2015-06-10, 20:47
Medlem
nihilverums avatar
Jurassic World (2015)

Tjugotvå år efter händelserna i Jurassic Park (1993) har en fullt fungerande nöjespark byggts upp på samma ö. För att hålla intresset och intäkterna uppe bestämmer man sig för att visa upp en ny typ av dinosaurie som skapats genom att ympa in några andra arters DNA i vad som i grunden är en T-Rex. Den nya arten, kallad Indominus Rex, leder dock som väntat till problem.

Det är naturligtvis en film att se på bio om man tänkt se den alls. Effekterna är faktiskt riktigt imponerande. Dinosaurierna ser verkligen levande ut. Handlingen är dock hyfsat förutsägbar.

Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-06-10, 21:28
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Jag såg också Jurassic world. Utöver en lättare irritation över en familj på 4 (mor, far och tonårssöner) där modern var tvungen att småprata under en av filmens "klimaxscener" var det en fin upplevelse (värre biografmarodörer har man ju ändå upplevt)

Som 28-åring kände jag den där härliga känslan som jag upplevde som sexårig grabb. Farsan köpte första JP sent 93/tidigt 94 (ca) och jag har tappat kollen på hur många ggr jag sett om den. Inte nog med att jag minns tillbaka på första mötet med Spielbergs verk, dessutom fick jag flashbacks till när morsan tog mig, brorsan och 2-3 av mina kompisar på Naturhistoriska riksmuseets stora dinosaurieutställning (samma tid, 1993-94) där man såg häftiga "bakom kulisserna" material från inspelningen. Likaså när jag och farsan såg "Lost world" på Filmstaden Sergel några år senare!

En riktigt fin nostalgisk Trip down memory lane med andra ord! Slutet
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2015-06-10 kl. 21:33.
Citera
2015-06-10, 21:33
Medlem
San Andreas
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt2126355/
Totalt jävla förutsägbar, men man hade inte förväntat sig annat. Men jag måste säga att den hade några riktigt mäktiga scener riktigt bra gjort, samtidigt som vissa inte var så jättebra. Men gillar man som jag att se filmer om naturkatastrofer, är denna att rekommendera, riktigt underhållande. Och den bör ses på bio för att komma till sin rätt. 3/5
Citera
2015-06-10, 22:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Blev Road to Perdition igår. Glömmer jämt hur bra den faktiskt är. B-film:ig pulp-underhållning när den är som bäst!
Hur är den B-film:ig pulp enligt dig? Är ju en rätt högkvalitativ produktion.
Citera
2015-06-10, 23:23
Medlem
Lotsos avatar
Jurassic World (2015)

Tjugotvå år efter händelserna på Jurassic Park finns numera en fullt fungerande nöjespark på Isla Nublar, helt enligt John Hammonds vision. Efter många framgångsrika år har parkens besöksantal börjat avta, och en ny attraktion introduceras i hopp om att få fart på parken igen.

Jag var sex år gammal. Dinosaurier var något av det bästa jag visste. Jag kunde nämna nästan alla namnen på dem och var tokig i serien "Dinosauriernas Tidsålder" även kallad "Walking With Dinosaurs" på engelska.
Mitt i denna krets hittade jag ett svart VHS band utan någon omslagsbild och igen tuggad plats efter hunden vi hade. Jag öppnade fodralet och namnet "Jurassic Park" stod på det. In hoppade VHS bandet och jag var helt häpnad över vad jag fick se. Jag fick se en film som jag än idag anser är en av de bästa jag sett. Topp 10 utan tvekan. Jag älskade filmen från det första jag såg den och älskar den lika mycket idag.
Mycket av det är nostalgi. Varje gång jag ser filmen får jag nostalgiblickar från en oskyldig dig och när Dinosaurierna var något av de coolaste någonsin.

Det var några år efteråt då jag såg uppföljaren och några år till då jag såg trean. Även då föll inte filmerna mig i smaken och var inte riktigt de uppföljarna jag ville ha. Jag satt alltid och väntade på den där perfekta uppföljaren. Uppföljaren där parken är fullt fungerande och någonstans går det åt skogen.
Det har gått en cirka 15år sedan jag såg första filmen för första gången. 15års väntande på denna filmen med andra ord, så frågan är. Är detta den uppföljaren jag väntat på och var det värt väntan?

Jurassic World är den uppföljaren jag väntat på och var väl värt väntan. Det är precis den filmen jag förväntade mig den skulle vara och jag fick seriöst gåshud två gånger under filmens gång och nostalgin var på topp.
Är det en perfekt film? Nej. Och den når verkligen inte upp till originalets nivå. Men det är som att man förväntar sig att Terminator 5 ska vara den bästa Terminator filmen eller att Fantastic Four filmen som kommer ut nu i Augusti ska vara den bästa Marvel filmen som någonsin gjorts. Det är fysiskt omöjligt redan från start, filmen kommer inte nå upp till originalets nivå.

