Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det är relativt öppen terräng här och om de promenerar på åkrarna lär många lyfta på ögonbryna. Promenerar de på vägen passerar de många bostadshus...

Du verkar känna till området, är det mycket trafik på vägen som går utanför kafét? Hur ser det ut på söndagarna, speciellt i söndags? Är detta kafé välbesökt? Hur många fastboende/bostadshus finns det på orten och i direkt anslutning till kafét?
2015-06-11, 10:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Antar att bilen stod på framsidan medan mopeden stod på baksidan.---

Om bilen stod på framsidan så skulle den ha noterats av övriga i personalen som gick kort innan. Den hade varit så intressant för polisen att de hade velat ha mer information om den och därför valt att gå ut med uppgifter om den för att få vittnesmål innan folks minnen bleknar...
Medlem
nanatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
gm kanske hade båt och smet med flickan över vänern.
Fyrhjulskillen har en båt.... men det är ett låååång skott.

Edit: den som utpekas här som fyrhjulskillen.
Vad har vi för källor på att det är just den personen som länkats till?
Senast redigerad av nanata 2015-06-11 kl. 10:52. Anledning: Edit
Medlem
Ingen som tänkt att nycklarna kan ha glömts av redan på morgonen (i moppen), när hon kom till jobbet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
vilken tid var det fyrhjuling killen började leta efter henne och vilken tid var det man hittade de andra fynden? Finns det någon samband?
Precis, och var fyrhjulingskillen med MP under gårdagen efter att avspärrningarna tagits bort runt ladan?
2015-06-11, 10:36
Medlem
Ber om ursäkt om det redan skrivits om detta i tråden.

"Han berättar att under natten har polisen följt upp en mängd olika tips, de har bland annat sökt igenom en gruvgång på Billingen efter ett tips om att närboende hört skrik från platsen, men utan resultat."

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060383-sokte-efter-lisa-i-gruvgang

Det måste väl vara i närheten av Billinge fritidsområde som JV har spenderat tid på.

https://twitter.com/666Vadman/status/601478227996102657
2015-06-11, 10:36
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasSchmetterling
Det som talar emot att JV är gm är att han är en lodare som antagligen inte har körkort och än mindre bil vilket är en förutsättning för bortförandet - det är osannolikt att gm skulle kunna gå med bo till ladan. Visst, han skulle kunna ha haft en medhjälpare men det verkar inte heller rimligt.
JV har körkort då han blivit dömd för rattfylleri. Däremot lär det ha blivit indraget. Jag tror dock, precis som ett antal andra, att han inte är kapabel till att utföra detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Bra synpunkt. Marginalen för en lurpassande GM är mycket liten. Men hur förklarar man i så fall hennes SMS till föräldrarna - borde hon inte ha väntat lite med det i så fall? Eller formulerat det annorlunda: typ, att hon slutat jobbet, har en sak att uträtta och blir lite sen? Sedan är det här med hjälmen. Om han hade bestämt träff med någon så hade hon vill låtit hjälmen vara kvar vid mopeden? På samma sätt som hon lät påsen vara och nyckeln vara kvar i låset.

Jag tror sammantaget inte att det är så, att hon hade stämt träff med någon. Jag tror att GM stod på en plats där han såg när arbetskamraterna drog och bara sekunder senare slog till.

Jag undrar om någon vet var man kan parkera en bil så att den göms lite, både från arbetskamraterna när de åker och från passerande på vägen? Ladan? En optimal plats vore ju där GM kunde gömma bilen och antingen sitta kvar i den eller stå i närheten av den och samtidigt ha uppsikt över baksidan av caféet där BO finns.
Det beror på vad "en sak att uträtta" är, men om det handlat om ett möte lär det ju inte ha tagit mer än max. 5 min. Det finns således ingen anledning att skicka ett sms om att man blir 5 min. för sen. Om det är en bil inblandad, vilket är troligt, är ju det perfekta gömstället för den bakom ladan (intill dörren som har utgång åt bägge sidor). Däremot bör man kanske ha hittat spår efter att en bil stannat/startat/stått där.

Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag tycker ändå att kaffeet är lite för risky för en intelligent brottsling. det är ju tex jäkligt många som cyklar förbi där på racer på kvällarna.
Det här är väldigt true. Jag har tagit en titt på vägen som går förbi caféet och den är hyfsat raklång. Att GM skall ha attackerat BO bakom caféet känns inte troligt med tanke på att handsken hittats i ladan och att det inte finns spår som tyder på att hon attackerats i närheten av caféet. I sådana fall måste GM bära/dra hennes medvetslösa/döda kropp över vägen, vilket känns väldigt risky. En bilförare eller cyklist lär ju fatta misstanke från rätt långt håll.

