Citat:
Ursprungligen postat av
Ptolemaios
Om det varit gärningsmannen som skickade SMS:et borde han nog försökt fördröja upptäckten att något hänt, som t.ex. skrivit att hon måste arbeta över lite, att hon blir sen. Inte att hon åker nu.
Det går att tänka sig alla möjliga anledningar till varför GM skulle skicka "på väg hem" istället för "jag jobbar över".
En anledning kan vara att inte väcka några som helst misstankar angående huruvida Lisa skulle komma hem eller inte. Det faktum att föräldrarna under ett antal timmar levde under förhoppningen att Lisa faktiskt var påväg hem fördröjde säkerligen räddningsinsatsen minst 30 minuter. Vi har fortfarande inte klargjort varför SMS:et skickades så sent. Det finns av tidigare uppgifter att döma anledning att tro att caféet redan var klart för stängning runt 18-tiden, så varför skickar Lisa ett SMS nästan en halvtimme senare att hon "är på väg hem"? Om GM konfronterat Lisa kring 18:10-tiden och därefter slagit henne medvetslös/inlett någon form av fysisk kamp finns det god anledning för GM att hitta något sätt att "täcka" tidsgapet mellan när hon rimligtvis
borde ha börjat åka hem, och när SMS:et skickades. Genom att konstatera i SMS:et att Lisa vid 18:23-tiden var påväg hem har föräldrarna ingen anledning att oroa sig över att deras dotter inte redan var påväg.
Hade jag befunnit mig i en sådan situation hade jag säkerligen skickat ett liknande SMS. Av vilken anledning skulle hon "jobba över", speciellt om klockan redan var 18:23 när SMS:et skickades. Andra SMS av typen "jag blir lite sen hem" hade också väckt misstankar. Ett enkelt "jag är påväg hem nu" väcker inga som helst misstankar hos föräldrarna, annat än möjligtvis att SMS:et skickades relativt sent.
Citat:
Ursprungligen postat av
RennTech71
Det er jo også mulig at hun hadde lite batteri igjen og derfor sendte SMS hem før hun skrudde av mobilen for å ha en liten reserve tilgjengelig.
Hun ville jo uansett ikke høre noen ringe eller melde når hun var på moppen hjemover, så mobilen ville jo ikke blitt brukt før hun var hemma.
Det låter inte jätterimligt enligt min åsikt. Det har också föreslagits i tråden att Lisa kan ha konfronterats vid sin moped medan hon tagit på sig hjälmen och var i stånd med att sätta i hörlurar eller liknande (för att lyssna på musik på vägen hem). I sådana fall måste ju telefonen haft batteri/varit påslagen på vägen hem.