Men om vi tänker på hur uppföljarnas nivå höll och när de inte ens gick hem hos mig som ett barn. Så när jag säger att jag verkligen gillade denna filmen är det inte bara nostalgin som spelar stor roll här. Utan att jag överlag finner det vara en bra film.

Låt mig gå igenom lite av det negativa med filmen så jag får det överstökat.
Mycket av filmen består av CGI, det märks. För det mesta är CGI:n var bra och den är mycket bättre än vad trailern har lovat. som sagt vänta med att bedöma effekter i en film innan man sett filmen i sin helhet. Men där är vissa scener där CGI:n är sådär och det kan se lite fejk ut. Samtidigt som filmen överväger mycket på sin CGI. Där är en scen med praktiska effekter till en dinosaurie. Nästan som att man hade önskat filmen hade haft lite mer utav de praktiska effekterna i sig.

Jag kan också tycka att kanske inte alla karaktärerna är så värst välskrivna som i första filmen. Chris Pratt som Owen är riktigt bra. Han är den mest intressanta och välskrivna karaktären av de alla. Bryce Dallas Howard var bättre än jag trodde. Var rädd det vi fick se i trailern hur hon betedde sig och dialogerna vi fick höra att hon skulle vara en svag karaktär. Men Bryce Dallas Howard visar att hon faktiskt spelar en kvinna som är väldigt jobb inriktad men lär sig av sina misstag.
Där är också andra som jag gillade så som Jake Johnson, fast han var där enbart för comic relif. För mig funkade det men kan se folk inte uppskatta det. Även bröderna som kunde gå åt helvete hur lätt som helst. Men för mig var bröderna en av de starkaste bitarna i hela filmen. Jag tyckte inte den lilla ungen var irriterande. Jag såg nästan mig själv lite grann i rollen och fick barnet i mig att komma ihåg när jag såg första filmen för första gången.
Men alla andra karaktärerna är inte så välskrivna eller utvecklade. Speciellt Vincent D'Onofrio som Hoskins. Hela hans karaktär är som en tecknad karaktär och var ond bara för att filmen skulle ha en antagonist människa. Även Irrfan Khan fick inte tillräckligt med speltid för att vi skulle orka bry oss om han.

Men vad är anledningen till vi betalar för att se en sådan här film? För att se dinosaurierna. Och det får vi rikligt av. Underhållningen är på topp med denna filmen och lyckas nå upp till Pacific Rim nivå när det gäller att göra genren rättvisa. När jag tänker efter är detta årets Pacific Rim.
Dinosaurierna har tillräckligt med personlighet och tillräckligt med bra effekter för att vi ska bli nöjda i slutändan. Och vad som gjorde pengarna värt vartenda öre var slutet, de sista 5 minuterna. Jag säger inte vad som händer. Men det var värt pengarna oavsett hur resten av filmen hade varit.

Men för mig funkade även skådespelarna och de flesta karaktärerna. Som jag skrev är Chris Pratt som Owen otroligt bra. Han är inte en one hit wonder med Guardians of the Galaxy. Han kan leda en film och vara huvudrollen. Han var lite som en mix av Alan Grant och Ian Malcolm i sin karaktärs instick och personlighet. Något filmskaparna också konstaterat.
Är dem tillräckligt och lika intressanta som i första filmen? Nej, men dem är tillräckligt bra för att jag ändå bryr mig och sitter inte och väntar på att dinosaurierna ska dyka upp igen.

Musiken måste jag också nämna då den var väldigt bra. Där är stora delar där de använder originalmusiken. Vilket fungerar. Första gången vi ser barnet komma in i parken och musiken börjar spela och visar nöjesparken och den ikoniska låten spelar fick jag gåshud. Liksom "ja, vi är äntligen här vi skulle varit, väntan är över".
Men Michael Giacchino sätter även sin egen prägel på musiken och den är passande. Mycket av det ligger också i hur filmen ser ut. När jag ser hur nöjesparken ser ut är det den rätta musiken som spelas.

Vilket för övrigt får mig att tänka på hur färgrik filmen egentligen är. Något jag redan konstaterade under trailern var hur färgglad den var och hur jag verkligen gillade färgkomponenterna i filmen. Även när det är nattscener är filmen tillräckligt färgglad trots att det är svart. Färgen blå kommer upp i huvudet när jag tänker på filmen.

