2015-06-09, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Ja det är fantastiskt. Man undrar var resten av världen är? Här har Stockholm uppfunnit ett marknad som skulle kunna 20% ökningar om året. Helt idiotsäkert eftersom det är en begränsad tillgång. Varför håller utländska investerar på att härja på den komplicerade aktiemarknaden när man bara behöver köpa ettor.

Det här skulle kunna på bli vår olja. Jag tittar på er Norge.
Nu är ju inte alla intresserade av att köpa bostäder i Stockholms innerstad. Precis som alla inte är intresserade av att köpa tre skilling blanco-frimärken, heller. Men när man sitter på en ändlig och attraktiv tillgång så kommer tillräckligt många vara intresserade för att priserna ska drivas upp. Marken i Stockholms innerstad förnyas inte. Den är vad den är. Den är attraktiv. Då kommer priserna öka.
2015-06-09, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jämför du New York med Stockholm?

Bara där ringer det ett par varningsklockor.

Därmed inte sagt att du inte gjort en bra affär, absolut jag är helt övertygad om att du gör rejält med pengar den dagen du säljer, men....

Det behöver ju inte betyda att den som idag köper "ditt" hus för 8 Miljoner nödvändigtvis behöver göra en bra affär, jag menar vår oro för en bubbla handlar inte om att vi hotar dig och din privatekonomi utan vi har bara lite svårt att se att samma hus skulle vara värt så mycket mer om 20 år?

Över tid är bostäder en bra affär att äga, men tittar man på historisk data följer bostadsmarknaden inflationen rätt så fint och bör justeras för att åter följa KPI.

https://bostaden.files.wordpress.com/2012/06/2012-03-21-svt-se2-226201-2749104bostaden_en_saker_investering_-_en_mytfromrss.jpg

Det många feltolkar när vi "olyckskorpar" kraxar är att vi på något sätt skulle missunna folk en bra vinst, absolut inte.

Det handlar mer om att se saker med sunt förnuft, istället för med känslor och förhoppningar.

Vi är idag på peaken, pengar är gratis och dom kan inte bli så mycket billigare vilket ger oss en enda framtida riktning. Frågan är bara när resan i denna riktning startar, vad som blir trigger.

Äger själv en bostad men är inte så dum att jag blundar för fakta bara för att jag hoppas tjäna pengar.

Aktuell blänkare i ämnet..

http://www.svd.se/lugnet-fore-stormen-i-lala-landet-sverige
Stockholm är i Sverige motsvarigheten till New York i USA när det gäller bostadsmarknaden, vilket är topic för tråden. Det är liksom inte kulturutbuden i de två städerna jag jämför.

Många la mer av sin disponibla inkomst på boendet under 80-90-talet än man gör nu. Räntorna var höga, 12-15% var inte ovanligt. Lönerna var lägre. Skatterna högre. Jag tror folk har ett utrymme kvar i sina ekonomier för att lägga på boendet. Jag tror att det utrymmet kommer gå åt innan priserna stannar av.
2015-06-09, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Stockholm är i Sverige motsvarigheten till New York i USA när det gäller bostadsmarknaden, vilket är topic för tråden. Det är liksom inte kulturutbuden i de två städerna jag jämför.

Många la mer av sin disponibla inkomst på boendet under 80-90-talet än man gör nu. Räntorna var höga, 12-15% var inte ovanligt. Lönerna var lägre. Skatterna högre. Jag tror folk har ett utrymme kvar i sina ekonomier för att lägga på boendet. Jag tror att det utrymmet kommer gå åt innan priserna stannar av.

Fick man mindre betalt för sin arbetsinsats på 80- och 90-talet? Om man inte vet det, hur kan man då påstå att lönerna var lägre?

Men annars, ja vi vet! det är en satans naturlig förklaring bakom prisökningarna - räntornas utveckling. Men ska marginalerna nedåt för att ma ska ha råd med boendet, då ansträngs ekonomin än mer. Läget har aldrig varit gott och krisen är inte över. Den tog aldrig slut utan läget tvärtemot förvärrades. Under den tiden - så sprang folk gladeligen och tog på sig ökade lån i miljonbelopp . Men visst, på ytan såg det ju schysst ut.
2015-06-09, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fick man mindre betalt för sin arbetsinsats på 80- och 90-talet? Om man inte vet det, hur kan man då påstå att lönerna var lägre?

