Citat:
Jag tar det en gång till för dig. Enligt både vittnen och kontrollanternas rapport uppstår konflikten när kontrollanten uppger för busschauffören att han måste åka med till Lillekärr södra (10 km från Hjalmar Brantingsplatsen)för att bli idenitetkontrollerad av en polisman. Busschauffören tycker att hans förarbevis räcker. Han vill gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen och ta sig till depån. Kontrollanterna vill att han skall med Lillekörr södra. Nu tar kontrollanterna tag i honom och han försöker ta sig fri. Kontrollanterna lägger honom på marken och sätter handbojor på honom. Enligt både Västtrafik och chaufförens bolag så får han åka utan annat färdbevis än förarbeviset när han är i tjänst
1 Kontrollanterna fäller en människa med giltligt färdbevis till marken och berövar han sin frihet genom att sätta handbojor på honom. (Detta gör man inför en folksamling)
2 De tänkte med tvång föra honom från platsen. Nu när du har läst på lagboken så måste även du inse att all uppkomlig rekvisita för ett olaga frihetsberövande är uppfyllt.
I händelse att busschauffören gör anmälan om våld mot tjänsteman (har tjänsteman skydd till han lämnar depån) och olaga frihetsberövande så börjar det lukta "galler" i straffskalan. Som jag nämnt till dig tidigare så kan i vart fall inte jag se att väktaren bryter mot lagen, han är bara dum i huvudet och direkt olämplig för uppgiften.
1 Kontrollanterna fäller en människa med giltligt färdbevis till marken och berövar han sin frihet genom att sätta handbojor på honom. (Detta gör man inför en folksamling)
2 De tänkte med tvång föra honom från platsen. Nu när du har läst på lagboken så måste även du inse att all uppkomlig rekvisita för ett olaga frihetsberövande är uppfyllt.
I händelse att busschauffören gör anmälan om våld mot tjänsteman (har tjänsteman skydd till han lämnar depån) och olaga frihetsberövande så börjar det lukta "galler" i straffskalan. Som jag nämnt till dig tidigare så kan i vart fall inte jag se att väktaren bryter mot lagen, han är bara dum i huvudet och direkt olämplig för uppgiften.
Du gör som andra i tråden och väljer din egna information och undviker att chauffören slår kontrollanterna ser jag.
Dessutom som jag tidigare skrivet att det enda vittne som finns är inte trovärdig. Det finns inget skäl till att vara anonym och GP egna vittne syns varken på bild eller namn.
Här ett utdrag ut kontrollanternas version och den information som jag väljer att tro på.
”Han säger då att han ej behöver det och menar att han som jobbar som chaufför får åka gratis med uniformen på. Jag informerar att så inte är fallet, att han utanför tjänst måste betala som alla andra”
Sedan beskrivs en diskussion som ska vara lugn och inte hotfull. Men föraren ska inte ha velat visa legitimation och både föraren och kontrollanterna ville då att polis skulle tillkallas. Kontrollanterna kom överens med polisen om att mötas vid hållplatsen Lillekärr Södra.
Men bussföraren ville gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen. Det är nu situationen förändras.
”När vi upplyser om att han får följa med till Lillekärr, då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”.
Därefter beskrivs hur kontrollanten tar ett ”björntag” på föraren, lyfter ut honom ur bussen och att båda hamnar på marken.
”I tumultet träffas jag av ett antal knytnävar på höger kind”.
Ska ha börjat blöda efter bettet
I detta skede ingriper en annan kontrollant. Den kontrollanten skriver i sin incidentrapport:
”…Han gör extremt mycket motstånd, försöker återigen utfärda slag mot oss varav han träffar kollegan igen. Då jag börjar tappa greppet om hans handled tar han tag runt min och drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till.”
Sedan beskrivs hur ytterligare en kollega från vaktbolaget G4S anländer och att föraren handfängslas. Resten finns på film.
Mer om deras version om du bryr dig kan du läsa här http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket