2015-06-24, 15:59
Medlem
Aritocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och ändå visar undersökningar att många har helt tomt på kontot dagen före lön, många kan inte få fram 10 000:- på stående fot osv..

Många lever på de resurser de har, skulle de tjäna 5000 kronor mindre skulle de också klara sig på den summan. Själv skulle jag inte vilja leva med de ekonomiska förutsättningarna men medelsvensson är riktigt jävla kass på att sköta sin ekonomi.
2015-06-24, 16:01
Avslutad
Citat:
Och ändå visar undersökningar att många har helt tomt på kontot dagen före lön, många kan inte få fram 10 000:- på stående fot osv..
Kan du ge en aktuell källa till den uppgiften? Det är omöjligt att förhålla sig till något du bara säger "så här är det".
2015-06-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kan du ge en aktuell källa till den uppgiften? Det är omöjligt att förhålla sig till något du bara säger "så här är det".

Du kan ju prova med google
2015-06-24, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Att Kurt-Sune gör hittepå-uträkningar på Hemnet-annonserna är inte fakta. Att du känner en snubbe på jobbet som sa på fyllan på firmafesten hur det ligger till är inte fakta.

Boindex är fakta. Sedan hävdar banken att de vill ha index över 100, inte jag. Vad är det du inte förstår?

Ett index på 70 (för storstäderna) får antagligen marknaden att svajja. Senast vi hade ett index på 70 var räntorna normalhöga och mycket riktigt, marknaden svajjade. Sedan slutade den svajja när vi införde den längsta och lägsta lågränte-perioden i historien. När inflationen sätter igång får vi se vad som händer.

Marginalerna försvinner snabbare än Kurt-Sune hinner säga foliehatt - om räntorna stiger.
Du hävdar att hushållen har låga marginaler. Som stöd för det använder du dig av boindex. Då har du värderat Swedbank som en trovärdig källa. Ställer du inte upp på deras beskrivning ska du inte använda dem som stöd för dina påståenden. Var är det du inte förstår?

Ingen har använt nån snubbe på fyllan som källa. Vi har länkat till seriösa artiklar av insatta bedömare som tycker bankernas kvar att leva på-kalkyler är alldeles för hårda. Varför ljuger du?

Att marknaden svajade till vid den tidpunkten, måste ses mot bakgrund av den internationella finanskris o börsnedgång som då rådde. Bomarknaden svajar vid såna tillfällen. Jag har tidigare berättat om hösten 2001, när bomarknaden tvärdog över en natt. 11 september. Den återuppstod först efter nyår 2002. Hade inget med räntor eller folks marginaler att göra utan med osäkerhet. 2008 var det säkert en kombination av bägge, höga räntor o osäkerhet.
2015-06-24, 16:13
Avslutad
Citat:
Du kan ju prova med google
Det har jag gjort o hittar bara gamla undersökningar. Så hur ser det ut idag, du som vet? Källa tack.
2015-06-24, 16:16
Medlem
Citat:
Du hävdar att hushållen har låga marginaler. Som stöd för det använder du dig av boindex. Då har du värderat Swedbank som en trovärdig källa. Ställer du inte upp på deras beskrivning ska du inte använda dem som stöd för dina påståenden. Var är det du inte förstår?

Ingen har använt nån snubbe på fyllan som källa. Vi har länkat till seriösa artiklar av insatta bedömare som tycker bankernas kvar att leva på-kalkyler är alldeles för hårda. Varför ljuger du?

Att marknaden svajade till vid den tidpunkten, måste ses mot bakgrund av den internationella finanskris o börsnedgång som då rådde. Bomarknaden svajar vid såna tillfällen. Jag har tidigare berättat om hösten 2001, när bomarknaden tvärdog över en natt. 11 september. Den återuppstod först efter nyår 2002. Hade inget med räntor eller folks marginaler att göra utan med osäkerhet. 2008 var det säkert en kombination av bägge, höga räntor o osäkerhet.