Filmen utspelar sig också på Isla Nublar så självklart kommer där vara referenser eller ja snarare scener där första filmen utspelar sig. Barnen besöker bland annat huvudcentrumet som är igenväxt från första filmen, likaså stängslet. Till och med skylten där båtkajen var där Dennis Nedry körde av vägen är med.
Många kanske ser detta som om filmen bara vill referera till första filmen, vilket den gör. Men dem är ju trotsa allt på första ön igen. så självklart är alla dessa sakerna kvar där. Så när de väl dyker upp känns det inte som filmskaparna har trängt in det där för att referera tillbaka till första filmen. Utan känns mer naturligt. Dessutom får man ju ännu mer nostalgikänslor och minnen när dessa sakerna dyker upp. När barnen går inne i byggnaden och den långsam piano ljudet spelas, man blir lite grann berörd. En bortglömd tid när Dinosaurier var något av de coolaste som man visste och kände till, men under årens gång bleknat bort lite grann.

I sin helhet är Jurassic World inte en perfekt film. Men när man ser det som en uppföljare till de andra filmerna är den ljusår bättre än vad 2an och 3a är. Karaktärerna kanske inte är lika intressanta eller välskrivna som i första filmen. Men de är tillräckligt intressanta för att jag ändå bryr mig vad som inträffar hos dem och sitter inte och inväntar på att dinosaurierna ska dyka upp igen.
Chris Pratt visar att han verkligen kan leda en film i huvudrollsinnehavaren och att Guardians of the Galaxy inte var en "one hit wonder". Likaså att Bryce Dallas Howard och barnen överraskade mig och var bra skrivna och gjorda.
CGI:n är för de mesta bra, men filmen eftersaknar för mycket utav effekterna just på CGI:n vilket kan bli ett litet problem ibland. Men samtidigt kändes dinosaurierna tillräckligt levande ändå så det kändes för det mesta dem var där. Men "WOW" faktorn från första är det inte. Men underhållningen är på topp och det är precis det vi också vill ha från en sådan här film.
Jurassic World må inte nå upp i samma nivå som första filmen. Men det är en uppföljare jag har väntat på i 15år. Nostalgin var på topp när jag såg filmen och jag kände barnet inom mig samtidigt som jag fick gåshud två gånger. Den påminde mig om en oskyldig tid då dinosaurierna var de coolaste man visste om.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0369610/

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=aJJrkyHas78
Citera
2015-06-10, 23:27
Bannlyst
Såg senast En sista chans, dansk film som handlar om plötslig spädbarns död.. den dög att se 3 av 5 möjliga
Citera
2015-06-11, 02:00
Bannlyst
Flickan från ovan

Drama/thriller från 2009 regisserad av Peter Jackson med Mark Wahlberg och Susan Sarandon. Handlar om 14-åriga Susie Salmon som blir mördad av sin granne för att därefter vaka över sin familj medan de letar efter mördaren. Jag har läst boken också och även om de har ändrat på en del grejer så tycker jag att de har lyckats göra en väldigt bra filmatisering.

Betyg: 7,5/10.
Citera
2015-06-11, 02:59
Bannlyst
Baramnan Gajok (A Good Lawyer's Wife) Ho-jeong är hustru till advokaten Young-jak och har tonåriga grannen Ji-woon som är intresserad av henne. Young-jak går ibland till en kvinna han har sex med och som gnuggar sig mot hans rumpa och Ho-jeong börjar i sin tur ha ett förhållande med den tonåriga grannen. Det är även två dödsfall i filmen för lite mer drama. Filmen har en lite vardaglig prägel och passar i facket "må bra"-film.

8/10
Citera
2015-06-11, 10:40
Medlem
jimmyfingerss avatar
Såg Smoke (1995) igår, för femte eller sjätte gången. En av mina absolut favoritfilmer, topp två. Det märks att Paul Auster står bakom mycket av filmen då den sprudlar av berättarglädje och värme. Keitel är helt grym... En film jag kommer se många gånger.

10/10
Citera
2015-06-11, 11:56
Medlem
Kalliassons avatar
The Transporter

Vilken dynga.
Vill varna varenda levande varelse från att se den filmen.
Det enda som var rätt nice var öppningsscenen som påminde en del om Drive.

1/5
Senast redigerad av Kalliasson 2015-06-11 kl. 11:59.
Citera
2015-06-11, 12:16
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliasson
The Transporter

Vilken dynga.
Vill varna varenda levande varelse från att se den filmen.
Det enda som var rätt nice var öppningsscenen som påminde en del om Drive.

1/5

Statham är riktig kalkonstämpel.
Citera
2015-06-11, 13:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Statham är riktig kalkonstämpel.

Nej då, inget ont om Statham nu, man vet ju vad man får då man rattar på en film med honom i huvudrollen, 100% underhållning! Men sen beror det väl på hur man vill ha sin action eller om man växte upp på 80/90-talet med alla actionfilmer som kom då, Statham är den moderna motsvarigheten till Van Damme eller Dolphan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in