Citat:
Ursprungligen postat av
Attackocopter
Jag misstänker att polisen redan har en eller flera MGM som dom har under bevakning och utredning. Det kan förklara polisens uttalande igår "Någonstans har det gjorts misstag" till pressen som av några här inne sågs som ett sätt att sätta press på GM och få denna att göra känna sig stressad och förhoppningsvis göra bort sig på något sätt.
Det finns alltid en risk med att stressa en gärningsman. Om Lisa fortfarande är i livet kan GM snabbt omvärdera hennes fortsatte öde om han blir pressad. Detta vet polisen därför kan det finnas en hel del information som de inte släpper ut.
Det finns alltid risker för en GM vid brottsutövning och beroende på hur organiserad GMs tankeverksamhet är och hur noga brottet är planerat så finns det alltid en grad av försiktighet.
Här måste man nog sluta tala i termer av galen gärningsman för i den galnes värld finner denna alltid logik.
Och för att finna denna logiken måste man tänka sig in i GMs situation:
Hur skulle jag utföra brottet?
Vilka försiktighetsåtgärder måste jag antaga?
Hur ska jag hantera brottsoffret?
Man måste kalkylera med olika typer av presumtiv gärningsman. Var brottet planerat eller var det en impulshandling? Detta är en av de viktigaste utgångspunkterna för polisens fortsatta arbete.
Angående fynden som gjorts: Det finns alltid en stor risk för en GM att sprida fynd. Man kan omedvetet sätta spår på prylarna. Detta vet en GM om dådet är planerat men vid en impulshandling är det mer ovisst om GM tar hänsyn eller ens tänker på det.
Angående spekulationer huruvida Lisas telefonbatteri tog slut/stängdes av för att spara ström efter det skickade SMSet: Rent logiskt borde Lisa se till att telefonen var laddad. Det ligger också i föräldrarnas intresse att påminna henne om det. Kan arbetskamraterna bekräfta att Lisa ev laddade telefonen under arbetsdagen?