2015-06-09, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om folk har utrymme kvar i sina ekonomier varför köper svensken mer och mer på kredit?

och du kunde jämfört med Köpenhamn men det andades väl inte samma aura av exklusivitet?

Hela världen skrattar åt Sverige, det är ingen metropol och det enda som driver priserna uppåt är politiker som häller gratis pengar i famnen på vanligt folk som luras tro att dom är förmögna.
Din stendumma fan. Om du hoppar in i en pågående diskussion får du förbannelse mig göra dig omaket att läsa ett par sidor bakåt.

Vi diskuterade ursprungligen bostadskrisen i USA, och min anmärkning gällde att krisen slagit olika i landsbygd vs storstad och att detsamma får anses troligt att gälla i Sverige också. Därav paralellerna mellan New York o Stockholm. Skulle jag dragit in Köpenhamn i sammanhanget, tycker du??

Det verkar som att FBs efterblivna härjar i den här tråden. Gott om tyckare, men få som klarar av att ta in mer än 5% av innehållet i inläggen de läser.

2015-06-09, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Löner var lägre, skatterna högre på 80-90-talet. Man la mer procentuellt sett av sin disponibla inkomst på boende, både pga att inkomsten e skatt var lägre och att räntan var högre.

Du måste dessutom ta in andra variabler i ekvationen. Innan maxtaxan infördes i barnomsorgen betalde jag 4200 per månad för två barn. Efter maxtaxan - 1200. 3000 av min disponibla inkomst som jag kunde lägga på ett bättre boende. Du kan inte bara kolla på kostnaden för att låna pengar, du måste titta på totalekonomin för bostadsköparna. Och jag hävdar att idag finns fortfarande ett utrymme kvar till bostadsköparnas smärtgräns, om man jämför med 80-90-talet.

Lönerna var lägre på 80- och 90-talet jämfört med vad de är idag. Du påstår det ja men jag vet fortfarande inte var du får det ifrån. Jag ställde en fråga ut i luften förvisso men fick inget svar. Reallönerna har alltså ökat? Det var som fan, jag tror inte på det. Eller går det så satans bra att familjer snart kan förlita sig på en enda inkomst, återigen?

Disponibla inkomster, jovisst men välståndet är på väg åt helvete. Totalekonomin som sagt var, hur går det för ungdomarna? Det går inte bra för dem och det underlättar med stöd från föräldrarna. Inte mycket till rikedom och självständighet där precis, som ska bidra med energi till bostadsmarknaden.
2015-06-09, 22:38
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Nu har jag ju inte talat om mark i allmänhet, t ex ute på landsbygden, utan om mark i attraktiva storstadsregioner. Hur är det - hur många i New York lämnade nyckeln i sina lägenhetsdörrar och flyttade iväg under USA-kraschen? Det fanns inga köpare, eller?

Nu har de ju inte samma system med bostadsrätter som i Sverige som gjorde att även folk med helt avbetalda lägenheter &så flyttade, men det var nog rätt många som lämnade sina bolån som var under vatten eftersom det är samma regler & drivkrafter som på andra platser i landet. Att köpa lägenhet i New York åren innan kraschen var iaf en dålig affär eftersom priserna fortfarande inte hade återhämtat sig fem år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Min fråga:
Vart tog folk vägen på den tiden? Fanns det HR att flytta till, flyttade folk ut från staden eller vad hände?

Det blir ju en flyttkedja. När lägenheterna säljs, oavsett pris, blir ju de nya ägarnas gamla bostäder tillgängliga. De som som tagit för stora lån fick sitta i HR med restskulder. Nästa gång blir det nog värre, i USA flyttade hela familjer in i sina bilar & på motell samtidigt som hus stod tomma. Det är många före i bostadskön denna gång.
2015-06-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/05/daily-chart-4

Ovan är en chart som visar BNP/Capita plottat mot skuldsättning, för olika länder.

Som ni ser ligger Singapore med högst BNP/Capita och även med hög skuldsättning. Och jag vet väl inte om man skrattar så mycket åt dom.

Vidare kan man ana ett visst linjärt samband. Även om det förekommer en hel del avvikelser. Och länderna kör ju inte riktigt samma politik heller. Så att det finns avvikelser är inte konstigt.

Sverige ligger ungefär på linjen mellan Singapore och origo. Det gör Nigeria också, fast mycket närmare origo. Och det är klart, finns inga skulder så finns inga pengar, och då blir det inte mycket till BNP.

Norge och USA ligger under linjen, och kan då sägas vara duktigare på att få ut BNP per dollar. Norge lär ha hjälp av oljan.

Man kan notera att Danmark och Japan ligger ovanför linjen, och intill varandra. Och de är också lite av problemekonomier (där Japan dock går bättre Danmark).

Grekland ligger strax ovanför linjen. Så ur skuldperspektiv är det inte anmärkningsvärt. Deras problem är att staten lånar och missköter sig något extremt.

