Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Det skulle hypotetiskt kunna säga att det finns åtminstone ett troll i MP gruppen. Eller så hittar de faktiskt något som polisen missat. I värsta ( eller bästa fall ) så är en av GM med i MP gruppen som avsökte området där nya fynd hittats, men det är väldigt osannolikt att en GM lägger ut nya spår som har koppling till Lisa, snarare lägger denne då ut saker som vinklar mot en felaktig GM.

Det som skulle vara intressant nu är en analys på spridningen av de fynd som gjorts. Det går ju att lägga fram sannolika teorier för eventuella färdmedel som GM har använt.

1. Kan spridningen vara skedd till fots? Är det rimligt att en GM går till fots omkring på det sättet och kastar bevis?

2. Kan spridningen vara resultatet av en jakt på BO? Är det rimligt?

3. Kan spridningen vara gjord av mer osannolika färdmedel. Exempelvis helikopter ( Om vi nu ska ta upp det otroligt osannolika scenariot att Ryssarna kidnappat en svensk tonårsflicka i förberedelser inför en invasion av Sverige i syfte att sänka någon viktig strategiskt del av Sveriges försvar via flickans Pappa.<- I det närmaste löjligt liten sannolikhet och bör lämnas i skräphögen tills vidare!) Spekulativt om fynden tappats eller släppts från hög höjd matchar spridningen av dessa och hur djupt i marken där de hittats.

4.Kan spridningen vara gjord av en tekniskt begåvad kille som har en egen liten drönare hemma som åkt omkring och släppt enstaka bevis? Är detta rimligt? Även om det är osannolikt så är det ju nya tider och vi vet att folk åker omkring med såna saker dagligen. Varför skall vi utesluta att GM är inte själv är intresserad av utredningsarbetet och därmed väljer en sådan metod att hålla koll på utvecklingen?

Rent intuitivt känns det fetmarkerade alternativet troligast. Men å andra sidan är inte logik alltid svaret på gåtor, det kan ju vara i helt fel riktning.

Alltid spännande att läsa FB's teorier. Med tanke på mängden teorier här så kommer antagligen någon av dessa vara den korrekta, men vilken?
15-06-12, 14:59
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Det är samma stream som repeteras hela tiden.

Ja innan var drt samma stream. Sen hade reportrarna en diskussion sinsemmellan i studion och då sa dom just det som jag påpekat samt att kl började närma sig kl 15 så tror knappast att det repeterande stream om det inte var från igår kl 15. Men det förstår säkert du också att det inte var.
15-06-12, 15:00
Medlem
joxarns avatar
Ingen har sett NÅGONTING.när man ser alla omständigheter så är det nästan så man tror att hon isensatt allt själv.Att en GM skulle utövat våld mot henne och sen tagit hennes grejor och spridit ut på ett större område låter helt otroligt.Det finns något otroligt märkligt över alltsammans.OM hon isensatt alltsammans,skulle jag inte vilja vara i hennes kläder om det uppdagas.Mot det talar det för att hon skulle vara en "ordentlig" tjej.Tills vidare finns bara spekulationer,men något märkligt i det hela är det.
15-06-12, 15:02
Medlem
Muwltipliers avatar
Tar man hänsyn till den märkliga utspridningen av tillhörigheter så kan jag bara dra en rimlig slutsats:
GM är ute efter att vinna tid. Att BO skulle ha blivit jagad över sådan sträcka finner jag mycket otroligt. Det är hemskt att spekulera i det, men är man ute efter att vinna tid är det antingen för att totalt eliminera alla spår som kan kopplas till GM, särskilt genom att på en mer avlägsen plats utanför nuvarande sökområde exempelvis begrava kroppen lugn och ro. Eller så är det för att man med god marginal vill komma bort med BO och ha henne i förvar. Därför är jag också tveksam till Polisens ställningstagande om att BO kan vara i området. Är BO dumpad i närområdet så undrar jag varför man sprider ut tillhörigheter på ett sådant vis. Vad vinner man på det?

