Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 20:56
Medlem
crachies avatar
år det vid säteriet reportern är?
Medlem
bittermandels avatar
Nu drar det igång. Reportern är 2km väster om Blomberg. Det är en hundpatrull där.
Det är en större bondgård han är på. Mycket skog runt omkring.
Både Polisen & MPS väntar på det stora "genombrottet".
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Hur lång tid tar det att åka hem med mopeden? Om GM visste att det skulle ta lång tid att åka hem vore det väl bättre att ta henne på vägen istället.

Det är 46 km mellan Blomber och Skövde. Med en hastighet på 45-50 km/h så tar det dryga 1,5 timme hem.
2015-06-11, 20:57
Medlem
Vad vet vi om godsherren Arne Jönsson, 79 år, som är den person som är innehavare av de ägor som brottet har utspelat sig på?

Indicier:
a) Flera fynd har hittats på den grusväg som leder upp till hans bostad, Blombergs Säteri.
b) Han är den person som hittade handsken vid ladan. Han tog upp den och gav den till polisen, dvs polisen har inte sett att den låg i ladan utan godsherren själv är den person som hävdar detta.

Källa: http://www.expressen.se/gt/han-ager-platserna-dar-fynden-hittades/
2015-06-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattknullamig
Två teorier som jag (efter att ha läst nästan varenda av era samt journalisternas ord) tror på;

1) Det är hennes pappa. Han har haft ganska gott om tid på sig att smsa sig själv (han kan ju ha hennes pinkod), föra bort kroppen, sprida runt villospår och sen komma fram till cafét och "hitta" mopeden med nyckeln i. Någon har ju också sett en liknande bil som han har körandes i området i hög fart runt 19. Motiv kan ju vara nån incesthistoria som håller på att uppnystas.

2) Någon har stalkat henne i hemlighet och helt enkelt chansat på att kunna ta henne när hon slutat. Gömt sig, haft "tur" och drogat/strypt henne när hon satt på moppen och var själv klar. Släpat henne till ladan/bilen. Hon har tappat vanten där efter vägen alt har han kastat in den. Han har sen placerat ut villospår i samband med att han lämnat platsen. Alternativt deltagit i MPs sökning och placerat ut spår eftersom.

Agående alt 1. Polisen kan lätt se vart pappan va med pejling. Han kan ju ha lämnat mobilen hemma iofs. Det sägs att han var hemma med resten av familjen och åkte för att leta efter henne runt 20. Varför sms:a sig själv? Då döda/kidnappa henne mellan 18:00 och 18:23. Om han var där när de stängde, då borde kollegorna ha sett honom.
Då måste också de andra vara med på lögnen att pappan inte va hemma. I de flesta fall är det någon som känner BO. Klart polisen går igenom familj och vänner först.
2015-06-11, 20:58
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Va fan! Trodde att containern var undersökt redan?! Ligger den inte i direkt anslutning till där LH's moped stod? Jag börjar misströsta över polisens konstiga prioriteringar, vad har dom mer INTE gjort ännu???

Jag reagerade också på detta, nu plötsligt är man där inne och dyker
Medlem
Iam-Varfors avatar
Verkar som alla fynd ligger i samband med den där gubben som hittade handsken, kanske dags att söka igenom hans hus och diverse ägor?

Kanske inte är gubben själv men nån han vet om kanske? Därav att ingen sett eller hört något aktuell kväll?
Medlem
Hulkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Alla ni som följt med i media mer eller mindre slaviskt, de saker som hittats vart har de återfunnits? Det ser ut som åkermark, högt gräs mm på många ställen och har gm då stannat och kastat iväg sakerna eller är dem dumpade utmed att han och Lisa rör sig från caféet?

Har gm slängt dem på måfå eller har Lisa lyckats lämna spår efter sig (inte mobilen men t ex ring och småsaker som kan bindas till henne)?

Ja tänkte också på pronerar att Lisa lever och är bortförd till fots. Under vapenhot (jag tror själv att hon inte lever) du skulle hon kanske själv lämna spår när GM inte är uppmärksam.

Man kommer hyfsat långt på +18timmar det kanske tog 20 timmar innan polisen började leta på allvar och då i närområdet kring gården eller?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det är 46 km mellan Blomber och Skövde. Med en hastighet på 45-50 km/h så tar det dryga 1,5 timme hem.