Summa summarum så är det lite överdrivet klagande över skuldsättningen i Sverige sett ur ett internationellt perspektiv. Men det är också så att ska vi öka på den behöver vi också öka på BNP/Capita. Och för det behöver vi en mer högerinriktad politik. Och den regering vi har driver motsatsen. Och det är ett problem.

Frågan är hur mycket den där grafen verkligen säger om skuldsättningen i Sverige då bostadsrättsföreningar är absolut dominerande i Sverige medan ägarlägenheter är absolut vanligast i övriga världen. Många brf (framförallt från 90-talet och framåt) är kraftigt skuldsatta till skillnad från ägarlägenheter som inte har någon skuldsatt förening. Och jag tror inte den där grafen tar någon hänsyn till detta, rätta mig gärna om jag har fel.
2015-06-09, 23:28
Medlem
Citat:
Din stendumma fan. Om du hoppar in i en pågående diskussion får du förbannelse mig göra dig omaket att läsa ett par sidor bakåt.

Vi diskuterade ursprungligen bostadskrisen i USA, och min anmärkning gällde att krisen slagit olika i landsbygd vs storstad och att detsamma får anses troligt att gälla i Sverige också. Därav paralellerna mellan New York o Stockholm. Skulle jag dragit in Köpenhamn i sammanhanget, tycker du??

Det verkar som att FBs efterblivna härjar i den här tråden. Gott om tyckare, men få som klarar av att ta in mer än 5% av innehållet i inläggen de läser.

Wow, vi har pratat en väldigt kort stund om det här du och jag och du går drar redan "du måste vara dum i huvudet kortet", du är tydligen väldigt rädd för en krasch.

Hur långt bak i den 1500 sidor långa tråden skulle jag läst ?

Köpenhamn skulle passa bra i jämförelsen eftersom priserna gått ner där, man kan säga att dom ligger lite före Sverige.

Men folk som vill blåsa upp bubblan ytterligare brukar ju alltid hävda att jämfört med New York och London finns god potential kvar i Stockholm, därav min aningen tveksamma inställning.
2015-06-09, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Lönerna var lägre på 80- och 90-talet jämfört med vad de är idag. Du påstår det ja men jag vet fortfarande inte var du får det ifrån. Jag ställde en fråga ut i luften förvisso men fick inget svar. Reallönerna har alltså ökat? Det var som fan, jag tror inte på det. Eller går det så satans bra att familjer snart kan förlita sig på en enda inkomst, återigen?

Disponibla inkomster, jovisst men välståndet är på väg åt helvete. Totalekonomin som sagt var, hur går det för ungdomarna? Det går inte bra för dem och det underlättar med stöd från föräldrarna. Inte mycket till rikedom och självständighet där precis, som ska bidra med energi till bostadsmarknaden.

Fan tro't?

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/70546/

http://ekonomihandboken.se/arbete-lon-och-arbetsloshet/hur-har-lonerna-hojts-i-sverige/
2015-06-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av test3
Frågan är hur mycket den där grafen verkligen säger om skuldsättningen i Sverige då bostadsrättsföreningar är absolut dominerande i Sverige medan ägarlägenheter är absolut vanligast i övriga världen. Många brf (framförallt från 90-talet och framåt) är kraftigt skuldsatta till skillnad från ägarlägenheter som inte har någon skuldsatt förening. Och jag tror inte den där grafen tar någon hänsyn till detta, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har i sig inte räknat efter men när man ser nivåerna så är jag tämligen övertygad om att man lagt ihop offentlig skuldsättning med MFI's utlåning till privat sektor (undantaget MFI's inbördes skulder).
Så ja, skulder i banker och andra Monetära finansinstitut lär vara med. Och därmed lär både hushållens skuldsättning vara med och Bostadsrättsföreningarnas skulder.

Så för Sveriges del med ca 38% offentlig skuld leder det till att privat sektor ligger på ca 360% av BNP. Dvs ca 10 ggr så mycket.
Senast redigerad av Gromph 2015-06-10 kl. 00:18.
2015-06-10, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/05/daily-chart-4

Ovan är en chart som visar BNP/Capita plottat mot skuldsättning, för olika länder.

Som ni ser ligger Singapore med högst BNP/Capita och även med hög skuldsättning. Och jag vet väl inte om man skrattar så mycket åt dom.

Vidare kan man ana ett visst linjärt samband. Även om det förekommer en hel del avvikelser. Och länderna kör ju inte riktigt samma politik heller. Så att det finns avvikelser är inte konstigt.

Sverige ligger ungefär på linjen mellan Singapore och origo. Det gör Nigeria också, fast mycket närmare origo. Och det är klart, finns inga skulder så finns inga pengar, och då blir det inte mycket till BNP.

Norge och USA ligger under linjen, och kan då sägas vara duktigare på att få ut BNP per dollar. Norge lär ha hjälp av oljan.