Vad får er att tro mer på att BO kan vara kvar i sökområdet?
15-06-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jag tvivlar skarpt att det är en GM i fråga utan det bottnar i annat så länge hon inte hittas dör så betraktar jag hon som levandes, Känslan är hon ligger och trycker har skuldkänslor det hela tog överhand och nu vågar hon sig inte fram i ljuset!

För en GM han springer INTE och sprider saker till höger och vänster efter ett brott han vill röja bevis dvs kroppen snabbt sedan försvinna från platsen, Det är dyl saker som gör att jag tror detta är en lek från LH dvs rop på uppmärksamhet från familjen

Det är ju inte fastställt att allt som upphittats tillhör den försvunna heller. Det är inte direkt så att man har hundratals med fynd utan ett fåtal som eventuellt skulle kunna knytas till henne eller eventuellt kan ha kommit dit tidigare och på helt andra sätt.

Det kan lika väl vara någon som råkat köra på henne, fått panik och slängt in kroppen i bilen alternativt dumpat den någonstans och dragit. Genomfartsgata och nyckeln kvar i mopeden.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jag postade en post för några hundra sidor sedan som blev lite populär.
Så jag tänkte posta den igen och lägga till lite saker som jag fick feedback på och några jag själv funderat på under dagen.
Jag kommer att Markera allt nytt genom att placera det mellan 2 * och kursivt.
* Så här *

Kan folk bara sluta med sina idiot-teorier och börja tänka lite?

Så för att bemöta några av sakerna i denna komedi till tråd:

- Kollegorna och deras beteende under intervjuer
Ingen märkligt med deras beteenden under dessa omständigheter.
En vän till dem förmodas vara kidnappad kanske våldtagen och mördad samt att de har med 100% säkerhet blivit förhörda av polis. Kanske för första gången i deras liv som de förhörs av polis och de är med på tv.
Är det märkligt att de är stressade, rädda, oroliga, nervösa?
Nej, det vore märkligt om de inte uppförde sig som de gör.
Torr mun, flackade blick, ändringar på en del detaljer i historien är inte tecken på att man ljuger.

* Jag är tränad i att se lögner och när personer försöker att dölja saker.
Kollegorna visar inga tecken på att ljuga eller att dölja något.
Tittar de bort i bland? Ja, vilket är helt normalt. Det vore mycket märkligare om de stirrade på samma ställe hela tiden.
Ändrar de detaljer i sina historier? Ja, vilket är helt normalt. Det vore otroligt konstigt om de rapade upp samma historia varje gång.

Ni som påstår, läs ljuger och hittar på, att det är något skumt med kollegorna får fan allt specificera vad det är. För det finns INGET som tyder på att de är inblandade. *

- Trafficking
Nämn tre fall i landets historia då detta har hänt. Inte.. ok.
trafficking får kvinnor till landet, inte ut ur det.

- Killen på Twitter, så kallad JV
Var aldrig intressant...
* Detta sa jag dag ett. Sjukt att folk hängde ut honom som de gjorde, ni borde skämmas. *

- Ett gäng svarta killar i en bil
Troligen inte. Ett gäng svarta killar som åker omkring i detta område skulle ha uppmärksammats av 45243 personer.
Det enkla faktum att INGA sådan rapporter har gjorts utesluter detta.

- Kopplingar till pappans jobb som militär
Vilken främmande makt skulle ha intresse av detta?
Ren idioti...
* Nu påstås det att han tillhör någon typ av specialstyrka inom militären. Detta förändrar inte ett smack.
Denna teori är så jävla dum att den inte ens passar i en Hollywood film. *

- Pojkvännen
Helt avskriven då han har ett 110% alibi. Faktisk en hel hög med alibin då han spelade en fotbollsmatch då detta ska ha skett.

- Är hon död (eller sexfånge någonstans)
Om det är ett bortrövade, vilket vi inte vet att det är, med sexuella motiv så är hon nästan säkert död.
Under dessa omständigheter är chansen att hitta personen levade efter 24 timmar minimal. Nu har det gått flera dygn.
Kan hon vara vid liv och fånga i en källare? Ja, fast det är typ 1% chans om ens det.

* Ägarinnan av caféet
Se vad som är sagt om kollegorna.
Det är heller inget märkligt att hon hade öppet redan dagen efter då detta var önskemål från föräldrarna till BO.

Markägaren
79 bast... Realy?
Sluta nu! Det finns inget som tyder på detta.
Ingen startar sin kriminella bana vid denna ålder och till råga på allt med ett människorov/lustmord.
Bara jävla svammel och dumheter.

GM deltar i sökandet
Nej troligen inte.

Ja det har hänt, men det är lik förbannat otroligt ovanligt att det sker. *

Så vad har vi kvar som är realistiskt?

1 - Känd av BO eller total främling
Vi vet ej och det går bara att gissa. Mer om detta kommer nedan.

2 - Var det helt slumpmässigt eller planerat.
Om man med slumpmässigt menar att en person kommer förbi, ser BO och spontant bestämmer sig för att kidnappa henne så är det mycket liten chans att det var så det gick till.
Det kan vara så, fast det är ovanligt. Troligen är det inte ett så pass spontant dåd.

Med det sagt så behöver det inte heller vara ett dåd som planerats i dagar.
Planering i detta fall kan vara att GM vaknade på morgon och bestämde sig för att idag är det dax eller att GM fikade på stället och bestämde sig där och då.
Detta är det mest troliga scenariot, en vis planering men inte en 3 dagar lång militär operation.

3 - Svensk eller utlänning
Går inte att veta, fast statistiken talar för en vit man, medelålders och han ser troligen helt normal ut.
* Det har nämnts att GM kan vara yngre, typ 20.
Ja han kan vara det, men jag håller det för osannolikt då detta inte verkar som ett förstagångsbrott.
Om GM är runt 20 så har ett ordentligt brottsregister redan och bör vara ganska känd av polisen. *

4 - Överfall, lurad eller under hot
Om det vore ett överfall så skulle polisen kunnat säkrat något form av spår på platsen där hon försvann.
Inget tyder på ett överfall. Det betyder att hon antingen har blivit lurad att följa med någon eller hotad.
* Det har påpekats att hon kan ha blivit överfallen utan att det lämnats spår eller att det finns spår men att polisen håller inne med det.
Absolut, så kan det vara. *

Om hon blev lurad att följa med någon så var det antingen en person hon var bekant med av någon grad om bara väldigt lite eller en person som hon inte hade anledning att misstänka för något.
Alltså ingen halvgalen knarkare med vild blick och sjukt utseende.

Om det var under vapenhot så går det inte att säga så jäkla mycket.
Man kan spekulera i att det i så fall lutar mer åt en person som sticker ut på något negativt sätt, fast som sagt svårt att säga.

Kan vi hålla detta inom några rimliga gränser nu tack?

VÄLDIGT bra post - bravo!

Tyvärr blir de i såna här trådar alltid konflikter mellan de personer som vill försöka föra en seriös diskussion om fallet och de mer eller mindre fantasifulla individer (ganska låg medelålder skulle jag tro) som dras till det för att det är så roligt och spännande att sitta och fantisera ihop mer eller mindre orimliga teorier om hur man tror att det gått till. Eller spekulera i sidospår och tugga om rykten eller oklara eller t.o.m. bevisat felaktiga påståenden.

Så länge man inte delar upp trådarna i en "seriös" del och en för rena spekulationer och konspirationsteorier så måste man nog försöka samsas. En sån uppdelning gjordes faktiskt i fjol med det försvunna flygplanet efter att många av oss som försökte diskutera det seriöst blivit helt vansinniga på alla galningar och knäppskallar som fyllde tråden med den ena mer bisarra "teorin" än den andra. Dessa fick en egen tråd under Konspirationer och det blev OT i huvudtråden att fantisera om judiska världssammansvärjningar och annat som inte hade minsta stöd i kända fakta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Skulle det kunna vara delar av hjälmen som är det nya fyndet?

Du menar det fynd som gjorts av 2 tjejer som verkade upprörda över vad de hittat?

