Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 09:44
Medlem
massepojkens avatar
Folk borde verkligen skärpa sig. Fallet är hyperintressant men det går inte längre att läsa i tråden pga av alla idiotiska inlägg och den ständiga återupprepningen.

Borde vara maxpost på 10 inlägg per dag/användare

Hursomhelst:

Polisen har stora chanser till genombrott den närmsta veckan.

-Provsvaren från NFC börjar droppa in från fynden man gjort. Förhoppningsvis med GMs dna.

-Kartläggning av mobiltrafiken

-Kortköp från cafeet.

-Kartläggning av boende och gästarbetare och liknade med koppling till orten.

- Bearbetning av alla tips från allmänheten.

-Gärningsmannaprofil från GPM

- Bearbetning och analys av all inre spaning.

Fortfarande är det storfavorit rent statistisk att detta klaras upp.
2015-06-12, 09:46
Medlem
Clownsanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteRose
Jag kom bara med lite möjliga motiv som inte har tagits upp i tråden tidigare och jag håller med dig, det kan vara vem som helst och varje gång jag tänker på det så vrider det sig i magen. Tror heller inte att det är slumpen! och iom. Att fadern är militär så kan man ju tänka sig alla möjliga motiv. Polisen bör ta en titt på hela familjen.

Exempel? Du får det att låta som att hans yrkesroll inom det militära skulle öka hans tänkbara motiv, på vilket sätt?
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Svartsjukedrama? Syna hennes vän igen säger en betendevetare på lokalradion nu på morgonen. 3 st tjejer blir osams. 2 tjejer kan vara väldigt elaka mot 1 ensam tjej.

Han säger att sannolikheten är stor att det är någon som står flickan väldigt nära som ligger bakom. Det kan t o m vara så att personen har rekat detta en längre tid och planerat allt in i minsta detalj. Så länge ingen kropp hittats så finns hoppet att hon lever.
Men att hon förts bort mot sin egen vilja finns det inget som helst tvivel om längre.

Tror det han säger kan stämma. Tycker polisen ska syna alla flickans bekanta och även kolla upp ev pojkvän och ex.

Finns en bra regel. När man stirrat sig blind på en teori och står handfallen så är det bästa att börja om helt från början. Se allt från nya synvinklar. Jag tror polisen måste ändra inriktning och koncentrera sig på flickans bekantskapskrets. Kanske finns svaret mitt framför ögonen på dem.

Hoppet är det sista som överger människan. Jag ber en bön om att flickan lever och att hon återfinns oskadd så fort som möjligt. Skänker också en tanke på flickans föräldrar som måste gå igenom ett helvete just nu. Har själv 5 barn och hade detta hänt mig så vet jag inte vart jag skulle göra. Varje förälders mardröm.
Vad är det för oseriös beteendevetare som utnyttjar sin profession, går ut i radion och anklagar vänner till henne?

Har han/hon sådana åsikter borde dessa lämnas till polisen och inte till media.
Medlem
Parkours avatar
Jag har frågat detta tidigare men inte fått något svar (Eller läst om det)

Kan inte Polisen koppla in FRA eller Militärens IT-konsulter för att få ut register ur hennes telefon.
Jag vet att telefonen inte blivit hittad. Men det är välkänt att mer eller mindre allt du gör LOGGAS.

Snapchat, Badoo, Facebook messenger, Imessege

Jag tror BO känner GM även om så bara ytligt.. Och har dom snackat så finns det spår av det någonstans.
2015-06-12, 09:47
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteRose
Vad tror ni om min teori om insulinsprutan??

Ingen aning, låter inte så väldigt troligt men som sagt vad som helst kan ha hänt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
går gjorde två unga kvinnor en skrämmande upptäckt under sökandet.
Kvinnorna fick peka ut fyndplatsen på en karta för polisen.
– Jag blev upprörd över det vi såg, och då åkte vi till polisen och berättade det, säger en av kvinnorna.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0CCIQqQIwAGoVChMIuf-gotOJxgIVgpIsCh0-7wcB&url=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fgt%2Fkusl iga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm%2F&ei=oIx6VbmvD4KlsgG-3p8I&usg=AFQjCNGiYA5DM7hBkc09CJMktQ5wTfs43Q&bvm=bv .95515949,d.bGg

Någonting har ju uppenbart hittats, som inte tillhör "de vanliga" fynden..
Observera att ord som "skrämmande" och "kuslig" bara använts av media. Det finns, vad jag har sett, inte ett enda citat från upphittarna som gör gällande att någon av dem skulle ha använt sig av ordet "skrämmande" eller "kuslig".