Är du dum i huvudet? Tänk lite nu, om det är 45km och man kör i 45km/h, RÄKNA FÖR HELVETE.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Har läst sådana tankar vid tidigare brott/kidnappningar och alla i min omgivning har koder på sina mobiler. Knappast att man står kvar som gärningsman efter att ha klubbat ner en ung tjej och fipplar med en mobil. Man vinner ju inget alls på det sms:et utan jag tror snarare att det är någon slags Hollywood-dröm du har. Vad man än ska göra med offret så vill man bort från platsen snarast för att i lugn och ro på något enskilt ställe göra vad man nu ska.

Att telefonen stängdes av 10 sekunder efter sms betyder att antingen så stängde Lisa av den själv eller en väldigt kylig person, troligen psykopat.
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Om det varit gärningsmannen som skickade SMS:et borde han nog försökt fördröja upptäckten att något hänt, som t.ex. skrivit att hon måste arbeta över lite, att hon blir sen. Inte att hon åker nu.

Det går att tänka sig alla möjliga anledningar till varför GM skulle skicka "på väg hem" istället för "jag jobbar över".

En anledning kan vara att inte väcka några som helst misstankar angående huruvida Lisa skulle komma hem eller inte. Det faktum att föräldrarna under ett antal timmar levde under förhoppningen att Lisa faktiskt var påväg hem fördröjde säkerligen räddningsinsatsen minst 30 minuter. Vi har fortfarande inte klargjort varför SMS:et skickades så sent. Det finns av tidigare uppgifter att döma anledning att tro att caféet redan var klart för stängning runt 18-tiden, så varför skickar Lisa ett SMS nästan en halvtimme senare att hon "är på väg hem"? Om GM konfronterat Lisa kring 18:10-tiden och därefter slagit henne medvetslös/inlett någon form av fysisk kamp finns det god anledning för GM att hitta något sätt att "täcka" tidsgapet mellan när hon rimligtvis borde ha börjat åka hem, och när SMS:et skickades. Genom att konstatera i SMS:et att Lisa vid 18:23-tiden var påväg hem har föräldrarna ingen anledning att oroa sig över att deras dotter inte redan var påväg.

Hade jag befunnit mig i en sådan situation hade jag säkerligen skickat ett liknande SMS. Av vilken anledning skulle hon "jobba över", speciellt om klockan redan var 18:23 när SMS:et skickades. Andra SMS av typen "jag blir lite sen hem" hade också väckt misstankar. Ett enkelt "jag är påväg hem nu" väcker inga som helst misstankar hos föräldrarna, annat än möjligtvis att SMS:et skickades relativt sent.

Citat:
Ursprungligen postat av RennTech71
Det er jo også mulig at hun hadde lite batteri igjen og derfor sendte SMS hem før hun skrudde av mobilen for å ha en liten reserve tilgjengelig.

Hun ville jo uansett ikke høre noen ringe eller melde når hun var på moppen hjemover, så mobilen ville jo ikke blitt brukt før hun var hemma.

Det låter inte jätterimligt enligt min åsikt. Det har också föreslagits i tråden att Lisa kan ha konfronterats vid sin moped medan hon tagit på sig hjälmen och var i stånd med att sätta i hörlurar eller liknande (för att lyssna på musik på vägen hem). I sådana fall måste ju telefonen haft batteri/varit påslagen på vägen hem.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tack! - äntligen en till som vågar knysta om den mest sannolika GM i sådana här fall.. (inte alls säkert att det är pappan, men helt makalöst konstigt att 99% av tråden tokblundar för det)

Har själv haft dessa tankar inom mig. Pappan är / ska väll också vara s.k Militär vilket gör att han bör ha mer "kunskap" om hur du håller dig "osynlig", vart samt hur du vilseleder?

Personen som gjort de här BÖR veta att LH just idag skulle åka moped hem själv, vilka har hon sagt de här till? Skryter man om sådant? Fanns det inte heller s.k "gömmor" för militären i kinnek samt billing? Menar att pappan bör veta om dessa "gömmor" isf?

Jag tänker inte säga att det är så här, för det vet jag lika lite som alla andra som spekulerar här. Men vid sådant här fall bör fler personer misstänkas som kan ha haft den informationen om att LH skulle åka hem själv. ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in