Jag tänkte i banorna, hjälm, blodspår, underkläder. Vad annars förutom en kropp lär uppröra så?
Medlem
anneyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Varför befängt? Vad vet vi om hennes familjesituation, t ex? Om hennes förhållande till föräldrarna? Vad vet vi om hennes mentala status vid tillfället? Det vore ju inte första gången i så fall som en tonårstjej rymmer hemifrån för att slippa ifrån situationer som vederbörande betraktar som outhärdliga.
Tonåringar rymmer hemifrån ibland - av en mängd olika orsaker.

Vi vet väl egentligen ganska lite. Skulle jag säga. Normalt är det alltid någon, typ en fd klasskompis, nån tonårskille från en parallellklass eller någon annan i närheten som skriver något mer detaljerat om personen. Men denna gång....inget. Nada. Nix. Det är tyst. Visst, LH kanske var/är världens finaste person som var kompis med alla osv men då borde väl någon ha skrivit det åtminstone. Såhär tyst brukar det inte vara på Flashback, och ofta är det just någon bekanting som vill ha sina 15 minuter genom att berätta något á jag känner BO och....
Dom enda som väl egentligen gjort uttalande om hur hon är som person är hennes (knepiga) kollegor, och ingen blev ju klokare av vad dom hade att komma med.
Senast redigerad av anneym 15-06-12 kl. 15:05.
15-06-12, 15:04
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Du menar det fynd som gjorts av 2 tjejer som verkade upprörda över vad de hittat?

Jag tänkte i banorna, hjälm, blodspår, underkläder. Vad annars förutom en kropp lär uppröra så?
Det kom väl ändå fram att det fyndet inte hade ett skit med Lisa att göra?
15-06-12, 15:04
Medlem
crachies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Tar man hänsyn till den märkliga utspridningen av tillhörigheter så kan jag bara dra en rimlig slutsats:
GM är ute efter att vinna tid. Att BO skulle ha blivit jagad över sådan sträcka finner jag mycket otroligt. Det är hemskt att spekulera i det, men är man ute efter att vinna tid är det antingen för att totalt eliminera alla spår som kan kopplas till GM, särskilt genom att på en mer avlägsen plats utanför nuvarande sökområde exempelvis begrava kroppen lugn och ro. Eller så är det för att man med god marginal vill komma bort med BO och ha henne i förvar. Därför är jag också tveksam till Polisens ställningstagande om att BO kan vara i området. Är BO dumpad i närområdet så undrar jag varför man sprider ut tillhörigheter på ett sådant vis. Vad vinner man på det?

Vad får er att tro mer på att BO kan vara kvar i sökområdet?

Pja svårt när man inte vet vad dem har funnit som gör att dem tror att hon finns i närheten. Skulle kunna vara fotspår eller släpspår
15-06-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
För att försöka utesluta lite att hon skulle ha stuckit själv så tycker jag att det är väldigt mysko, om det stämmer, att mopedhjälmen är borta. Varför skulle hon släpa med sig den? Nej är helt övertygad om att ett brott har begåtts.
Du har helt rätt. Brottsrubriceringen är människorov.
15-06-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Ingen har sett NÅGONTING.när man ser alla omständigheter så är det nästan så man tror att hon isensatt allt själv.Att en GM skulle utövat våld mot henne och sen tagit hennes grejor och spridit ut på ett större område låter helt otroligt.Det finns något otroligt märkligt över alltsammans.OM hon isensatt alltsammans,skulle jag inte vilja vara i hennes kläder om det uppdagas.Mot det talar det för att hon skulle vara en "ordentlig" tjej.Tills vidare finns bara spekulationer,men något märkligt i det hela är det.

En 17 årig tjej kan inte försvara sig särskilt väl mot en medelbygd man. Det bör inte varit så svårt att kasta in henne i en bil snabbt och tejpat igen munnen och åkt iväg. Att någon BORDE ha sett något finner jag inte särskilt korrekt. Det är väl inte så befolkat runt caféet heller, så även om hon skrek så behöver ingen ha hört eller sett något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in