2015-06-09, 20:07
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Någon anledning till att novellerna gjorde dig besviken?

Jag har också läst en hel del noveller, men de har inte gjort mig besviken. Kanske för att jag hade läst flertal av Kings romaner innan jag började läsa novellerna. Då hade jag redan märkt av den varierande kvalitet (vissa är fantastiska, vissa är sådär medan andra är riktiga bottennapp). Jag kan säga samma sak om novellerna, men jag visste på förhand att jag inte kunde förvänta mig något särskilt.

Däremot blev jag riktigt besviken på 'Det'. Det är ett av Kings mest hyllade verk, och en av de fåtal böcker som i princip "alla" anser att man ska läsa. Jag hade inte hört/läst något dåligt om 'Det' innan jag läste boken, utan hade bara läst och hört positiva saker. Så jag hade riktigt höga förväntningar. men jag gillade den inte alls. Vad jag vill minnas så tyckte jag att boken periodvis var seg och jobbig att ta sig igenom (och nej, det beror inte alls på antalet sidor).

Jag hade förväntat mig mer av till exempel "The Mist" som jag vet är hyllad bland många. Överlag tyckte jag flera av novellerna i samlingen "Den förskräckliga apan" var tråkiga, intetsägande och sega. Men jag håller inte med om att "Just after Sunset" är en dålig samling som någon skrev. Nästan alla i den är hur bra som helst. Och Samlingen "1408" består av flera noveller som håller mycket hög kvalité! Jag ser mycket fram emot den nya novellsamlingen som kommer i slutet av året. Jag älskar att läsa noveller.

jag håller inte helt med dig om "Det". Jag kan sträcka mig till att den är något överskattad, inte så otroligt fantastisk som många påstår, men ändå en gedigen historia som håller för några omläsningar. Jag har en teori om att många hyllar Kings äldre verk och sågar hans nya utav bara farten. Lite som när folk slentrianmässigt säger att allt var bättre förr.

De böcker jag äger är:

carrie
Salems Lot
The shining
Rage
The long walk
Deadzone
Cujo
The running man
Pet sematary
Misery
Tommyknockers
Needful things
Geralds game
Dolores Claiborne
Insomnia
Bag of Bones
Girl who loved tom gordon
Dreamcatcher
Cell
Liseys Story
Duma Key
Under the dome
11/22/63
Mr mercedes
Revival

Night Shift
Four past midnight
Everythings eventual
Just after sunset

Jag samlar på mig de jag vill ha och slänger de jag inte gillar. Jag har aldrig förstått grejen med att ha en komplett samling bara för att. Jag har över tvåhundra böcker och då kan jag inte ta plats med böcker som jag egentligen inte vill ha.
Senast redigerad av st3fan91 2015-06-09 kl. 20:17.
Citera
2015-06-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
jag håller inte helt med dig om "Det". Jag kan sträcka mig till att den är något överskattad, inte så otroligt fantastisk som många påstår, men ändå en gedigen historia som håller för några omläsningar. Jag har en teori om att många hyllar Kings äldre verk och sågar hans nya utav bara farten. Lite som när folk slentrianmässigt säger att allt var bättre förr.

Jag gillade i alla fall inte Det, och jag blev besviken efter alla positiva saker som jag hade läst och hört, då jag inte delade dessa åsikterna när jag själv hade läst klart.

Jag är inte en av dem som hyllar de äldre böckerna, och dissar de senaste böckerna bara för att jag kan. Typ. Några av hans bästa böcker (i mitt tycke) kommer trots allt från 2000-talet, och alla äldre verk är inte fantastiska (i mitt tycke).

Fast jag känner igen det där beteendet. När jag till exempel skulle börja läsa King, och efterfrågade boktips så var det många som sa att jag skulle satsa på alla böcker som släpptes under 70talet och 80-talet, och så några fåtal från 90-talet. Resten kunde jag skippa med gott samvete.

Eftersom du skriver boktitlarna på engelska, äger du böckerna som är skrivna på engelska? Alltså inga böcker som är översatta till svenska.
Citera
2015-06-09, 20:20
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Jag gillade i alla fall inte Det, och jag blev besviken efter alla positiva saker som jag hade läst och hört, då jag inte delade dessa åsikterna när jag själv hade läst klart.

Jag är inte en av dem som hyllar de äldre böckerna, och dissar de senaste böckerna bara för att jag kan. Typ. Några av hans bästa böcker (i mitt tycke) kommer trots allt från 2000-talet, och alla äldre verk är inte fantastiska (i mitt tycke).

Fast jag känner igen det där beteendet. När jag till exempel skulle börja läsa King, och efterfrågade boktips så var det många som sa att jag skulle satsa på alla böcker som släpptes under 70talet och 80-talet, och så några fåtal från 90-talet. Resten kunde jag skippa med gott samvete.

Eftersom du skriver boktitlarna på engelska, äger du böckerna som är skrivna på engelska? Alltså inga böcker som är översatta till svenska.

Jag har alla böckerna på svenska utom Mr Mercedes. Men just nu är de nedpackade i kartonger då jag är mitt uppe i flytt och då googlade jag bara hans bibliografi på engelska.
Jäklar vad många pärlor man missar om man bara läser de tidiga böckerna!
Citera
2015-06-09, 22:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Gillar du alla böckerna? Om inte, varför behåller du dem?

King är den enda romanförfattare vars böcker som jag samlar på, och återkommer till dom med jämna mellanrum under åren, så därför har jag sparat de, även om alla inte är bra.

