Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 00:04
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Vet man ens att det är hennes prylar, är handsken identisk med en sån hon hade eller vadå? Polisen säger att de skickat sakerna på DNA analys, betyder det att föräldrarna inte kunnat säga om det är hennes eller inte? Eller vill de bara vara säkra?
om dessa prylar skulle vara hennes så vill man väl också isåfall söka spår av ev GM i denna DNA-analys , om nu GM finns med i DNA-registret?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte på en söndag väl och varför inte mötas ett par km från hemmet och inte långt ute på landet? Osannolikt.
Langare jobbar väl ändå inte vardagar 9-17? Hur snacket mellan en eventuell langare och LH gick om plats är omöjligt att spekulera i.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkissekatten
När jag stod vid Missing peoples samlingsplats igår och väntade på att det hela skulle dra igång, så var det en reporter strax bakom mig som frågade en kille på min ena sida om hon fick intervjua honom. Men han ville inte det.
Mina tankar skenade iväg och jag tänkte att det bara fantasin som gjorde sig påmind.

Tror ni polisen har tänkt på att fråga alla journalister om några särskilda har nekat att ställa upp på intervju? Är det något som bör göras?
Ställer inte upp på intervju = Gärningsman?
Nog för att det skulle tänkas vara en anledning att inte ställa upp om man är gärningsman, men nog fan finns det ytterligare 1000 anledningar att inte göra det heller.

Angående dina avslutande frågor - är du helt jävla efterbliven?

Fan folk, tänk lite innan ni leker detektiver.
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosTNamE
Jag har läst rätt mycket i tråden under kvällen och sammanfattningsvis vill jag lägga fram de troligaste teorierna(enligt mig själv.)

Någon gång efter 18:30 stänger Lisa caféet hon går till sin moped, hade antagligen hjälmen på huvudet, kanske inte helt nere men så att den satt fast, detta baserar jag på att hon hade en påse i ena handen och nyckeln till mopeden i den andra. Nu till scenariona:

Scenario 1: Det är någon som planerat det. GM kör fram en bil till platsen när hon är halvvägs till mopeden, GM har en längre tid observerat henne och känner till hennes rutiner så GM vet att hon stänger. Här finns två troliga versioner:

1.1 Hon springer ut över ängen, försöker i panik få fram telefonen för att ringa efter hjälp men GM kommer ikapp. GM krossar telefonen och sprider grejer för att förvilla polis och e.v sökande.

1.2 Hon vågar inte springa och blir med i GM:s bil. Jag tror inte att det är gästarbetare, det känns lite för konstigt för att allt skulle vara en slump, tror inte att gästarbetarna skulle slå sönder hennes telefon, den är säkert värd mycket mer än de tjänar på några dagar

Scenario 2: Det är en slump. Hon var vid fel plats vid fel tillfälle, verkar inte troligt, fastän det händer. Nu vet jag inte hur långt caféet ligger från vägen och hastigheten som råder på vägen utanför. Men om man tar mopeden till jobbet parkerar man inte den särskilt långt bort, D.V.S. Hon gick inte långt efter stängning, jag tror inte att på den minuten råkar det dyka upp en psykopat.

Scenario 3: Hon rymmer. Det ser jag som minst trolig, även om det är möjligt.

Tillägg: Youtube-videon talar för en planerad kidnappning, att hundarna inte hittar något talar för att hon förts bort med något fordon. Frågan om hon är vid liv är intressant, är det en planerad kidnappning kan hon mycket väl vara vid liv, är kidnappningen en "slump" är hon garanterat död. Ni får gärna lägga till om det är något jag missat.

Jag uppfattar Youtub klockan som ett hot. Eller en varning av vad som skall komma.
När lades den upp. Eller är det bara en idiot som nte fattar allvaret.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphahora
Är det någon som vet vilka instruktioner man får angående "tystnadsplikt" när man deltar i ett sök med Missing People? Detta för att kunna värdera de rykten som kommer om att man hittat än det ena, än det andra...

Kan i övrig konstatera att jag nog aldrig sett en tråd som varit så sönderskriven av parasiterande klappmongon.

Expressen intervjuade den assisterande operationschefen från MPS tidigare och han hänvisade allt till polisen. Alla fynd omhändertogs av polisen för att sedan visas för anhöriga.
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
JV har inget med saken att göra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20950616.ab
Polisen har ju dock haft fel förr ska ju tilläggas. Tror man vill tona ned hans inblandning oavsett skyldig eller ej. Är nog inte optimalt för utredningen att allmänheten har så stor fokus på honom.
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Ja, hundar har extremt bra luktsinne och en tränad spårhund som kan fokusera bra på en doft hittar Lisa relativt omgående om hon har gått/släpats/burits iväg en bit därifrån.
Här borde ju polisen snabbt kunna avgöra om hon har tagits med bil eftersom en spårhund kan spåra fram till där denna bilen stod och "markera avslut".

En normalhund har ca 1000 gånger starkare luktsinne än en människa.

Enligt Aktiv hund kan de spåra flera timmar efteråt...om förhållandena är gynnsamma dvs.

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/sph.asp?menuindex=7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isaleex
Handsken kan ha hamnat i ladan av flera orsaker.. Säg att de andra flickorna stod och rökte i ladan när LH kom till jobbet, de kanske tog skydd för regn eller vind och då när hon gick till dem så kan hon enkelt ha tappat handsken. Handsken behöver ju faktiskt inte spela så stor roll i det hela.. Tycker däremot de andra föremålet låter lite luriga, att ett kort eller ett skal flyger i väg det förstår man men hon hade väl fler kort som borde ha återfunnits då, bankkort? Nåt medlemskort? Busskort ev? Vart är isf facket allt låg i?

