulsstyrda individer plötsligt börjar att skriva om det förstörda ansiktet.
Senast redigerad av Pajosv 2015-06-13 kl. 10:20.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det har varit en lång tråd mixad med fakta och trådsanningar.

I trådens tidiga skede så nämndes det att nycklarna till restaurangen gömdes i ladan mitt emot krogen.....sant eller osant?
Det nämndes även att gärningsmännen arbetade i den ladan.....sant eller osant?

Min undran är då om detta är tillfället där gärningsmännen fick kontakt med Lisa?

Då kan ladan vara brottsplatsen och utan något större konsekvenstänkande så lastade man sonika in kroppen i en bil, slängde lite grejor på vägen och dumpade kroppen "en bit bort"....allt utan något större konsekvenstänkande.

Sedan så är jag nyfiken på kvittot som hittades i ladan. Kanske kvittot har en större betydelse trots allt? Man har säkert hittat butiken där inköpet gjorts och via vittnesförhör och kanske även med hjälp av CCTV kunnat knyta gärningsmännen till kvittot?

Jag vill samtidigt gratulera polisen för att man så totalt har lyckats att lägga locket på under sitt arbete.

Jag känner för Lizas familj, så otroligt smärtsamt och sorgligt! Jag hoppas innerligt att journalisterna lämnar dom ifred!

OT: Då bockar vi av ytterligare ett fall för "öppna era hjärtan".......

En möjlig teori det. Att Lisa den dagen fick ansvaret att låsa, och så har ägarinnan kommit på den briljanta idén att förvara nyckeln vid arbetsstället i ladan när hon inte själv stänger. Man låter fan inte en 17-åring få ansvaret för att stänga en verksamhet! Och så när polackerna arbetade i värmen i ladan kom en söt unga flicka in i dammet.
2015-06-13, 10:18
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Jag följde allt igår LIVE.
Imorse bekräftade de att LH föräldrar har identifierat kroppen. Så de är välinformerade om allt!
Och igår sa de även oxå att föräldrarna är informerade att hon har hittats.
Om kroppen har varit styckad eller hel borde väl allmänheten få veta det eftersom människor runtom i landet har väntat på svar angående LH i snart 1 v.
De kan inte säga A men inte B

Vad då "kan inte säga A men inte B"? Du tycker alltså att polisen ska berätta allt som rör fallet i syfte att stilla nyfikenheten bland en massa idioter och i och med detta totalhaverera hela utredningen? Det vore ju strålande om man tvingas släppa de som sitter anhållna och lägga ner fallet. Verkligen strålande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in