Köpte Mr. Mercedes igår och imorgon ska jag köpa nyutgåvan av Sommardåd/Vinterverk, har de i pocket redan sedan innan men den är väldigt sliten, och den ligger i någon av hyllorna och pallar inte att leta upp den just nu bland alla mina böcker. Ska även se om Stand by Me och Apt Pupil-filmadaptionerna då jag har läst novellerna igen i boken.

Mr. Mercedes är hittills väldigt bra i sina första drygt hundra sidor, mycket bättre än Revival som jag läste i julas.
Citera
2015-06-09, 23:08
Medlem
redbullcolas avatar
Hey folk!!

Har ni testat någon av Stephen Kings sons böcker? Han heter Joe Hill för er som undrar
Ofta ganska blodiga stories som sätter fart redan efter ett par sidor
Jag ska lista min King samling här en annan dag, den är lite utspridd för tillfället pga platsbrist i mitt hem.
Citera
2015-06-10, 13:09
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Jag hade förväntat mig mer av till exempel "The Mist" som jag vet är hyllad bland många. Överlag tyckte jag flera av novellerna i samlingen "Den förskräckliga apan" var tråkiga, intetsägande och sega. Men jag håller inte med om att "Just after Sunset" är en dålig samling som någon skrev. Nästan alla i den är hur bra som helst. Och Samlingen "1408" består av flera noveller som håller mycket hög kvalité! Jag ser mycket fram emot den nya novellsamlingen som kommer i slutet av året. Jag älskar att läsa noveller.

Samlingen 1408? Menar du inte "Allt kan hända" (everything's eventual)? Har inte läst den samlingen på ett tag, men jag vill minnas att noveller som just 1408 och "Obduktionsrum 4" faktiskt var bra. Borde läsa om Allt kan hända samt Efter Solnedgången, för jag har glömt av en del noveller medan jag vill minnas att andra var bra.

Visste inte ens att det var en ny novellsamling på väg, men jag ska hålla utkik efter den senare i år.
Citera
2015-06-10, 21:55
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Samlingen 1408? Menar du inte "Allt kan hända" (everything's eventual)? Har inte läst den samlingen på ett tag, men jag vill minnas att noveller som just 1408 och "Obduktionsrum 4" faktiskt var bra. Borde läsa om Allt kan hända samt Efter Solnedgången, för jag har glömt av en del noveller medan jag vill minnas att andra var bra.

Visste inte ens att det var en ny novellsamling på väg, men jag ska hålla utkik efter den senare i år.

Det stämmer bra att den heter "Allt kan hända", my bad! Klart det komemr en ny novellsamling, håller du inte koll på vad som är på gång?
Citera
2015-06-10, 21:58
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Eftersom den här tråden finns ska jag erbjuda mina 2 cents om Steven King:

Steven King är jättebra på att börja romaner.

Steven King är usel på att avsluta romaner.

Steven King är en mästare på att skapa städer.

Steven King är usel på att skapa världar.

Steven King är en skicklig författare.

Steven King är en lat författare.
Citera
2015-06-11, 15:48
Bannlyst
Citat:

Det tycker jag är ibland känns lite väl mycket och jag tycker det står stilla endel i boken för att orka läsa igenom exakt alla sidor. Då tycker jag en bok som Staden Som Försvann verkar mycket bättre som jag låser mig fast vid betydligt enklare. Det är stundtals helt ointressant och jag trodde verkligen inte den skulle vara så seg som den är. Stephen King verkar ordbajsa sig förmycket i boken och då menar jag det.

Igår fick jag lägga ifrån mig boken pågrund av de ointressanta sakerna i boken. Därför kommer boken om jag läser ut den att ta lång tid som det ser ut, men jag vill inte avsluta boken redan, ibland dock har boken sina stunder vill jag tillägga och då är det Stephen King-klass.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-06-11 kl. 16:10.
Citera
2015-06-11, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod

Steven King är en lat författare.

Lat är kanske att ta i, men velig ibland... ja!

Den bästa boken jag läst med Stephen King är fortfarande Den Gröna Milen, den är en klass för sig själv tycker jag. Den var spännande hela tiden nästan och det hände saker. "Det" står ju stilla i jämförelse, det känns som att Stephen King inte vet vad han ska skriva i boken och sällan händer det någonting, årets besvikelse utan tvekan bokväg.

Jag kan aldrig säga att Stephen King är det minsta överskattad, men "Det" är lite överskattad och prisad som hans värstingbok, jag förstår fan inte detta. Det tar emot och såga en sådan här bok man verkligen såg fram emot och tänkte i huvudet "jag kommer får mig en livs upplevelse", men den stämningen är borta nu en såhär 210 sidor fram, kanske jag måste ge den lite fler sidor, men om boken ska vara så ordbajsig kan jag lika gärna lägga ner boken.

Jag läser en hel del ändå nu och av de andra jag läser så ligger "Det" sist nu på intresset på att läsa.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-06-11 kl. 17:12.
Citera
2015-06-13, 00:21
Medlem
redbullcolas avatar
Mina två favoriter med King är
Talismanen och Svarta Huset

Fick mig att sväva bort från verkligheten på ett jäkla mysigt sätt.
Längesedan jag läste dom nu så funderar på att läsa om.
Citera
2015-06-13, 01:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Håller med i kritiken av DET, tyvärr, skitseg... Filmen var betydligt bättre, när man var 10 bast, i alla fall. Styrkan är dock, som vanligt, personporträtten.

De jag håller varmast om hjärtat är "Pestens tid", "Nattsvart, stjärnlöst".
På andra plats kommer bl.a. 11/22/63, Kupolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in