Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 10:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrondon
Efter ha läst en del av tråden undrar jag fortfarande vad som hände från att cafét stängdes av BO kl18.00 och tills BO smsade att hon började åka hem?

Kasta ut eventuella kvarvarande gäster, räkna kassan, plocka undan disk, torka av bord, stänga fönster, låsa dörrar, gå på toaletten, byta om(?), larma på. Småprata lite med kollegorna kanske.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrondon
Efter ha läst en del av tråden undrar jag fortfarande vad som hände från att cafét stängdes av BO kl18.00 och tills BO smsade att hon började åka hem?
Stängning kan innebära en del jobb så som att städa upp det sista, släcka överallt, you name it. Att caféet stänger 18:00 innebär bara att kunder inte längre kan komma in.

23 minuter är dock ganska lång tid. Vi ska dock inte utesluta att den tiden som gått har gått eftersom Lisa stängt caféet på egen hand. Annars tyder väl det långa tidspannet på något annat så som att en eventuell GM skickat sms:et...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
5 % kollegorna, 75 % sexualmord, 5 % personligt motiv, 15 % övriga teorier...är min bedömning.

Övriga teorier inkluderar exempelvis mord utan närmare bekantskap till GM (men med avsaknad av en sexuell komponent), att hon upptäckte ett inbrottsförsök samt att hon hålls inlåst.

I nuläget, 100% sexualbrott/mord. Finns inget som pekar på annat. Att hon inte återfunnits än och att det inte finns någon som helst misstänkt pekar mer och mer på att gärningsmannen är någon helt utanför hennes krets och okänd för BO annat än att han kanske besökt caféet någon gång.
2015-06-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Känns mer ologiskt med en förövare som är så dum att han strösslar ett spår genom att slänga ut saker så de bildar en röd tråd och helt säkert kan bindas till offret.

Jeg synes også dette er merkelig, men det kan kanskje forklares med stress/panik.

Det 'beste' for en gjerningsmann må jo være å komme seg så langt unna offerets sist kjente posisjon som mulig (og kanskje dumpe mobilen av frykt for at den kan spores) så snart man kan.

Man behøver ikke å køre mer enn 30-40 minutter med bil (= 3 til 5 mil) før man er så langt unna at et eventuelt dumpingsted aldri vil bli funnet i forbindelse med organisert søk som tar utgangspunkt i stedet offeret forsvant fra.
Medlem
optiEtechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Hur fan kan handsken hamnat i ladan i ett spannmålstork? Var ladan öppen?
Som någon nämnde är teorin att nycklarna till fiket kanske gömdes i ladan om det är många olika som jobbar där?

Citat:
Ursprungligen postat av freddiekrueger2
Är beredd att hålla med, tycker mer och mer tyder på det.
Varför skulle hon då söka sommarjobb på cafeet och arbeta där under sommaren?

Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
I nuläget, 100% sexualbrott/mord. Finns inget som pekar på annat. Att hon inte återfunnits än och att det inte finns någon som helst misstänkt pekar mer och mer på att gärningsmannen är någon helt utanför hennes krets och okänd för BO annat än att han kanske besökt caféet någon gång.
Du kan inte gå in 100 % på två olika teorier.
Lite fel, det är inte säkert att vi vet allt som polisen vet, det är sällan lönsamt för polisen att gå ut med all information.
Senast redigerad av optiEtech 2015-06-11 kl. 10:17.
Medlem
MarxistHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Tre personal på plats. Dom blir färdiga i normal tid efter stängning enligt mitt tycke, dvs inom en halvtimme. Hon ser att det inte finns mer att göra säger hejdå till sina kollegor som blir kvar inne på fiket, hon är den första av dom tre att gå ut. Hon messar sin far att hon ska åka. Nycklar är i moppen hennes saker i en påse bredvid. Dessutom finns inte hjälmen kvar där, så vi antar att hin har på sig den, och verkligen just ska kliva på moppen och åka därifrån. Hennes arbetskamrater är kvar inne i fiket. Hur mycket och vad hinner hända innan dom kommer ut, utan att dom ser någonting? Ladan är inte så långt bort från fiket, det är öppen sikt, vad jag förstår. Nog borde dom sett en bil, en människa? Något?
De två låste och gick samtidigt som Lisa gick till sin moped, så de satt inte kvar på cafét.
2015-06-11, 10:15
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Tre personal på plats. Dom blir färdiga i normal tid efter stängning enligt mitt tycke, dvs inom en halvtimme. Hon ser att det inte finns mer att göra säger hejdå till sina kollegor som blir kvar inne på fiket, hon är den första av dom tre att gå ut. Hon messar sin far att hon ska åka. Nycklar är i moppen hennes saker i en påse bredvid. Dessutom finns inte hjälmen kvar där, så vi antar att hin har på sig den, och verkligen just ska kliva på moppen och åka därifrån. Hennes arbetskamrater är kvar inne i fiket. Hur mycket och vad hinner hända innan dom kommer ut, utan att dom ser någonting? Ladan är inte så långt bort från fiket, det är öppen sikt, vad jag förstår. Nog borde dom sett en bil, en människa? Något?
Mkt

Kolla dubbelmordet i linköping, palmemordet osv, osv. Folk dör mitt i stan utan ngn ser ngt eller reagerar så nog har en bil hunnit stanna, plocka upp henne, fivilligt eller ej, o sen åkt.
Medlem
MarxistHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optiEtech
Som någon nämnde är teorin att nycklarna till fiket kanske gömdes i ladan om det är många olika som jobbar där?

Varför skulle hon då söka sommarjobb på cafeet och arbeta där under sommaren?
Det var inte hon som låste.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espyon
Han verkar faktiskt lite skum...

Med fyrhjuling kan man köra runt i spenaten och sprida prylar och pinaler. Fyndplatserna tyder på en lokal förmåga. Jag satsar en slant på att gärningspersonen är en yngre kille som utan att väcka uppmärksamhet kan röra sig i området.
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlemsfinest
Vi ska dock inte utesluta att den tiden som gått har gått eftersom Lisa stängt caféet på egen hand. Annars tyder väl det långa tidspannet på något annat så som att en eventuell GM skickat sms:et...

i dagens GT står att de tre tjejerna lämnade och stängde samtidigt, två åkte iväg i bil och BO gick till sin moped.
2015-06-11, 10:16
Medlem
Chives avatar
Det behöver faktiskt inte ha varit en man med bil som rövat bort henne. Möjligheterna finns att det kanske har använts någon form av flygfordon, som en helikopter eller någon form av svävare. Det är betydligt lättare att komma långt bort snabbt med en sådan, sedan lämnar man inga spår heller.
2015-06-11, 10:16
Medlem
Handeldvapens avatar
Jag har lite svårt att släppa det faktum att fynden de hittat är utspridda. Hade gärningen skett av en stressad gärningsman med en tonåring under armen så hade grejerna helt klart legat i en skapligt rak linje.
Nu ser det nästan utplacerat ut.

Släpper inte tanken om frivilligt försvinnande än. Vad säger Trojan om det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in