2015-06-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den grafen inkluderar även staternas skulder och svenska staten har som bekant väldigt låga skulder medans svenska befolkningen har väldigt höga skulder. Särskilt i vissa delar av landet.
Det står tydligt att det handlar om National indebtness. Och för att inte det ska missförstås så anger man att det är summan av public och private debt.

Information om public debt är ganska väl spridd så det bör inte vara någon överraskning om hur skulderna är fördelade. Om inte annat går det lätt att hitta.

Citat:
Antingen har du alltså valt dålig data för att motivera din åsikt alternativt så anser du att svenska staten ska betala skulderna åt överbelånade Svensson.
1. Vad är det för något som är min åsikt som du anser att du hittat. Jag behöver få det förklarat för att veta vad jag ska svara på.

2. Varför i all världen skulle jag anse att staten ska betala enskildas skulder. Här kan jag säga med säkerhet att du haft ordentligt med otur när du tänkte. Inget kunde vara mer fel.
Hur kunde du hamna i att staten skulle betala något???

Citat:
Dessutom så bevisar man inte att nåt är bra genom att peka på de som är värre.
Vad är det som du fått får dig skulle bevisas?

Det jag gör är att leta fram oberoende statistik som visar att Sverige ligger i mittfåran vad gäller "National indebtness".

Och sedan gör jag observationen om ett visst linjärt samband. Och pekar på att det inte är orimligt. Större BNP/Capita förutsätter mer omsatt betalmedel och det förutsätter (i praktiken) större penninmängd. Vilket implicerar större skuldsättning.

Det är således inte särskilt realistisk att vi skulle kunna öka BNP/capita annat än en aning och samtidigt minska skuldsättningen. Vill man i stället se en minskande BNP/Capita så är nog minskad skuldsättning ett effektivt sätt.

----------------------------------------------

Är det någon som menar att vi alla borde söka betala av alla skulder och göra oss skuldfria?
2015-06-11, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nä är jag snart en 40-åring men visst har du rätt. Nu pratade jag endast om Stockholm och det är ju ett faktum att många som är drivna och det går bra för (nu menar jag bara lönemässigt) bor eller flyttar till Stockholm, vilket i sin tur driver upp priserna ytterligare.

Jag är lite skamsen för hur otrevlig jag lät. Förlåt.

Men att drivna personer flyttar till Stockholm och sedan när de bildar familj flyttar vidare ut till grannkommunerna, är helt irrelevant huruvida en svensk boprisbubbla finns eller inte.
2015-06-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du "var rätt ute", som inte ens hade koll på reallöneökningen över åren? Tillåt mig hånskratta.

Svensken har fått mer och mer pengar över i plånboken och mycket av överskottet har man valt att lägga på sitt boende. Bankernas kalkyler vid beviljande av bolån ligger högt över de faktiska räntorna. Det borgar för att folk kommer klara av även höjda bostadsräntor. Det är den stora skillnaden mot slutet av 80-talet, då bankerna inte tillämpade någon försiktighetsprincip vid utlåning.

Ditt argument är alltså att disponibel inkomst har ökat i takt med bostadspriserna.

Du har fel. Varsågod, ett diagram med bostadspriser, disponibel inkomst och totala skulder: http://positivapengar.weebly.com/uploads/6/5/3/4/6534225/7005942_orig.png?381
2015-06-11, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Ditt argument är alltså att disponibel inkomst har ökat i takt med bostadspriserna.

Du har fel. Varsågod, ett diagram med bostadspriser, disponibel inkomst och totala skulder: http://positivapengar.weebly.com/uploads/6/5/3/4/6534225/7005942_orig.png?381

Tack för länken, intressant rapport. Som kommentar till diagrammet står det i rapporten:

"Flera studier pekar på att prisökningen kan förklaras såväl av befolkningstillväxten och urbaniseringen som av den starka utvecklingen av hushållens disponibla inkomster (se diagram 1.7)."

You were sayin'?

2015-06-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
0.) Det står tydligt att det handlar om National indebtness. Och för att inte det ska missförstås så anger man att det är summan av public och private debt.

Information om public debt är ganska väl spridd så det bör inte vara någon överraskning om hur skulderna är fördelade. Om inte annat går det lätt att hitta.

1. Vad är det för något som är min åsikt som du anser att du hittat. Jag behöver få det förklarat för att veta vad jag ska svara på.

2. Varför i all världen skulle jag anse att staten ska betala enskildas skulder. Här kan jag säga med säkerhet att du haft ordentligt med otur när du tänkte. Inget kunde vara mer fel.
Hur kunde du hamna i att staten skulle betala något???

3.) Vad är det som du fått får dig skulle bevisas?

Det jag gör är att leta fram oberoende statistik som visar att Sverige ligger i mittfåran vad gäller "National indebtness".

Och sedan gör jag observationen om ett visst linjärt samband. Och pekar på att det inte är orimligt. Större BNP/Capita förutsätter mer omsatt betalmedel och det förutsätter (i praktiken) större penninmängd. Vilket implicerar större skuldsättning.

4.) Det är således inte särskilt realistisk att vi skulle kunna öka BNP/capita annat än en aning och samtidigt minska skuldsättningen. Vill man i stället se en minskande BNP/Capita så är nog minskad skuldsättning ett effektivt sätt.

----------------------------------------------

5.) Är det någon som menar att vi alla borde söka betala av alla skulder och göra oss skuldfria?

