Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 12:38
Medlem
Det finns ju en anledning till att dom sätter in likhund, det sista föremålet dom hittat är enligt min teori ett klädesplagg eller annan tillhörighet och hunden har sedan markerat på detta varpå man söker i närområdet runt det sista fyndet då hon troligtvis dumpats i närheten av det sista fyndet.
Medlem
Gorillabass avatar
Om någon rör sig bland buskar träd och i fält är de snart upptäckta då jag misstänker att militären är inkopplad och mest troligt är att dessa spanar med IR. Dock tror jag inte att detta kommer ut till allmänheten.
Medlem
1.Interpol är intressant. Varför är Lisa eftersökt av Interpol? Bara för att pappan är militär eller?

2.Om Lisa är mördad och ligger i området, måste rimligen GM också bo i området. Ingen annan vet väl hur man far runt på slingriga småvägar i obygden? GM håller sig där de är trygga och på platser de känner väl till.
Medlem
Satt och kollade Enirokartan och jag får en känsla av att gm bor inom en radie av en km från caféet.
2015-06-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Vet du hur en psykos fungerar? Det är inget hon plötsligt bara "får" medans hon går mellan cafét och sin moped.

Det är sant. Känns väldigt långsökt. Dessutom skulle hundarna ha fått vittring.
Medlem
Men om det är GM som spridit ut föremålen för att förvirra polisen så måste ju hans syfte med det att åka fast?/ leka med dom. Om han inte vill åka fast hade han ju bara kunnat skippa det, ?
Senast redigerad av Jannekarlsson 2015-06-12 kl. 12:45.
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revolitionx
Efter jag har läst lite här är min terori att - Lisas föräldrar har mycket pengar , det såg ni dom äger ju typ 2-4 bilar och några motorcycklar , hon lever hennes föräldrar blivit kontaktade att dom ska ge GMx2 typ 500k så släpper vi Lisa, men dom får ej kontakta snuten då dödar dom henne , det är någon som känner familjen kan deras rutiner osv , jag tror att dom håller på att skarpa fram pengarna nu , och alla dessa föremål sprids bara att dessa GMS ska vinna tid och förhandla med Lisas päron.

Fadern är förmodligen kapten inom det mekaniska i Skövde garnisonen och snittlönen för en kapten är mellan 31-32000 i månaden. Hur kan det vara mycket pengar? Anledningen till att han har en del bilar och motorcyklar är väl sitt intresse för fordon och motorsport via sitt jobb. Som jag skrev i ett tidigare inlägg om det, så har han servrat militära sportfordon i sportsammanhang och kört tydligen tandem enduros.

Mitt förra inlägg: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Varför har dom inte span på nätterna i skogskanterna vid vägarna däromkring. tex militärer. Om GM finns i närheten å har henne fången lär han ju knappast röra sig på dagarna snarare nätter när inga är där. Polisen verkar ju inte vara kvar i området på nätterna.. det betyder ju att GM kan springa runt där å lägga ut nya fynd. Dom verkar ju ha hittat saker och vem vet dom kanske är placerade där på nätter.

Varför skulle GM medvetet skapa ett villospår som indikerar att personen i fråga är kvar i området? Som GM vill du att polisen ska byta fokus?
Medlem
8711s avatar
PM från nyss registrerad användare:

Citat:
Teorier kring Lisa Holm

Hej, jag brukar följa diverse trådar här men aldrig haft behovet att skaffa ett konto/kommentera diverse saker.
Men Lisa Holm-fallet har varit väldigt gripande och jag känner att jag vill dela med mig av några tankar.

Den teori jag känner starkast för är din teori angående langning, att hon bestämt träff med nån som ska sälja henne alkohol. Du har redan påpekat varför detta är ett möjligt scenario. (Länka gärna till din post om du postar detta)
Jag tycker detta scenario är mest intressant för jag tror inte på slumpen eller att det skulle vara en impuls-grej. Oddsen för det är så låga i och med att det ligger så "in the middle of nowhere", men man vet aldrig såklart.
Om det inte handlar om langning så känns det väldigt troligt att GM vetat om att Lisa skulle åka moped själv. Att kollegorna antingen på lördagen eller söndagen pratat om att hon åker moped för första gången känns inte så långsökt. Nån kan mycket väl ha snappat upp det.

Det som talar emot scenariot om langning är dels som någon nämnde att tjejer pratar om det mesta och nån av närmsta vännerna borde vetat om detta, och dels borde polisen fått fram en konversation som rimligtvis ägt rum på antingen facebook, kik, instagram, sms, twitter eller liknande.
Angående att ingen vet så kan det ju va så att hon antingen skämdes av någon anledning. (kanske för att hon skulle köpa hembränt?)
Det kan också va så att hon inte vill få massa frågor "åh, kan du köpa till mig också?"
Det kan också va så enkelt att den vän som möjligtvis vet om att hon är ute efter alkohol (inte just att hon skulle köpa den dagen) inte tänkt på att det är relevant info. (Säkert skärrad tex)

Angående att polisen inte hittat någon konversation kan ju va pga att de varit antingen ett telefonsamtal alt. muntligt samtal. Eller att de inte tittat på just det sociala hjälpmedlet. (finns ju så många)

Något som jag tycker gör det här väldigt mycket mer intressant är om "herrtanke" har rätt i att kollegans buss gick 18.20. ( (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) )
Jag tror inte på scenariot att dom ligger bakom, att dom har fel på 5-7 minuter (säger att dom låser och åker runt 18.20) tycker jag inte är så konstigt.
Men jag antar att kollegan hann med bussen och isåfall så åkte dom väl senast 20.16 kanske men mycket möjligt även tidigare. Detta ger Lisa minst 7 minuter (sms 18.23) vid kafét ensam och det låter väl inte som så mycket men jag tycker det är ganska mycket för att stöja tesen om att hon möjligtvia väntade kvar på någon.
När det närmar sig klockslaget de ska träffas alternativt att hon ser langaren vara pågång så smsar hon, troligtvis utan tanke på att det kan vara en farlig situation.