Det är medias sensationslystnad som gör sig gällande igen.
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Jag misstänker att polisen redan har en eller flera MGM som dom har under bevakning och utredning. Det kan förklara polisens uttalande igår "Någonstans har det gjorts misstag" till pressen som av några här inne sågs som ett sätt att sätta press på GM och få denna att göra känna sig stressad och förhoppningsvis göra bort sig på något sätt.
Det finns alltid en risk med att stressa en gärningsman. Om Lisa fortfarande är i livet kan GM snabbt omvärdera hennes fortsatte öde om han blir pressad. Detta vet polisen därför kan det finnas en hel del information som de inte släpper ut.

Det finns alltid risker för en GM vid brottsutövning och beroende på hur organiserad GMs tankeverksamhet är och hur noga brottet är planerat så finns det alltid en grad av försiktighet.
Här måste man nog sluta tala i termer av galen gärningsman för i den galnes värld finner denna alltid logik.

Och för att finna denna logiken måste man tänka sig in i GMs situation:
Hur skulle jag utföra brottet?
Vilka försiktighetsåtgärder måste jag antaga?
Hur ska jag hantera brottsoffret?

Man måste kalkylera med olika typer av presumtiv gärningsman. Var brottet planerat eller var det en impulshandling? Detta är en av de viktigaste utgångspunkterna för polisens fortsatta arbete.

Angående fynden som gjorts: Det finns alltid en stor risk för en GM att sprida fynd. Man kan omedvetet sätta spår på prylarna. Detta vet en GM om dådet är planerat men vid en impulshandling är det mer ovisst om GM tar hänsyn eller ens tänker på det.

Angående spekulationer huruvida Lisas telefonbatteri tog slut/stängdes av för att spara ström efter det skickade SMSet: Rent logiskt borde Lisa se till att telefonen var laddad. Det ligger också i föräldrarnas intresse att påminna henne om det. Kan arbetskamraterna bekräfta att Lisa ev laddade telefonen under arbetsdagen?
Senast redigerad av kakburk 2015-06-12 kl. 09:49.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkissekatten
En tanke som slog mig. Det har hittats fynd både norr och söder. om brottsplatsen.
BO kanske sprang åt norr, mot kyrkan för att söka hjälp. GM kom i kapp henne väl där, men har planer på att åka åt syd hållet med flickan och åker därför tillbaka och förbi brottsplatsen med henne i bilen.
Eller tvärt om. hon sprang åt syd när GM kom ifatt henne. Och han skulle norrut med henne.

Just saying

Från jobbet till kyrkan är det 4,4 km

https://www.google.se/maps/dir/Caf%C3%A9+p%C3%A5+Klostret,+2714,+531+95+K%C3%A4ll by/Medelplana+kyrka/@58.561123,13.3559477,13z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x465b2461942cab57:0x4b5 5fedfdb5943e!2m2!1d13.333234!2d58.547749!1m5!1m1!1 s0x465b24a66f0739ad:0xbacb2b075edbb4cc!2m2!1d13.37 1793!2d58.578372!3e2

Tror inte hon sprang ända dit med en jagandes GM utan vittnen
Senast redigerad av Jannekarlsson 2015-06-12 kl. 09:50.
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
går gjorde två unga kvinnor en skrämmande upptäckt under sökandet.
Kvinnorna fick peka ut fyndplatsen på en karta för polisen.
– Jag blev upprörd över det vi såg, och då åkte vi till polisen och berättade det, säger en av kvinnorna.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0CCIQqQIwAGoVChMIuf-gotOJxgIVgpIsCh0-7wcB&url=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fgt%2Fkusl iga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm%2F&ei=oIx6VbmvD4KlsgG-3p8I&usg=AFQjCNGiYA5DM7hBkc09CJMktQ5wTfs43Q&bvm=bv .95515949,d.bGg

Någonting har ju uppenbart hittats, som inte tillhör "de vanliga" fynden..

De sa ju senare att "... det var inte Lisa!" Tyder på att de hittat skelettdelar från något djur. Inte helt ovanligt. Och Expressen blåser upp det "kusliga" fyndet.
Medlem
MeMajks avatar
Hur gick det med gräddfilen till NFC, någon som vet om man fått svar ?
2015-06-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Ägaren till Blombergs säteri (=stort jävla lantbruk med anor från medeltiden). Det är hans lada och hans mark man söker på. Kom in i matchen nu.

Det visste jag. Men han köpte det 1996. Vad gjorde han innan? Hur han tjänat sin förmögenhet?
2015-06-12, 09:48
Medlem
Parkours avatar
Det finns ju faktiskt en möjlighet att hon sitter i någon källare i en villa närheten av cafét.
Polisen har förhört många och en hel del sök. Men dom kan ju inte göra husrannsakan på hundratals bostadshus.. Är den tanken verkligen så otrolig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in