0.) På vilket sätt menar du då att länken är relevant för denna tråd?
1.) Det var de enda anledningar jag kunde finna till att länken fanns i denna tråd, har du annan motivering så skriv det istället för att göra halmgubbar.
2.) Varför blandar du annars in statsskulden i en tråd där bara befolkningens skuldsättning är relevant?
3.) Din länk var väl för att bevisa nåt? Eller slänger du bara fram slumpmässiga länkar här och var?
4.) Anser du alltså att skuldsättning bör öka linjärt med BNP/capita?
5.) Jag anser att man vid pensionsåldern bör ha amorterat ner till en väldigt låg belåning ifall man ämnar bo kvar i samma bostad man har innan. Anledningen är att pensionen man får vanligen är avsevärt lägre än den lön man haft som yrkesarbetare i kombination med att man får mera tid över att slösa pengar på tex resor och liknande.
2015-06-12, 00:55
Medlem
jag har nu tjänat 12 MSEK brutto på att spekulera i nyproduktion och prisuppgång senaste 3 åren, medans ni jubelidioter till foliehattar med i bästa fall något trist lågnivå-myndighetsjobb, sitter o skriver bittra kommentarer dagar i ända, hahaha så patetiskt.
2015-06-12, 02:03
Medlem
Citat:
Tack för länken, intressant rapport. Som kommentar till diagrammet står det i rapporten:

"Flera studier pekar på att prisökningen kan förklaras såväl av befolkningstillväxten och urbaniseringen som av den starka utvecklingen av hushållens disponibla inkomster (se diagram 1.7)."

You were sayin'?

Ok. Då borde väl disponibla inkomster och bostadspriserna vara ungefär i linje med varandra.

Du tycker att diagrammet visar det? Förklara gärna det för mig. Du som gillar att förklara för barn hur diagram fungerar.

Du som är vuxen kan väl också snälla förklara vad dom här fina färgerna och konstiga strecken egentligen betyder? Det här röda och blåa strecket går som liksom ifrån varandra där i slutet av 80-talet, varför gör det så? Varför åker det där blåa strecket upp ovanför det fina röda under nästan hela 90-talet? Och varför är strecken så långt ifrån varandra i dagens läge?

I flera svenska städer har bostadspriserna ökat med 600 och 750 procent på mindre än 20 år. Kan du visa mig en stad där svenskarnas löner har ökat med samma procentsats senaste 20 åren?

Om du påstår att bostadspriser, i längden, kan öka mångfaldigt snabbare än hushållens inkomster så vill jag att du även förklarar det fenomenet.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-12 kl. 02:06.
2015-06-12, 08:05
Medlem
baso80s avatar
Citat:

You were sayin'?

Svarar du andra utan att först läsa vad de skriver?

HusetsEgna sade:
Citat:
Ditt argument är alltså att disponibel inkomst har ökat i takt med bostadspriserna

Ditt svar:
Citat:
Flera studier pekar på att prisökningen kan förklaras såväl av befolkningstillväxten och urbaniseringen som av den starka utvecklingen av hushållens disponibla inkomster (se diagram 1.7).

Diagrammet visar att disponibla inkomster visserligen ökat men inte att de ökat i samma TAKT som fastighetspriserna.
2015-06-12, 08:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ok. Då borde väl disponibla inkomster och bostadspriserna vara ungefär i linje med varandra.

Du tycker att diagrammet visar det? Förklara gärna det för mig. Du som gillar att förklara för barn hur diagram fungerar.

Du som är vuxen kan väl också snälla förklara vad dom här fina färgerna och konstiga strecken egentligen betyder? Det här röda och blåa strecket går som liksom ifrån varandra där i slutet av 80-talet, varför gör det så? Varför åker det där blåa strecket upp ovanför det fina röda under nästan hela 90-talet? Och varför är strecken så långt ifrån varandra i dagens läge?

I flera svenska städer har bostadspriserna ökat med 600 och 750 procent på mindre än 20 år. Kan du visa mig en stad där svenskarnas löner har ökat med samma procentsats senaste 20 åren?

Om du påstår att bostadspriser, i längden, kan öka mångfaldigt snabbare än hushållens inkomster så vill jag att du även förklarar det fenomenet.

Ytterligare en som inte förstår skillnad på pris och kostnad.

Blundar du helt för att boendekostnaderna chocksänkts de senaste åren, tack vare att räntan pressats i botten?!
Bostadspriserna sätts efter vad marknaden tror om ränteläget framöver och allt pekar på att det kommer bli rekordlåga räntor för en lång tid framöver.

Du kan idag binda din ränta på 10år på rekordlåga 2,7% efter lite förhandling och prutande. Troligt är att du blir rejält blåst på kuppen mot ett rörligt lån.
2015-06-12, 10:29
Avslutad
Citat:

Vad är det du ifrågasätter? Påstår du att förklaringen till diagrammet som jag citerade ur rapporten är felaktig?

Ta kontakt med Riksbanken och rätta dem då, snille.
2015-06-12, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Svarar du andra utan att först läsa vad de skriver?

HusetsEgna sade:

Ditt svar:

Diagrammet visar att disponibla inkomster visserligen ökat men inte att de ökat i samma TAKT som fastighetspriserna.
Diagrammet och förklaringen till diagrammet visar exakt det jag hävdar: att en viktig förklaring (finns flera) är att hushållen kraftigt ökat sina disponibla inkomster de senaste 20 åren.

Rapporten pekar också ut urbaniseringen som en viktig drivkraft bakom ökade bostadspriser, eftersom konkurrensen om den ändliga resursen "attraktiv mark i storstadsområden" ökat. Nämen, det har jag ju varit inne på också??
2015-06-12, 10:40
Medlem
Har det inte kommit någon rapport för bostadsrättspriser för maj?
Tycker Strasbourg har lyst med sin frånvaro angående den informationen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in