Om dem stod och rökte, då lär polisen ha samlat in cigarettfimpar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hondaPower
Hur funkar det med satelitbilder? det måste väl finnas högupplösta bilder att få tag i?

Precis, typ Tomnod klass(dom som fixade satelitbilder att söka mH370 på), borde ju gå få fram någon bild över området vid tidpunkten när händelsen tros ha inträffat.
2015-06-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Kan folk bara sluta med sina idiot-teorier och börja tänka lite?

Så för att bemöta några av sakerna i denna komedi till tråd:

- Kollegorna och deras beteende under intervjuer
Ingen märkligt med deras beteenden under dessa omständigheter.
En vän till dem förmodas vara kidnappad kanske våldtagen och mördad samt att de har med 100& säkerhet blivit förhörda av polis. Kanske för första gången i deras liv som de förhörs av polis och de är med på tv.
Är det märkligt att de är stressade, rädda, oroliga, nervösa?
Nej, det vore märkligt om de inte uppförde sig som de gör.
Torr mun, flackade blick, ändringar på en del detaljer i historien är inte tecken på att man ljuger.

- Trafficking
Nämn tre fall i landets historia då detta har hänt. Inte.. ok.
Trafficking får kvinnor till landet, inte ut ur det.

- Killen på Twitter, så kallad JV
Var aldrig intressant...

- Ett gäng svarta killar i en bil
Troligen inte. Ett gäng svarta killar som åker omkring i detta område skulle ha uppmärksammats av 45243 personer.
Det enkla faktum att INGA sådan rapporter har gjorts utesluter detta.

- Kopplingar till pappans jobb som militär
Vilken främmande makt skulle ha intresse av detta?
Ren idioti...

- Pojkvännen
Helt avskriven då han har ett 110% alibi. Faktisk en hel hög med alibin då han spelade en fotbollsmatch då detta ska ha skett.

- Är hon död (eller sexfånge någonstans)
Om det är ett bortrövade, vilket vi inte vet att det är, med sexuella motiv så är hon nästan säkert död.
Under dessa omständigheter är chansen att hitta personen levade efter 24 timmar minimal.
Nu har det gått flera dygn.
Kan hon vara vid liv och fånga i en källare? Ja, fast det är typ 1% chans om ens det.

Så vad har vi kvar som är realistiskt?

1 - Känd av BO eller total främling
Vi vet ej och det går bara att gissa. (kommer att ta lite mer om det)

2 - Var det helt slumpmässigt eller planerat.
Om man med slumpmässigt menar att en person kommer förbi, ser BO och spontant bestämmer sig för att kidnappa henne så är det mycket liten chans att det var så det gick till.
Det kan vara så, fast det är ovanligt.
Troligen är det inte ett så pass spontant dåd, och om det är det så är GM en total främling.

Med det sagt så behöver det inte heller vara ett dåd som planerats i dagar.
Planering i detta fall kan vara att GM vaknade på morgon och bestämde sig för att idag är det dax eller att GM fikade på stället och bestämde sig där och då.
Detta är det mest troliga scenariot, en vis planering men inte en 3 dagar lång militär operation.

3 - Svensk eller utlänning
Går inte att veta, fast statistiken talar för en vit man, medelålders och han ser troligen helt normal ut.

4 - Överfall, lurad eller under hot
Om det vore ett överfall så skulle polisen kunnat säkrat något form av spår på platsen där hon försvann. Inget tyder på ett överfall.
Det betyder att hon antingen har blivit lurad att följa med någon eller hotad.

Om hon blev lurad att följa med någon så var det antingen en person hon var bekant med av någon grad om så bara väldigt lite eller en person som hon inte hade anledning att misstänka för något.
Alltså ingen halvgalen knarkare med vild blick och sjukt utseende.

Om det var under vapenhot så går det inte att säga så jäkla mycket.
Man kan spekulera i att det i så fall lutar mer åt en person som sticker ut på något negativt sätt, fast som sagt svårt att säga. Man kan också kanske misstänka att personen av någon anledning vet eller tror att han inte kan lura med henne utan måste använda hot.

Kan vi hålla detta inom några rimliga gränser nu tack?

Håller med dig i det mesta du skriver. Ungefär vad jag stått fast vid hela tiden. Är trött på alla efterblivna teorier fjortisarna kommer med här.
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Var inte ringen bekräftad hennes av föräldrarna?

Ingen aning i denna röriga tråd. Men jag (alltså jag) är säker på att de hittat hjälmen och att senaste fyndet (hjälmen) var utan blodbesudlingar och det var uppgifter från polisen.
Medlem
Kan man sammanfatta dagen så här eller har jag missat nåt?

-Nya fynd som tydligen ska vara BO's enligt anhöriga.
Dessa hittades efter grusvägen i närheten av mobildelarna.(display och skal)

-Man har tömt containern som ligger intill fiket.

-Hund har sökt av ladan på andra sidan vägen av caféet, efter spår som sperma och blod.

-Man fortsätter söka av områdena i närheten av caféet men har nu utökat sökområdet en bra bit.

Edit: Polisen har gått ut med att personen som är uthängd på forum inte är misstänkt(JV) utan har ablibi. Inga misstänkta i dagsläget.
Senast redigerad av sinmandt 2015-06-12 kl. 00:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in