Citat:
Vem tänker så? Själv har jag bara tittat på kostnaden och inget annat när jag köpt på budgivning.
Och de två senaste affärerna har jag enbart köpt nyproduktion till fast pris. Jag skulle bli förvånad om folk tittade på potentiella vinster snarare än kostnaden för att bo. Vem gör det idag?
Och de två senaste affärerna har jag enbart köpt nyproduktion till fast pris. Jag skulle bli förvånad om folk tittade på potentiella vinster snarare än kostnaden för att bo. Vem gör det idag?
Nej, du blandar ihop kostnad och utgift (igen).
När folk köper fiskbullar så tittar de inte på potentiella vinster vid en framtida försäljning. När folk köper bostäder tittar de jättemycket på potentiella vinster (eller förluster) vid en framtida försäljning. De enda som inte gör det är de som är helt övertygade om att de aldrig kommer sälja.
Citat:
Nej så fungerar det inte alls. Folk tittar på alternativen först. Finns det billiga hyresrätter tar man det främst, men finns det inte får man titta på andra alternativ.
Bubbelbabblarna bortser alltid från att det saknas alternativ och tittar blint på priset snarare än kostnaden.
Bubbelbabblarna bortser alltid från att det saknas alternativ och tittar blint på priset snarare än kostnaden.
Alternativet till att köpa en bostad är att inte köpa en bostad, utan bo kvar där man bor*. Vilket också är i Stockholm, för de allra flesta som köper bostad i Stockholm. De som köper bostad i Stockholm gör det nästan aldrig "för att bo" (vilket de redan gör), utan för att unna sig lite större boyta eller lite bättre läge. Vilket de förstås gärna får göra, men vad händer när folk slutar unna sig just denna lilla helt icke-nödvändiga guldkant på tillvaron av någon anledning?
*vilket händelsevis är just vad typ 90% av alla hushåll gör, under ett givet år.
Vilka dårar det finns.. Nej för kostnaden blir ju inte mer om man köper för en mille eller om man köper för två mille