Men annars, ja vi vet! det är en satans naturlig förklaring bakom prisökningarna - räntornas utveckling. Men ska marginalerna nedåt för att ma ska ha råd med boendet, då ansträngs ekonomin än mer. Läget har aldrig varit gott och krisen är inte över. Den tog aldrig slut utan läget tvärtemot förvärrades. Under den tiden - så sprang folk gladeligen och tog på sig ökade lån i miljonbelopp . Men visst, på ytan såg det ju schysst ut.
Löner var lägre, skatterna högre på 80-90-talet. Man la mer procentuellt sett av sin disponibla inkomst på boende, både pga att inkomsten e skatt var lägre och att räntan var högre.

Du måste dessutom ta in andra variabler i ekvationen. Innan maxtaxan infördes i barnomsorgen betalde jag 4200 per månad för två barn. Efter maxtaxan - 1200. 3000 av min disponibla inkomst som jag kunde lägga på ett bättre boende. Du kan inte bara kolla på kostnaden för att låna pengar, du måste titta på totalekonomin för bostadsköparna. Och jag hävdar att idag finns fortfarande ett utrymme kvar till bostadsköparnas smärtgräns, om man jämför med 80-90-talet.
2015-06-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Vi kan vara oense i den frågan.

Min fråga:
Vart tog folk vägen på den tiden? Fanns det HR att flytta till, flyttade folk ut från staden eller vad hände?

Enkelt uttryckt kan man väl säga att när jobben som fick unga att flytta in från landsbygden och belåna sig över öronen för sin 1:a på Söder försvinner flyttar många troligtvis tillbaka till hemtrakterna.
2015-06-09, 18:31
Medlem
Citat:

Om folk har utrymme kvar i sina ekonomier varför köper svensken mer och mer på kredit?

och du kunde jämfört med Köpenhamn men det andades väl inte samma aura av exklusivitet?

Hela världen skrattar åt Sverige, det är ingen metropol och det enda som driver priserna uppåt är politiker som häller gratis pengar i famnen på vanligt folk som luras tro att dom är förmögna.
2015-06-09, 18:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om folk har utrymme kvar i sina ekonomier varför köper svensken mer och mer på kredit?

och du kunde jämfört med Köpenhamn men det andades väl inte samma aura av exklusivitet?

Hela världen skrattar åt Sverige, det är ingen metropol och det enda som driver priserna uppåt är politiker som häller gratis pengar i famnen på vanligt folk som luras tro att dom är förmögna.
Nej hela världen skrattar inte åt Sverige, merparten vet inte vad Sverige är; på andra sidan atlanten är det ett mått på antingen slump eller god bildning att ha hört namnet (= oftast schweiz), och då håller vi oss till vår västerländska kultur. Men visst, korrigerat för detta är det lite skämmigt att titt som tätt dyka upp i skuld-analyserna ändå.
2015-06-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Vi kan vara oense i den frågan.

Min fråga:
Vart tog folk vägen på den tiden? Fanns det HR att flytta till, flyttade folk ut från staden eller vad hände?
Jag flyttade in I min bostadsrätt på Telefonplan som jag köpte för SEK 67,000 och hyrde ut min HR i andra hand. Snubben jag köpte av sov nog på soffor några år. Jag kommer ihåg en BR på söder med lån på kring en mille som såldes för hundra tusen. Folk bode nog kvar I regionen men säljarna bodde sämre än tidigare.
2015-06-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men för i helvette, du är inte ett litet barn, åtminstone inte som de jag träffat - de brukar kunna lyssna när folk berättar något för dem. I det här fallet har jag redan berättat att du beter dig som en idiot.
Mjo, efter att jag frågat några ggr om de som påstod grundläggande felaktigheter verkligen var säkra, så skrev du ett förklenande inlägg. En del läsare skulle nog kunna beskriva det som barnsligt av dig.
Fö missade du det som stod efter kommat. Dvs var "varit oförmögen att göra en enkel koll, påstått felaktigheter, och ägnat dig åt förklenande av min person när jag frågar er om ni verkligen är säkra."

Det var meningen att du skulle ta det till dig och inse att du inte ska hålla på så i fortsättningen. Nu visar du inte prov på att ha förstått det.

Citat:
Personligen ser jag, som sagt, gärna diskussioner gå framåt. Huruvida jag bevisas rätt eller ej ger jag blanka fan i. Ändå fortsätter du låtsas som att alla är lika jävla barnsliga som du själv.
Ja, jag märker inget nämnvärt patos för fakta.