Vet inte varför du hänger upp dig på enstaka år, bobubblan har pågått i 15 år, kanske pågår den i 15 år till men förr eller senare brister den.
Att fina lägen mitt inne i city eller sjötomter osv.. inte kommer att drabbas så hårt är en självklarhet, men de som köpt nån sunkig lägenhet i förorten för miljontals kronor kommer åka på en rejäl smocka.
2015-06-24, 16:20
Medlem
Citat:
Det har jag gjort o hittar bara gamla undersökningar. Så hur ser det ut idag, du som vet? Källa tack.

Om du med "gamla" menar ett par tre år tillbaka så har du rätt men menar du att svensken har bättre ekonomi nu än då? Då hade vi en högerregering som sänkte våra skatter idag har vi en vänsterregering som är i fullfärd med att höja skatter, med andra ord i full färd med att göra så du och jag får mindre i plånboken var månad. Inte nog med högre skatt på din lön, drivmedel skall upp, allt du köper i affären har transporterats dit av något som använder drivmedel.
Så du får lägre i lön efter skatt, du får betala mer för varor du köper, dyrare driftskostnader på ditt boende, dyrare att renovera osv..

Grattis Sverige
2015-06-24, 16:24
Medlem
Citat:
Vet inte varför du hänger upp dig på enstaka år, bobubblan har pågått i 15 år, kanske pågår den i 15 år till men förr eller senare brister den.
Att fina lägen mitt inne i city eller sjötomter osv.. inte kommer att drabbas så hårt är en självklarhet, men de som köpt nån sunkig lägenhet i förorten för miljontals kronor kommer åka på en rejäl smocka.
Så om jag köpte en trea i förorten Sundbyberg för 15 år sedan, för 20.000:- per kvadrat, nu är priserna på 65.000:- per kvadrat, om 15 år till troligen på 130.000:- per kvadrat. Vilken typ av smocka ska jag åka på menar du Mr Bajs? Att priserna rasar ner till 100.000:- per kvadrat eller menar du att det ska rasa till 5.000:- per kvadrat i Sundbyberg Mr Bajs? Vad är det för rejäl smocka du pratar om Mr Bajs?
Senast redigerad av Strasburg 2015-06-24 kl. 16:28.
2015-06-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
75.000:- per kvadrat, om 15 år till troligen på 150.000:- per kvadrat.

Ja du Mr Bolånetorsk, om du nu tror att din bostad skall höjas till detta värde så tycker jag du skall hänga på bankdörren så du kan låna ännu mera nu när det är billigt att låna.. blir säkert skitbra på sikt Lycka till
2015-06-24, 16:29
Medlem
Citat:
Så om jag köpte en trea i förorten Sundbyberg för 15 år sedan, för 20.000:- per kvadrat, nu är priserna på 65.000:- per kvadrat, om 15 år till troligen på 130.000:- per kvadrat. Vilken typ av smocka ska jag åka på menar du Mr Bajs? Att priserna rasar ner till 100.000:- per kvadrat eller menar du att det ska rasa till 5.000:- per kvadrat i Sundbyberg Mr Bajs? Vad är det för rejäl smocka du pratar om Mr Bajs?

Ändrat både ort och summor ser jag
2015-06-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ja du Mr Bolånetorsk, om du nu tror att din bostad skall höjas till detta värde så tycker jag du skall hänga på bankdörren så du kan låna ännu mera nu när det är billigt att låna.. blir säkert skitbra på sikt Lycka till
Det där var extremt försiktiga siffror, historisk har priserna fördubblats var 10:e år i Sthlm, Mr Bajs, har du nåt mer bajs att presentera här eller??
2015-06-24, 16:34
Medlem
Citat:
Det där var extremt försiktiga siffror, historisk har priserna fördubblats var 10:e år i Sthlm, Mr Bajs, har du nåt mer bajs att presentera här eller??

Ja är ju mumma för mig med dessa prisstegringar eftersom jag är skuldfri sedan länge då

Själv då, när har du amorterat bort dina lån?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in