Å andra sidan - varför sitter nyckeln i? Det känns skumt.

Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Enligt uppgift så har han hotat att våldta personalen på Café Limtorget i Lidköping
Här kommer bild http://gyazo.com/69b309d99c18766bbb43466b5f25288b
Såvida vi inte får reda på att JV faktiskt besökt caféet där BO arbetade tror jag vi skall avvakta med några slutsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av justdoit1337
Rätt less på att läsa om allas teorier. De är ju konkret information man vill ha! Vissa postar sina teorier alldeles för många gånger...
Problemet är att det inte finns något konkret att gå på. Vi vet, för att vara helt ärliga mot oss själva, i princip ingenting. Det finns knappt några spår alls och förutom JV (som inte på något sätt kan knytas till varken BO eller caféet hon arbetade vid) finns det inga personer utav intresse.
2015-06-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men den användaren har väl inte skrivit i denna tråden om LH? Finns iaf inga inlägg kvar! Vem var det som länkade youtube-klippet i tråden från första början?
Användarnamnet SocialAtkomst eller något snarlikt.

Du ser det själv om du söker på Lisa Holm på youtube. Den här "kommentaren" som en JV skulle ha lagt på videon, den finns dock inte kvar vad jag kan se. Så kopplingen mellan videon och JV finns inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xevilmf
Ingen som tänkt att nycklarna kan ha glömts av redan på morgonen (i moppen), när hon kom till jobbet.
Spelar ingen roll då hennes tillhörigheter också fanns vid mopeden, och dessa har hon mest troligt använt för ombyte under dagen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Det där är den mest realistiska inledningen i fallet som är skrivet här.

Ja det måste ju vara på detta sättet. Att handsken blåst bort dit från vägen ser jag som extremt osannolikt då den enligt expressen hittades på baksidan av ladan och inte den sidan som LH:s moped stod på.

Enligt expressen så är det senaste fyndet ett klockspänne som det är oklart om det tillhör LH eller inte. Jag står fast vid att GM och LH färdats söder ut och att klockspännet är någon annans.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xevilmf
Inte helt omöjligt i en sådan liten håla faktiskt. Jag kanske har missat ifall det finns uppgifter som motsäger detta?
Dock så känner jag själv att man/jag har ett visst behov av att veta var man har sina nycklar & mobil, och borde kanske då reagerat under dagen. Men helt klart inte omöjligt.
Fast andra tillhörigheter från henne fanns vid mopeden oavsätt.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamite__
Många goda tankar i tråden, men gott om skit också...
Några spridda tankar från mig:

1. GM har haft tillgång till bil.
Att transportera någon mot personens vilja är svårt utan fordon, och med tanke på mängden människor som rört sig i närområdet under de senaste dygnen så finns Lisa förmodligen inte i det absoluta närområdet. Även en medvetslös/död person är mycket svår att bära/släpa långa sträckor.

2. Brottet har förberetts i någon mån.
Det är inte sannolikt att någon som är kapabel att begå ett brott som detta bara har råkat dyka upp vid kaféet under den korta stund som finns mellan att kollegorna åker och att Lisa är klar att åka. Förberedelserna kan vara allt ifrån att GM är stammis på kaféet till att GM har kommit in och tagit en kopp kaffe sista kvarten innan stängning.

3. BO har själv tappat/slängt de saker som har hittats.
Den enda sak som är av större risk för GM att ha i bilen än vad Lisas kropp är, det är hennes telefon. Körkort, handskar m.m. är snarast problematiskt för GM att lämna kvar eftersom han inte kan vara säker på vilka spår det finns av honom på dessa.

4. Varken våldtäkt eller mord har fullbordats i ladan.
Polisens hundar hade markerat. BO har förmodligen befunnit sig i ladan, eftersom hennes handske hittades där. Jag ser det som att det finns två alternativa förklaringar till att hon skulle gå dit. Antingen så gick hon dit självmant (för att röka/ringa/smsa) och träffade där på GM, eller så försökte hon gömma sig/söka skydd efter att hon mött GM.

Det alternativet som överväger de andra tycker jag är att det handlar om ett rån. Ett cafè skall stängas. Tre, unga personer har ansvaret för kassan. Någon står utanför och väntar på henne. Hon har satt i nycklarna i mopeden och satt på hjälmen. LH skall, enligt vänner, vara en bestämd tjej som naturligtvis gör motstånd på alla sätt och vis. Gärningsmannen tar hennes mobiltelefon och klocka ( klockspänne är upphittat) och försvinner till fots över ängarna. Sedan sprider han grejer runtomkring sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in