Citat:
Ja, Gromph, vi vet att du bryr dig så pass mycket om att ha rätt att det blir en ren cirkus så fort du har fel. Inse nu att jag inte fungerar likadant så kanske vi når längre nästa gång.
Ja, att ha rätt är viktigt för mig. Att ha fel är som att dimensionera en konstruktion fel, den rasar och människor dör och skadas. Att ha fel är något som måste minimeras.

Att rätt i en diskussion är däremot inte så viktigt. Men man kan ju försöka påtala de mest galna föreställningarna och hoppas att lite fakta kryper in.

Citat:
Absolut. Det är dock fortfrande att peta vid sidan av huvudfrågan, som har handlat om asymmetri. Det vill säga frågan är då om ränteavdrag behandlas precis som övriga kapitalförluster.
De som läst det jag länkade om det skatterättsliga principerna har läst att principerna inte alltid följs fullt ut.
Politiker är just politiker och tummar på principerna för att uppnå andra strävanden. T ex blir jag inte förvånad om det visar sig att vissa avvikelser finns för att göra skalbolagsaffärer mindre lönsamma.
2015-06-09, 19:46
Medlem
Citat:
Det är underhållande att läsa tillbaka i tråden och se allt kraxande från olyckskorpar som kommit på skam. Jag köpte mitt första hus som blott 24-åring i början av 90-talet i mellanstatusförort till Stockholm. Priserna hade precis börjat rasa när vi köpte, men fortsatte sedan ner en bit till. Visst hade vi kunnat vänta nåt år och tjäna ytterligare lite pengar på sjunkande priser. Men vem kunde veta när det skulle vända?
Ungefär samtidig så hade jag några grannar som sålde med förlust och fick flytta ut i en stuga på landet. De hade inte råd att bo kvar.
Kunde ha blivit så för dig också om du köpt några år tidigare.

Citat:
Sensmoral? Bor ni i storstad, satsa alltid på att köpa era bostäder. Attraktiv mark i storstadsområden är en ändlig resurs. Det borgar för ökade värden över tid.
Det var inte givet att centralbankerna skulle fortsätta på den uppenbart icke-fungerande vägen att sänka räntorna.
2015-06-09, 20:04
Medlem
Citat:

http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/05/daily-chart-4

Ovan är en chart som visar BNP/Capita plottat mot skuldsättning, för olika länder.

Som ni ser ligger Singapore med högst BNP/Capita och även med hög skuldsättning. Och jag vet väl inte om man skrattar så mycket åt dom.

Vidare kan man ana ett visst linjärt samband. Även om det förekommer en hel del avvikelser. Och länderna kör ju inte riktigt samma politik heller. Så att det finns avvikelser är inte konstigt.

Sverige ligger ungefär på linjen mellan Singapore och origo. Det gör Nigeria också, fast mycket närmare origo. Och det är klart, finns inga skulder så finns inga pengar, och då blir det inte mycket till BNP.

Norge och USA ligger under linjen, och kan då sägas vara duktigare på att få ut BNP per dollar. Norge lär ha hjälp av oljan.

Man kan notera att Danmark och Japan ligger ovanför linjen, och intill varandra. Och de är också lite av problemekonomier (där Japan dock går bättre Danmark).

Grekland ligger strax ovanför linjen. Så ur skuldperspektiv är det inte anmärkningsvärt. Deras problem är att staten lånar och missköter sig något extremt.

Summa summarum så är det lite överdrivet klagande över skuldsättningen i Sverige sett ur ett internationellt perspektiv. Men det är också så att ska vi öka på den behöver vi också öka på BNP/Capita. Och för det behöver vi en mer högerinriktad politik. Och den regering vi har driver motsatsen. Och det är ett problem.
2015-06-09, 20:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
...
Långt jävla inlägg och du misslyckas med att svara Ja eller Nej.
Du är fantastisk. Kan det månne vara enkel så att du inser att du får fel så fort du skriver Ja eller Nej? Ett Ja i sådanna fall för fel i de detaljer du kritiserar andra för att missa, ett Nej för att det vore assymetriskt.

Detta är ett psykologiskt styrketest, rent av. Jag kan lätta på trycket och berätta att det inte blir bättre av att inte svara.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-09 kl. 20:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in