2015-06-11, 09:56
Bannlyst
Fan, jag kom på att jag kom med tokiga uträkningar. Vad jag räknade ut var: nominella löneökningar minus förändringen i KPI minus förändringen i M3, penningmängdens förändring.

Det intressanta vore förstås nominella löneökningar minus förändringen i M3, enbart.
2015-06-11, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Banksektorn är en av rätt få sektorer som går bra i Sverige, och med tanke på att de inte är speciellt värdskapande gäller det att slåss för bibehållen marknadsimperfektion, annars växer inte plånboken.

Japp, banker och asylboenden.
2015-06-11, 10:42
Medlem
Varför skrivs en sån här artikel dagen innan den färska datan presenteras?

Jag börjar känna mig som en foliehatt.

...och den äter jag upp om vi inte har röda siffror i hela landet imorgon. Anledningen är ju egentligen inte en prisnedgång utan en LITEN korrigering pga att amorteringskravet hipp som happ drogs bort och den paniska stressen att ordna en bostad på sekunden inte längre finns. Samma uppsving kommer givetvis att återkomma när politikerna får tummen ur och ger FI mandat att få genom exakt samma förslag.

Jag säger det för tredje gången. Röda siffor imorgon, och ev. under juni/juli (pga alltid låg omsättning då), sen svarta siffror resten av året.
Senast redigerad av jajahaaja 2015-06-11 kl. 10:55.
2015-06-11, 11:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Nu kan jag givetvis inte tala för alla men om vi tittar på löneökningarna i min bekantskapskrets i Stockholm så har den legat på ca 2x-6x pengarna om man tittar på de senaste 12 åren.

Det finns många i Stockholm med stark köpkraft och där den stiger mycket snabbare än vad bostadspriserna gör.

Edit: Nu börjar dock fler och fler flytta ut till hus i Danderyd, Täby, Nacka, Sollentuna och liknande områden (vi har själva precis köpt hus).
Senast redigerad av Pershagen76 2015-06-11 kl. 12:24.
2015-06-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nu kan jag givetvis inte tala för alla men om vi tittar på löneökningarna i min bekantskapskrets i Stockholm så har den legat på ca 2x-6x pengarna om man tittar på de senaste 12 åren.

Det finns många i Stockholm med stark köpkraft och där den stiger mycket snabbare än vad bostadspriserna gör.

Edit: Nu börjar dock fler och fler flytta ut till hus i Danderyd, Täby, Nacka, Sollentuna och liknande områden (vi har själva precis köpt hus).

Ja men köpkraften är inte baserad på inkomsten i många fall.

Huvuddelen av köpkraften du talar om kommer från ( utan spec ordning )

1. Uppskjuten skatt efter tidigare försäljning
2. Vinst från tidigare försäljning
3. Absurt låga räntor
4. En banksektor som lånar ut så mycket dom bara hinner med
5. Politiker som vill bli omvalda och låter allt ske
6. Ränteavdraget som uppmuntrar till lån

Det är inte hushållens faktiska pengar som gör allt möjligt, det är omständigheterna omkring.
2015-06-11, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Det verkar vara sådär 30-åringarna inne i smeten tänkt alla tider. "Vi är unga och det går så djävla bra för oss. Det måste betyda att det går bra för alla och boprisbubbla måste vara otänkbar".

Kan ni inte stanna kvar i smeten? Rätt skönt med yta och att slippa stockholmare.
2015-06-11, 14:01
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det verkar vara sådär 30-åringarna inne i smeten tänkt alla tider. "Vi är unga och det går så djävla bra för oss. Det måste betyda att det går bra för alla och boprisbubbla måste vara otänkbar".

Kan ni inte stanna kvar i smeten? Rätt skönt med yta och att slippa stockholmare.

Nä är jag snart en 40-åring men visst har du rätt. Nu pratade jag endast om Stockholm och det är ju ett faktum att många som är drivna och det går bra för (nu menar jag bara lönemässigt) bor eller flyttar till Stockholm, vilket i sin tur driver upp priserna ytterligare.
2015-06-11, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja men köpkraften är inte baserad på inkomsten i många fall.

Huvuddelen av köpkraften du talar om kommer från ( utan spec ordning )

1. Uppskjuten skatt efter tidigare försäljning
2. Vinst från tidigare försäljning
3. Absurt låga räntor
4. En banksektor som lånar ut så mycket dom bara hinner med
5. Politiker som vill bli omvalda och låter allt ske
6. Ränteavdraget som uppmuntrar till lån

Det är inte hushållens faktiska pengar som gör allt möjligt, det är omständigheterna omkring.
Dock måste man ha en tillräckligt stor disponibel inkomst för att klara av de löpande månatliga kostnaderna. Ju större den inkomsten blir, desto större räntekostnader kan du ta på dig.

Ränteavdrag eller liknande konstruktioner finns i många länder. Är det av ondo överallt eller bara i Sverige?

