Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niktiart
Hur sannolikt är det att en total främling, som inte känner till trakten, har kört förbi, sett BO och norpat henne?

Måste vara väldigt liten, från att hennes två kollegor lämnade platsen med bil till att hon i så fall skulle åkt iväg med mopeden kan ju bara vara några minuter max, så det måste varit någon som väntat på rätt tillfälle.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Det kan också vara en smällfet åldrad kärring från Kiruna som är förövaren. Men hur troligt är det i just detta fall?

Men journalisten är verkligen blåst på riktigt. Han stalkar polisen så han borde skämmas.

Men med ditt efterblivna PK tänk så har du redan bestämt dig att det är en svensk vit man som är förövaren.

Kan vara vem f-n som helst! om hon nu inte försvunnit självmant.
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Teori

Gästarbetare har jobbat på ladan och vart inne och fikat. Öst-statare som inte fått sig något och såg sin chans.

Man forslar bort henne i en jobbarbil, våldtar henne, gräver ner henne ordentligt, slår ut tänder / bränner liket först. Tar id handlingar och mobil som direkt knyter kroppen till henne.

Jaha, och vad har du för stöd för den teorin?
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som vet om hon är/var singel när det hände? Hon hade ju en kille i november enligt hennes instagram iaf?

Singel
2015-06-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det skulle vara ett för viktigt fynd för att det skulle generera så lite polisiär aktivitet. Dessutom har ju hundar varit på plats. De hade markerat.
Och hur vet du att hundar inte markerat? Lisa arbetade där, så till en början har det kanske ansetts betydelselöst om hundar markerat just där. Då är det viktigare att de får fram DNA på GM, vilket de kanske äntligen har gjort. Polisen arbetade först med teorin att hennes handske blåst in i ladan ---> därför hund markerat. Nu har de kanske tänkt om.
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jag tror inte på slumpen i det här fallet. Ett planerat brott ser jag som troligast, där GM stalkat BO under en tid & lärt sig BO:s rutiner. Dock behöver de nödvändigtvis inte ha känt varandra.

Håller med om att brottet helt klart känns planerat. GM har bara väntat på rätt tillfälle att utra det. Och jag tror också att GM har iaktagit BO under en längre tid.

Sen behöver det nödvändigtvis inte betyda att det är den utpekade mannen som är förövaren. I avsaknad av andra misstänkta så ligger han dock på pole position i startfältet.
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filippa.h
Låter konstig att hon skulle tappa hennes id-handlingar som troligen låg i en plånbok eller liknande, och dessutom "tappa" annat bevismaterial. Kan det inte vara så att GM placerat ut dessa för att vilseleda polisen?

Tagit dem från kroppen för att göra henne oidentifierbar är den absolut vanligaste anledningen att man kastar dem.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Det är sannolikt Twitter som plockat bort den efter anmälningar från folk i samband med att hans konto spridits som en löpeld överallt under dagen.

Den har bara blivit flaggad som olämplig. Titta noggrannare innan ni går igång.
2015-06-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetStitches
Men VAD är sannolikheten!? Asså säger det dig ingenting?! Asså varför in i hela helvete ska det bara dyka upp 14 dagar innan hon försvinner!? i hennes namn? Med en tickande klocka?! 7/6 = 13 och hon blir tagen 14 dagar senare? Är du helt dum i huvudet klart det har ett samband. Hennes ägodelar är utspridda i ett mönster på en åker. Klart det är en planerad kidnappning annars skulle GM varit tagen för längesen! Allt följer en röd tråd är du för efterbliven för att se deet?

Du kan byta namn hejvilt på youtube, du kan byta titel hur som helst. Enligt mig är det större sannolikhet ett troll än att det har med försvinnandet att göra.

Som sagt, vem hittade filmen och hur? Där har du nog svaret hur detta spreds.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som vet om hon är/var singel när det hände? Hon hade ju en kille i november enligt hennes instagram iaf?

Ingen pojkvän har nämnts. Bara ett ex. Han har ettt alibi som ett helt fotbollslag ställer sig bakom pga en match som han spelade i, så honom kan vi räkna bort.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-10 kl. 23:44.
Medlem
Har följt tråden ganska mycket och här är lite av mina tankar/spekulationer.

Lisas sms om att hon är på väg hem sänds kl.18.23
Mobilen är av (lågt batteri, eller avstängd av annan person) kl.18.30

Pappan kör för att leta, anländer till caféet kl. 21.00.
Där har vi ett gap på 2½ timme, gott om tid för att begå ett brott.

3 tjejer var kvar när caféet stängdes, så jag antar att allting var låst och klart när de gav sig iväg.
Så jag undrar lite om ladan, den låg på motsatt sida av vägen av caféet. Kan GM ha tvingat med sig henne dit för att våldföra sig på henne, alternativt försökte hon fly in dit?
Området ser inte direkt tätbebyggt ut på aftonbladets karta, ligger caféet ganska ödsligt så kanske någonting hände inne i ladan utan att någon hörde nåt.
Om jag förstått fyndplatserna rätt så har fynd gjorts i närheten av en grusväg (alltså inte längre in i skogen?), alla fynd görs i södergående riktning från caféet. Om de alla är i närheten av en grusväg kan ett fordon ha använts, är det däremot i skogen så gissar jag att GM färdats till fots.

Sen funderade jag lite kring mobiltelefonen. Att slänga ut den från en bil säkerställer ju inte att den totalförstörs (den kan landa mjukt etc). Alternativt stanna bilen, gå och slå sönder den mot en sten eller GM gick tills fots, och strödde ut Lisas tillhörigheter lite varstans samt slog sönder hennes mobiltelefon.

Frågan är hur GM transporterade Lisa ifall ett fordon inte användes, kanske under hot eller så blev hon buren.

Jag befarar att något fruktansvärt hänt denna unga tjej, mina tankar går till hennes familj och anhöriga.
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxxan
Då inget brott har begåtts får dom inte göra det.

Lite sent kanske att göra det efter man är säker på att brott begåtts och dom fallit?

Självklart räcker det med att man under en utredning misstänker att ett grovt brott har begåtts.

Människorov är tillräckligt för att polisen ska få ha tillgång till mobiltrafiken under ett för utredningen viktigt geografiskt område.

Polisen bad också om denna tillåtelse av tingsrätten, och fick det. Arbetet pågår säkert för fullt sen dess.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in