Man kan notera att Danmark och Japan ligger ovanför linjen, och intill varandra. Och de är också lite av problemekonomier (där Japan dock går bättre Danmark).

Grekland ligger strax ovanför linjen. Så ur skuldperspektiv är det inte anmärkningsvärt. Deras problem är att staten lånar och missköter sig något extremt.

Summa summarum så är det lite överdrivet klagande över skuldsättningen i Sverige sett ur ett internationellt perspektiv. Men det är också så att ska vi öka på den behöver vi också öka på BNP/Capita. Och för det behöver vi en mer högerinriktad politik. Och den regering vi har driver motsatsen. Och det är ett problem.

Den grafen inkluderar även staternas skulder och svenska staten har som bekant väldigt låga skulder medans svenska befolkningen har väldigt höga skulder. Särskilt i vissa delar av landet.

Antingen har du alltså valt dålig data för att motivera din åsikt alternativt så anser du att svenska staten ska betala skulderna åt överbelånade Svensson.

Dessutom så bevisar man inte att nåt är bra genom att peka på de som är värre.
2015-06-10, 08:46
Bannlyst
Citat:
Fan tro't?

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0203/70546/

http://ekonomihandboken.se/arbete-lon-och-arbetsloshet/hur-har-lonerna-hojts-i-sverige/

Ja tjena. Naturligtvis kan du inte sätta ord till de grafer du länkat. Dåligt men jag förstår iofs varför. Ett skäl är att länk nummer två har ett urtrist format.

Reallöneutveckling sedan 1996 är i fallande, är observationen från länk ett. "Fakta" i "ekonomihandboken" är inga fakta utan påståenden.

Du är ju helt bortkollrad med KPI. Sådana som du är av den anledningen rätt lugna över rådande utveckling på den svenska bostadsmarknaden.
2015-06-10, 08:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den grafen inkluderar även staternas skulder och svenska staten har som bekant väldigt låga skulder medans svenska befolkningen har väldigt höga skulder. Särskilt i vissa delar av landet.

Antingen har du alltså valt dålig data för att motivera din åsikt alternativt så anser du att svenska staten ska betala skulderna åt överbelånade Svensson.

Dessutom så bevisar man inte att nåt är bra genom att peka på de som är värre.
Håller med om att det är märkligt underlag i sammanhanget. Vi ligger även ihopklumpade med Grekland, Portugal med flera, så jag vet inte vad det är meningen att grafen ska berätta.

Att Sveriges statliga skuld är OK än så länge är ju inga nyheter.
2015-06-10, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja tjena. Naturligtvis kan du inte sätta ord till de grafer du länkat. Dåligt men jag förstår iofs varför. Ett skäl är att länk nummer två har ett urtrist format.

Reallöneutveckling sedan 1996 är i fallande, är observationen från länk ett. "Fakta" i "ekonomihandboken" är inga fakta utan påståenden.

Du är ju helt bortkollrad med KPI. Sådana som du är av den anledningen rätt lugna över rådande utveckling på den svenska bostadsmarknaden.

Du är ju faktiskt helt osannolikt korkad. Först ifrågasätter du att reallönerna har ökat sedan 80-90-talet:

Citat:
Reallönerna har alltså ökat? Det var som fan, jag tror inte på det.

När jag sedan ger dig tydligt bevis för att JA de har ökat, så klarar du inte av att ta in den infon?

Eftersom du inte fattar ska jag förklara som till ett barn: varje år stapeln eller linjen ligger ovanför noll på x-axeln (det raka horisontella strecket i diagrammet alltså, lilla vän) så innebär det att reallönerna ökade det året. Och varje år mellan 1994 till 2013 har reallönerna ökat enligt diagrammet. Så för att svara på den fråga du ställde först - ja, reallönerna har alltså ökat successivt under 90-talet och framåt. Hade man gjort ett diagram man ackumulerade åren på varandra så hade kanske t o m du begripit det.

Hade du klarat att ta till dig info i länk nr 2 så hade du kunnat få översatt hur mycket mer reda pengar i plånboken det de facto har inneburit för folk. Men den länken var ju urtrist. Buhu, lillen är uttråkad!

Nej, nu får du leka med dina lika imbecilla kompisar istället. Trillske viftar med spaden, han vill leka. Och besvära inte de vuxna mer nu.
2015-06-10, 23:23
Medlem
Trillskes avatar
Om den vuxna är färdig med sin intellektuella monolog efter allt för många flaskor vin, så får det nyktra barnet passa på att påpeka att folk betalar större andel av sin disponibla inkomst för boende idag, detta är ett huvudargument i den här tråden för att rättfärdiga prisökningar i Stockholm (den vuxna har förövrigt inte lyft något argument alls). Om den vuxna har glömt bort varför detta fäller den intellektuella diskussionen och gör den, ehm, mindre intellektuell, rekommenderas att titta igenom det digitala avtrycket. Den vuxna kan se det som en filmkamera som, ångestlyftande nog, var placerad vid middagsbordet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in