Om inte möjligheten att skjuta upp reavinsten fanns skulle inlåsningen på bostadsmarknaden öka. Vilken skuldfri pensionär vill skatta fram 30% av en reavinst när de säljer huset, och behöva ta upp lån för att kunna köpa en lägenhet?? Då skulle de bo kvar i husen tills de bars ut.
2015-06-11, 15:26
Avslutad
"Fortfarande är svenskarnas ränteavdrag dock långt ifrån nivåerna vid bankkrisens 1992. Då, när räntorna periodvis var uppe över 20 procent, låg genomsnittet bland dem som deklarerade ränteutgifter på över 34 000 kronor, räknat i dagens penningvärde. Ränteutgifterna förra året är betydligt modestare, i snitt 21 400 kronor."

http://www.svd.se/sa-mycket-forlorar-statenpa-svenskars-ranteavdrag

Vad var det jag sa... Boendekostnaden är en mindre utgiftspost relativt sett idag än på 80-90-talet, vilket talar för att det finns en bit kvar till smärtgränsen. Den kan iofs snabbt nås om räntorna stiger. Men det finns inga tecken på det, så just nu ser jag inga tecken på en avmattning på marknaden. Stiger räntorna tror jag ändå inte på nån omedelbar kris, folk har marginaler, utlåningen ser annorlunda ut nu än tidigare.
2015-06-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dock måste man ha en tillräckligt stor disponibel inkomst för att klara av de löpande månatliga kostnaderna. Ju större den inkomsten blir, desto större räntekostnader kan du ta på dig.

Absolut, problemet är att många tenderar att öka sina utgifter i förhållande till inkomsten, vilket gör att man kanske "glömmer" bort att räntan kan ändras.

Citat:
Ränteavdrag eller liknande konstruktioner finns i många länder. Är det av ondo överallt eller bara i Sverige?

Grundtanken att premiera att privatpersoner lånar pengar är fel, även om den kan antas haft en roll i att stimulera marknaden och konjunkturen historiskt, idag hjälper den bara till att blåsa upp skuldberget tyvärr.

Citat:
Om inte möjligheten att skjuta upp reavinsten fanns skulle inlåsningen på bostadsmarknaden öka. Vilken skuldfri pensionär vill skatta fram 30% av en reavinst när de säljer huset, och behöva ta upp lån för att kunna köpa en lägenhet?? Då skulle de bo kvar i husen tills de bars ut.

Fast om dom är skuldfria har dom ju råd att betala skatten och köpa sig ett nytt boende, eftersom man oftast flyttar till mycket mindre på ålderns höst. Dom flesta äldre som säljer sina hus gör det ju inte som en medveten "bra affär" utan för att dom måste flytta, för att dom blivit ensamma eller helt enkelt inte orkar med att ta hand om ett hus.

Att folk har marginaler tack vare låg ränta utesluter ju inte att vi har en bostadsbubbla.
2015-06-11, 16:56
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du är helt ute och cyklar här. Jag är i samma "räkmacka", så jag förstår vad du menar och vad du ser runt omkring dig. Men gemene stockholmare tjänar inte speciellt bra.

Arbetsmarknaden har dock blivit oerhört polariserad, så har man rätt kompetenser och bakgrund ser man bara vilken enorm brist på arbetskraft det är överallt (tveksamt att detta är positivt på sikt). Hamnar du däremot på eller under 100 IQ och/eller saknar en populär master (har just beskrivit åtminstone 30-40%) är situationen mindre kul, där är det arbetsgivarens marknad.

Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Exakt, helt korrekt och Trilkse bortgjord igen.
Ajaj, nu trampade du så snett att du aldrig kommer upp igen. Du kan inte påstå att jag inte varnade dig för gropen; du råkar bara inte läsa inläggen.

Både du och Sune har varit helt övertygade om att svenskar lägger större andel på sin bostad, att detta kan förklara plötslig ökning. Varvid det precis som jag skrev antogs, eftersom det är det enda riktiga argumentet ni har spelat med. Som jag skrev i förra inlägget innebär det annars att ni är nere på 0 argument.

Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
...
Din respektabla ålder har åtminstone medfört en god portion panikartad bitterhet, vilket är erfarenhet som något. Men skärp dig nu, du har ensam skräpat ned tråden ett flertal sidor. Är olika vilken nivå man vill hålla, men ingen här vill ha dina pubertala fånigheter, det kan jag garantera.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-11 kl. 17:10.
2015-06-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du är helt ute och cyklar här. Jag är i samma "räkmacka", så jag förstår vad du menar och vad du ser runt omkring dig. Men gemene stockholmare tjänar inte speciellt bra.

Arbetsmarknaden har dock blivit oerhört polariserad, så har man rätt kompetenser och bakgrund ser man bara vilken enorm brist på arbetskraft det är överallt (tveksamt att detta är positivt på sikt). Hamnar du däremot på eller under 100 IQ och/eller saknar en populär master (har just beskrivit åtminstone 30-40%) är situationen mindre kul, där är det arbetsgivarens marknad.

Har man gått på visningar på sistone märker man vad det är för folk som verkar köpa nu. Fått höra mycket kul när jag letade lägenhet i vintras. T.ex. folk som pratade om att de kunde minsann få låna mer när avgiften var en tusenlapp lägre än ett annat alternativ och således buda högre osv. Men jag antar att det är kul att låna så mycket man bara kan.

Den stora massan som köper dyra lägenheter har nog ingen superekonomi även i Stockholm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in