Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 07:31
Medlem
firstdrop26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaesson
Ang nyckeln.

Vem har nyckeln till butiken nu?
Kan BO ha fått nyckeln av sina arbetskollegor?
-Kan du lämna den i ladan Lisa? -Vi har brådis till bussen.

GM står i ladan och väntar på att nyckeln skall lämnas.

Och hur visste GM att just Lisa skulle lämna nyckeln i ladan? Hur visste han att hon skulle vara ensam? Nej de ser jag inte som troligt.
2015-06-12, 07:33
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firstdrop26
Och hur visste GM att just Lisa skulle lämna nyckeln i ladan? Hur visste han att hon skulle vara ensam? Nej de ser jag inte som troligt.
Kanske hade han studerat ett mönster i stängningarna och räknat ut att LH skulle vara ensam den kvällen.
2015-06-12, 07:35
Medlem
anneyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Fanns det en koppling mellan gm och bo hade den med största sannolikhet varit känd vid det här laget; allt talar för att gm var okänd för henne.

Och den skulle vara känd hur?
Ingen vet vad som har hänt.
Ingen vet var BO finns.
Ingen vet vem GM är.
2015-06-12, 07:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaesson
Då återfinns alltså nyckeln hos L eller R.

Det vet vi inte, den kan ha droppats hos någon annan av kollegorna, det väsentliga är att Lisa inte låste och hade ingen uppenbar anledning att besöka ladan, åtminstone inte för att lägga en nyckel. En alltför utsvävande teori i nuläget tycker jag, inte ens värd att spinna vidare på.
2015-06-12, 07:36
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Oftast brukar man nog ha hjälmen på när man har satt i nycklarna i låset. Ifall hade/har jag det. Menade mest att droga genom att kväva över munnen. Visst men om det skulle vara fallet att droga genom mat och att precis när hon satt i nyckeln i mopeden och tuppa av i det ögonblicket låter lite väl osannolikt.
Trasa med eter funkar snabbt. Sedan in i bilen och iväg. Far far away.
2015-06-12, 07:38
Medlem
Snabel-as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie-Borden
Har inte sagt att så är fallet, sa bara att det finns fler alternativ att droga någon. Jag nämde även injektion, vilket är mer troligt än via t.e.x mat. Men vi ska hålla oss till de fakta som finns.

Vad tror ni om en tazer? Allvarligt nu, om hon sitter på mopeden och är redo att åka. Hon har hjälm på sig. Svårt att komma åt huvudet /munnen. Nacken är ju exponerad och lättåtkomlig. Men det är ju inget vanligt vapen, men är man en sjuk människa av många slag så kan man säkerligen ha fått tag på en tazer.

Frågan är hur en tazer fungerar? Om man blir "bedövad" . Eller om man blir chockad och fortfarande kan röra på sig etc. Chockad lär man ju bli i vilket fall.

Anledningen till att jag tar upp är för att jag läst halva tråden och alls möjliga sorters teorier, och vapen, mer osannolik än den andra. Enligt min åsikt.
2015-06-12, 07:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Kanske hade han studerat ett mönster i stängningarna och räknat ut att LH skulle vara ensam den kvällen.

I stort sett omöjligt att räkna ut då kundtrycket varierar slumpmässigt över tid, ibland är de klara tidigt, andra gånger lite senare. De hjälps åt efter behov och vem som gör vad bestäms spontant från gång till annan, Rebeckas uttalande antyder det.
2015-06-12, 07:44
Medlem
Realisten73s avatar
Svartsjukedrama? Syna hennes vän igen säger en betendevetare på lokalradion nu på morgonen. 3 st tjejer blir osams. 2 tjejer kan vara väldigt elaka mot 1 ensam tjej.

Han säger att sannolikheten är stor att det är någon som står flickan väldigt nära som ligger bakom. Det kan t o m vara så att personen har rekat detta en längre tid och planerat allt in i minsta detalj. Så länge ingen kropp hittats så finns hoppet att hon lever.
Men att hon förts bort mot sin egen vilja finns det inget som helst tvivel om längre.

Tror det han säger kan stämma. Tycker polisen ska syna alla flickans bekanta och även kolla upp ev pojkvän och ex.

Finns en bra regel. När man stirrat sig blind på en teori och står handfallen så är det bästa att börja om helt från början. Se allt från nya synvinklar. Jag tror polisen måste ändra inriktning och koncentrera sig på flickans bekantskapskrets. Kanske finns svaret mitt framför ögonen på dem.

Hoppet är det sista som överger människan. Jag ber en bön om att flickan lever och att hon återfinns oskadd så fort som möjligt. Skänker också en tanke på flickans föräldrar som måste gå igenom ett helvete just nu. Har själv 5 barn och hade detta hänt mig så vet jag inte vart jag skulle göra. Varje förälders mardröm.
Senast redigerad av Realisten73 2015-06-12 kl. 07:48.
2015-06-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firstdrop26

Nu vet jag inte hur ladan är men lador brukar man kunna gömma sig rätt bra i och man kan se igenom väggarna via springor i planket.

Ägarinnan kan ha vetat.
Hon kan ha vetat att Lisa skulle åka moped, även att nyckeln ska tillbaka till ladan, ägarinnan ringde och checkade av innan stängning. Varifrån ringde hon? Från ladan via mobil eller hemifrån med hemtelefon?

Longshot men endå värt att ta reda på vem som har nyckeln JUST NU.
Är nyckeln borta så har Lisa den.
2015-06-12, 07:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
återigen ,du som ev håller Lisa fången ,släpp henne nu ,tänk på hennes mamma och pappa, dom vill nog bara få krama om Lisa
Hon lär tyvärr vara död vid det här laget.

Att ngn skulle kidnappa henne för o ha denne i förvar är för långsökt. Tösabiten är mördad, nedgrävd o tyvärr har gm ett rejält försprång nu.
2015-06-12, 07:47
Medlem
Frågan är vad polisen går på ang. bekant vs främling frågan? Eller lämnar man det helt öppet p.g.a. för lite indicier?

I slutändan skall man också komma ihåg att statistik är statistik, fungerar bra om du t.ex. spelar på trav ett längre tag, då kan statistiska fakta komma till hjälp, men inte för ett enskilt V75.

Och det här i sin värld, är ett enskilt fall. Således är det inte ett måste att det måste gått till på ett "typiskt sätt".

Fråga: Finns det indicier som pekar på det typiska scenariot "Medelålders man rövar bort henne för att ha sex, för att sedan dumpa henne död" ?

Och att hon är försvunnen i sig är ingen indicie som pekar i den riktningen. Således är det väl bara att konstatera att fortfarande ligger alla möjliga scenarion inom rimlighetens gräns.

Scenariot att hon försvinner självmant för att "leva loppan" ett tag kan nog avskrivas alltmer. Om hon inte är totalt känslokall borde hon vid detta laget återvänt med svansen mellan benen. Hennes familj och kompisar är förtvivlade - jag bedömer iaf att om hon försvunnit själv för att leva loppan hade hon knappast undgått den "storm" hon isåf rivit upp kring cafét, och då är det mest sannolikt att hon gett sig tillkänna.
2015-06-12, 07:48
Medlem
David_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hon lär tyvärr vara död vid det här laget.

Att ngn skulle kidnappa henne för o ha denne i förvar är för långsökt. Tösabiten är mördad, nedgrävd o tyvärr har gm ett rejält försprång nu.

Mycket troligt, men kan lika gärna vara någon som håller henne fången för sina sjuka sexuella fantasier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in