Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelguden
Blir man påkörd i 180 kan jag lova dig att det kommer finnas lite blod på marken minst sagt, även om man skulle hinna kraftigt bromsa, och då borde det funnits kraftiga bromsspår.

Man behöver visserligen inte köra på någon i 180 för att få den medvetslös.
Kan ju räcka med 60-70?

Med tanke på att hon förmodligen hade hjälm så behöver ju inget blod ha sprutat i första taget, kan ju handla om inre blödningar samt grova benbrott (typ nacke eller rygg).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Vad sa dom?

Att man ska vara försiktig att sprida rykten på sociala medier
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggeify
Det är det som är det konstiga, sakernas placering verkar inte ha något samband, inte på samma väg och på olika vädersträck.
Men vad är då den röda tråden som polisen sa i intervjun? Han sa att det finns en röd tråd.

Såg nyss en intervju med en MPSare, han sa att de tre fynden hans grupp gjorde låg utmed grusvägen. För mig låter det som att de kastats från en bil, endera från fönstret eller att man stannat och hivat iväg tingen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
De kan ha stannat och pratat en stund, tjejen som skulle med bussen ville kanske inte vänta vid hållplatsen för länge? Kanske 2 tjejer väntat på den tredje som varit på toaletten en sväng, tjejer kan ju lätt spendera 10 minuter där inne.

Om de hade stannat innanför eller utanför och pratat en stund så hade väl kollegorna berättat det? Enligt deras berättelse var så inte fallet.
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag utgår från att polisen kollat att pappas alibi stämmer. Pappan var enligt egen uppgift vid kaféet klockan 21, då ringde han till kaféts ägarinna/polisen som kom dit en halvtimme senare. Om jag minns rätt. Polisen kollade säkert pappas bil när de väl kom till platsen. Jag menar hur han hade kört och att han inte hade ett lik bagageluckan när han pratade med polisen vid kafét. Jag förstår att det kan uppfattas som respektlöst mot anhöriga att jag spekulerar så här. Men det finns omständigheter i det här fallet som talar starkt för att GM måste vara någon som kände till att BO för första gången inte skulle hämtas med bil eller samåka med arbetskamraterna när kafét stängde. Vilka var de som kunde ha känt till detta?
Fast nu handlar ju detta försvinnande inte om något hedersrelaterat muslimvansinne, så dina vilda fantasier kan du med fördel hålla för dig själv.

Med ditt sätt att resonera så måste ju även Anders Eklund ha planerat mordet på Englastackarn också. Du borde googla på uttryckat "tillfället gör tjuven", för det är nog oerhört mkt större chans att det är så det gått till, jämfört med din vansinnesteori att det är hennes pappa som är den ev. mördaren.
2015-06-11, 21:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michurcu
Helt fritt att anklaga vem man vill, tydligen. Själv finner jag inga motiv som dessa två tjejer skulle kunnat ha som faktiskt kan anses som rimliga. Om hon nu blivit bortförd tror jag att det är av någon som i huvudet har planerat ett bortrövande av en ung tjej, och slutligen genomfört det.
Jag spekulerar lika vilt som alla ni andra, men jag tror inte alls att hennes kollegor gjort det.

Missbruka inte ordet anklaga, det är inte synonymt med begreppet framföra en teori. Inte fel att bolla olika teorier och såga dem på punkt efter punkt, uteslutningsmetoden.

Självklart bör vi inte ge vare sig familj, vänner eller arbetskamrater frikort just för att de står Lisa nära.
Citat:
Ursprungligen postat av nanata
OM vi nu leker med tanken att filmen har med försvinnandet att göra så är det mer logiskt att 13 står för det datum hon återfinns.

Varför skulle det låta mer logiskt? För att det blir mer likt något som kan hända i en film? Eller för att det blir ännu djupare konspirationsteori?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Hur lång tid tar det att åka hem med mopeden? Om GM visste att det skulle ta lång tid att åka hem vore det väl bättre att ta henne på vägen istället.

Nja. Dels måste GM få stopp på henne när hon åker, dessutom är risken att bli upptäckt av förbipasserande större.
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosTNamE
Att telefonen stängdes av 10 sekunder efter sms betyder att antingen så stängde Lisa av den själv eller en väldigt kylig person, troligen psykopat.

Varifrån kommer denna exakta uppgift om att telefonen stängdes av 10 sekunder efter sms:et? Jag minns från Vatchereeya-fallet att det kan vara svårt att avgöra exakt när en telefon stängts av eller förstörts.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Nja det med sms:et känns ossanolikt. Om hon nu trodde att hon skulle komma hem senare, varför inte skriva "vi har mycket att göra, kommer hem lite senare än tänkt"?

Hon skrev ju att hon skulle va hemma snart. Det tolkar jag som hon var bestämd att åka raka vägen hem.
Jag håller med dig.

En sak man ska lägga i åtanke som jag tycker är intressant är att hon skrev i SMS:et att hon var på väg till mopeden. Det innebär att hon inte satt på mopeden och skrev sms:et.

Mobilen ska med stor sannolikhet också ha förstörs på plats. Detta för mobilen slocknade kort efter SMS:et men också på grund av att GM förmodligen satt i bilen och slängde delarna från mobilen längs för att försvåra det för polisen att hitta mobilen. Annars är det svårt att förstöra en mobil medan man sitter i bilen och kör.

Det känns som att GM har genomgått stor möda för att gömma mobildelarna. Något GM har att dölja? F.d konversation eller något? Om GM endast ville undvika spårning så kunde han lika gärna slänga delarna på samma plats.
2015-06-11, 21:08
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Flashback nämnes nyss i Aktuellt och denna tråd

http://www.svtplay.se/video/3005512/aktuellt/aktuellt-aktuellt-152

vid 21:04:10
Senast redigerad av tlcswe 2015-06-11 kl. 21:10.
2015-06-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Det är faktiskt en ganska intressant teori. Man får ju anta att polisen testat starta moppen men man vet ju aldrig. Maila expressen!
Har också tänkt i samma banor, dock fungerade ju moppen när pappan/polis kom till plats.

Kan dock mycket väl vara så att GM har gjort något med mopeden så att den inte skulle starta, och sedan ordnat detta lite snabbt igen innan han stack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in