Jag tycker iaf langnings-teorin bör tas upp igen.

Lite i övrigt:
Något som jag blev väldigt förvånad över angående fyndet på torsdagen nära mobilskalet, krossade displayen och mobildelar var att jag inte läste ett enda inlägg som funderade kring om de kunde vara resten av mobilen de hittat.
Det känns ju som ett intressant fynd och rent logiskt skulle det ju vara väldigt troligt att mobilen kan ha legat nära de andra fynden.
Jag tror fortfarande att de kan vara resten av mobilen de hittat men efter att jag läst att familjen blivit tillfrågade ifall fyndet tillhörde Lisa så tvekar jag lite eftersom man antagligen inte behövt fråga om en halv trasig mobil som hittas i närheten av andra mobildelar tillhör Lisa.

Du får gärna posta detta i sin helhet i tråden, eller om du vill omformulera på eget vis men jag ser gärna att langnings-teorin tas upp igen.

Mina inlägg om langare:

Citat:
8711:
En teori skulle kunna vara att hon skulle köpa något av en langare. Exempelvis alkohol inför midsommar. Nämndes något om att det i grannladan funnits någon form av sprittillverkning och en dömd sexualförbrytare. Hon kanske visste att den personen skulle komma och var förberedd på att exempelvis gå in i en bil. Dom kanske träffats förut?

Citat:
8711:
Att hon för en gångs skull tog mopeden och var angelägen om att det skulle vara på det viset när vännerna fick skjuts. Hon valde JUST DEN DAGEN moped. Hon såg även till att bli ensam kvar, hade hon inte velat det hade hon väl sagt ifrån. Det var kanske snarare hennes uttryckliga vilja.

Sen behöver det inte vara alkohol, men det är det första rimliga. Det är studenttider och högtider i antågande.

Bland langare finns sexuella avvikare som dras till just det, minderåriga tjejer.
2015-06-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Tycker inte riktigt sammanfattningen i trådstarten var tillräcklig, så här kommer en som iallafall är lite mer utförlig. Detta sammanfattar både vad som har hänt och vad vi har diskuterat i tråden.

Mycket bra sammanfattning av Nich!

Jag har sammanfattat en del av de saker som hänt sedan onsdag. Följer den mall Nich använder. Nich får gärna lägga denna till sin sammanfattning vid TS.

Dag för dag (detta vet vi)

Torsdag
- Polisen bekräftar JV som felaktigt utpekad, han är med andra ord inget med saken att göra (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20950616.ab).
- Polisen hittade ytterligare fynd i området. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20947777.ab)

Fredag
- Polisen hittar ytterligare fynd i området
(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab)
- Lisa efterlyses av Interpol (http://www.interpol.int/notice/search/missing/2015-38944)

Saker som hittats (detta vet vi)
- Handske, hittades i ladan
- Ett kvitto från mataffär i skövde, hittades i ladan (Källa AB)
- iPhoneskal (obekräftat om det är bilden som finns här på FB)
- Delar av mobiltelefon
- Klockspänne, hittad vid Medelplana kyrka
- En ring man tror tillhörde LH
- Ytterligare fynd har gjorts, men polisen har ej gått ut konkret med vad dessa fynd är.

Saker som hittats (detta vet vi inte)
- FB användare som deltagit i MSP säger att kontokort har hittats.
- FB användare med flickvän i MSP säger att hjälmen har hittats (torsdagens fynd).

---
EDIT: Lisa efterlyses av interpol: http://www.interpol.int/notice/search/missing/2015-38944
Senast redigerad av Dottsan 2015-06-12 kl. 13:26.
2015-06-12, 12:40
Medlem
Men ärligt, detta kommer inte klaras upp ( fruktansvärt för anhöriga)...jag tror faktiskt polis i vanlig ordning slarvat för mycket och missat avgörande saker. Igår kv ( 4 dygn efter försvinnandet tömmer man en conteiner utanför cafét liksom).

Svensk polis är amatörmässiga och denhär gärningsmannen är säkert inget dumhuvud alls....
Tror han avsevärt mkt stenhårdare och mer disciplinerad och kylig än Kling o klang liksom
Ganska uppebart att han är med i MS och sprider tillhörigheter och samtidigt flinar åt träskallarna på polisen!
Tråkigt men sant!
2015-06-12, 12:41
Medlem
Deferos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Varför får just det här fallet sån enorm uppmärksamhet? Folk försvinner och mördas varje vecka utan att det får någon större uppmärksamhet.

Skillnaden med detta fall är att hon inte kommit tillbaka. När människor försvinner brukar de dyka upp någon dag eller två efter, så har inte skett nu. Ofta kan också försvinnanden tyda på att man gjort det frivilligt. Här ligger det fynd lite överallt samtidigt som exempelvis en nyckel i en moped var kvar vilket tyder på ett brott. Det är dessutom en ung tjej i ett område och i ett samhälle som alla kan identifiera sig med. Folk tänker att de hade kunnat vara sin dotter, syster eller barnbarn. Det finns också mystiska omständigheter kring fallet. Otroligt många som engagerar sig och letar efter henne. Och trots detta har man ännu inte hittat henne, dock hittar man dagligen olika fynd.

Att hon är ung och söt är en allt för enkel förklaring.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in