Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Verkar som alla fynd ligger i samband med den där gubben som hittade handsken, kanske dags att söka igenom hans hus och diverse ägor?

Kanske inte är gubben själv men nån han vet om kanske? Därav att ingen sett eller hört något aktuell kväll?

Gällande denna farbror så äger han ju hela blombergs mark och lite därtill, så inte konstigt fynden gjorts på hans mark?
Medlem
Tråden är på nyheterna! SVT2 just nu
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Det var en blåsig söndag, LH står vid mopeden, har tagit av ena handsken för att smsa sin far. Handsken blåser iväg med vinden.

LH springer ut på körbanan för att hämta handsken som blåst iväg. Bil kommer farandes i 180. Pang!

Mobilen flyger iväg, går i bitar. LH medvetslös. Föraren drabbas av panik, slänger in LH i bilen samt föremål som spridits ut i samband med påkörning.
(Förutom handsken som nu blåst in i ladan).

Kör in på grusvägen och kastar ut föremålen sporadiskt.

Dumpar LH någonstans (dammen?) och kör iväg..

med tanke på att man hittat en krossad iPhone-display m.m så tycker jag detta är ett högst troligt senario.

Krävs ganska mycket för att separera en display från en iPhone.. T.ex. En krock.

Man bör hålla utkik efter en krockskadad bil..
Verkar högst orimligt. En kollision i hög hastighet utan några spår eller efterlämningar?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Det är faktiskt en ganska intressant teori. Man får ju anta att polisen testat starta moppen men man vet ju aldrig. Maila expressen!
Nu var det väl cirka 400 sidor sen men jag läste att pappan testade mopeden. Inget bekrätat då
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Det var en blåsig söndag, LH står vid mopeden, har tagit av ena handsken för att smsa sin far. Handsken blåser iväg med vinden.

LH springer ut på körbanan för att hämta handsken som blåst iväg. Bil kommer farandes i 180. Pang!

Mobilen flyger iväg, går i bitar. LH medvetslös. Föraren drabbas av panik, slänger in LH i bilen samt föremål som spridits ut i samband med påkörning.
(Förutom handsken som nu blåst in i ladan).

Kör in på grusvägen och kastar ut föremålen sporadiskt.

Dumpar LH någonstans (dammen?) och kör iväg..

med tanke på att man hittat en krossad iPhone-display m.m så tycker jag detta är ett högst troligt senario.

Krävs ganska mycket för att separera en display från en iPhone.. T.ex. En krock.

Man bör hålla utkik efter en krockskadad bil..
Då hade man nog sett tydliga bromsspår
Citat:
Ursprungligen postat av Vigilance
Jag tänkte i dessa banor också innan. Kan Helenas mördare åkt in i fängelse för något annat mord/brott och kommit ut nyligen? Nej, nu svamlar jag kanske men det känns som ett möjligt alternativ med tanke på likheten/närheten om man tittar i listan "Likheter mellan fallen" där till höger i artikeln.
Funderade också på det.
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Flashback nämnes nyss i Aktuellt och denna tråd

Vad sa dom?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Gubben är 79 år. Han har sett Hylands Hörna. Har du?

Nej men kom igen va fan om han är 79 skulle han kanske ha stannat inomhus och kollat på minnernas television efter repriser då.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men kan inte brottsrubriceringen bero på att man varken sett spår efter strid, inte hittat blod eller sperma, det enda man vet är att hon är borta.

Tog det inte väldigt lång tid innan hon Marina i Stenungsund fick brottsrubriceringen mord? Det var väl bär man hittade blod i.madrassen ett år senare

Jag är medveten om att läget är allt annat än ljust. Men för den händelse hon fortfarande är i livet, vilket hon alltså mycket väl kan vara, då finns det alla skäl till ytterligare stora kraftansträngningar. Jag tänker på den samlade visdomen som inryms i ordspråket:

"Så länge det finns liv finns det hopp"

Är Lisa Holm vid liv, handlar det om att slå an de rätta strängarna hos den ev. förövaren så att man får hens öra. Först då blir det möjligt att nå det resultatet som vi alla eftersträvar, att få hem Lisa Holm dit hon hör hemma.
Senast redigerad av jaugalt 2015-06-11 kl. 21:31. Anledning: jag tog bort lite onödig info
2015-06-11, 21:06
Bannlyst
Kan inte någon vänlig människa med ork göra en sammanfattning som postas i TS, inte bara med fakta utan med teorier som postats 1000gr " handsken har blåst dit" "gick mopeden och starta" brukade hon åka hem med mopeden" " Trådsanningar" "Lite om JV" " Att man INTE får spekulera i om det är en flashbackare" osv osv osv länkar till intervjuer ...

Jag är tyvärr för trött för det, men om någon har ork gör en sammanställning och posta till mod!
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Har vi avskrivit den yngre man som skall ha setts på ängarna runt 21:30? Med tanke på att polisen inte verkar vara ute och sparka in dörrar hos unga män i området så är han väl avskriven.

Men annars passar han in i min huvudteori att Lisa strypts till döds när hon råkade upptäcka någon tjuv som rotat omkring bakom caféet. På en bild därifrån ser det ut som att en pressening spänns över ett dörrhål(traktorhål) , men dåligt så man kan slinka in i byggnaden. Kan ju också gömt sig där för att bryta sig in i caféet, alternativt våldta det cafebiträde han räknat ut ägde mopeden. Men jag tror mest på tjuveri. Lisa dödas av misstag av den unga killen/tjuven. Han kämpar nu för sitt liv, bär och släpar tjejen över ängarna in mot skogen. Han drar iväg långt. Saker faller från Lisas kropp. Han gör sig av med liket i vatten eller under stenar.

Nu är problemet att han inte riktigt vet var han är. Han måste gå tillbaka ungefär samma väg, men han går ändå 30-100 meter bredvid där han gått när han bar liket. När han börjar närma sig caféet inser han att någon kanske redan saknat Lisa och åkt till cafeet. Han har plockat på sig kontokort och andra värdesaker, som han nu kastar ifrån sig ifall han skulle stoppad av polis eller anhörig. Han blir nu extremt oroad, ringer till en anhörig och frågar om han kan få skjuts. Och det är honom vittnen ser prata i telefon på ängen.

Det skulle förklara varför de upphittade sakerna är så utspridda över ängarna - sakerna har tappats och slängts på två olika turer över ängarna.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Jo men gärningsmän är ju värre hitta med hund

Att hitta Lisa i ett första skede är ju naturligtvis prioritet nummer ett. Det utgår jag ifrån att alla förstår. GM är prioritet nummer två.

Om vi antar att prioritet nummer två gäller för tillfället, så ... det beror ju på om de hittar ett föremål av GM som hundarna kan få vittring på, och hur förfarandet har gått tillväga. Har GM färdats till fots eller bil ? osv.

Men hittar man Lisa kanske GM är i närheten. Så indirekt kan man kanske finna GM via att hitta flickan först.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in