2015-06-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Jag tar det en gång till för dig. Enligt både vittnen och kontrollanternas rapport uppstår konflikten när kontrollanten uppger för busschauffören att han måste åka med till Lillekärr södra (10 km från Hjalmar Brantingsplatsen)för att bli idenitetkontrollerad av en polisman. Busschauffören tycker att hans förarbevis räcker. Han vill gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen och ta sig till depån. Kontrollanterna vill att han skall med Lillekörr södra. Nu tar kontrollanterna tag i honom och han försöker ta sig fri. Kontrollanterna lägger honom på marken och sätter handbojor på honom. Enligt både Västtrafik och chaufförens bolag så får han åka utan annat färdbevis än förarbeviset när han är i tjänst

1 Kontrollanterna fäller en människa med giltligt färdbevis till marken och berövar han sin frihet genom att sätta handbojor på honom. (Detta gör man inför en folksamling)

2 De tänkte med tvång föra honom från platsen. Nu när du har läst på lagboken så måste även du inse att all uppkomlig rekvisita för ett olaga frihetsberövande är uppfyllt.

I händelse att busschauffören gör anmälan om våld mot tjänsteman (har tjänsteman skydd till han lämnar depån) och olaga frihetsberövande så börjar det lukta "galler" i straffskalan. Som jag nämnt till dig tidigare så kan i vart fall inte jag se att väktaren bryter mot lagen, han är bara dum i huvudet och direkt olämplig för uppgiften.

Du gör som andra i tråden och väljer din egna information och undviker att chauffören slår kontrollanterna ser jag.
Dessutom som jag tidigare skrivet att det enda vittne som finns är inte trovärdig. Det finns inget skäl till att vara anonym och GP egna vittne syns varken på bild eller namn.

Här ett utdrag ut kontrollanternas version och den information som jag väljer att tro på.

”Han säger då att han ej behöver det och menar att han som jobbar som chaufför får åka gratis med uniformen på. Jag informerar att så inte är fallet, att han utanför tjänst måste betala som alla andra”

Sedan beskrivs en diskussion som ska vara lugn och inte hotfull. Men föraren ska inte ha velat visa legitimation och både föraren och kontrollanterna ville då att polis skulle tillkallas. Kontrollanterna kom överens med polisen om att mötas vid hållplatsen Lillekärr Södra.

Men bussföraren ville gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen. Det är nu situationen förändras.

”När vi upplyser om att han får följa med till Lillekärr, då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”.

Därefter beskrivs hur kontrollanten tar ett ”björntag” på föraren, lyfter ut honom ur bussen och att båda hamnar på marken.

I tumultet träffas jag av ett antal knytnävar på höger kind”.

Ska ha börjat blöda efter bettet

I detta skede ingriper en annan kontrollant. Den kontrollanten skriver i sin incidentrapport:

”…Han gör extremt mycket motstånd, försöker återigen utfärda slag mot oss varav han träffar kollegan igen. Då jag börjar tappa greppet om hans handled tar han tag runt min och drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till.”

Sedan beskrivs hur ytterligare en kollega från vaktbolaget G4S anländer och att föraren handfängslas. Resten finns på film.

Mer om deras version om du bryr dig kan du läsa här http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket
Citera
2015-06-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Sent svar, men har du sett någon form av bevis på att han faktiskt gjorde det?

Har du några bevis att så inte är fallet?

Skulle du tro på det om det finns dokumenterat?
Citera
2015-06-09, 20:03
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Har du några bevis att så inte är fallet?

Skulle du tro på det om det finns dokumenterat?

Nu var det inte jag som la fram påståendet, så jag håller mig till det som går att läsa för tillfället.

Svaret på din andra fråga, självklart.
Citera
2015-06-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du gör som andra i tråden och väljer din egna information och undviker att chauffören slår kontrollanterna ser jag.
Dessutom som jag tidigare skrivet att det enda vittne som finns är inte trovärdig. Det finns inget skäl till att vara anonym och GP egna vittne syns varken på bild eller namn.

Här ett utdrag ut kontrollanternas version och den information som jag väljer att tro på.

”Han säger då att han ej behöver det och menar att han som jobbar som chaufför får åka gratis med uniformen på. Jag informerar att så inte är fallet, att han utanför tjänst måste betala som alla andra”

Sedan beskrivs en diskussion som ska vara lugn och inte hotfull. Men föraren ska inte ha velat visa legitimation och både föraren och kontrollanterna ville då att polis skulle tillkallas. Kontrollanterna kom överens med polisen om att mötas vid hållplatsen Lillekärr Södra.

Men bussföraren ville gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen. Det är nu situationen förändras.

”När vi upplyser om att han får följa med till Lillekärr, då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”.

Därefter beskrivs hur kontrollanten tar ett ”björntag” på föraren, lyfter ut honom ur bussen och att båda hamnar på marken.

I tumultet träffas jag av ett antal knytnävar på höger kind”.

Ska ha börjat blöda efter bettet

I detta skede ingriper en annan kontrollant. Den kontrollanten skriver i sin incidentrapport:

”…Han gör extremt mycket motstånd, försöker återigen utfärda slag mot oss varav han träffar kollegan igen. Då jag börjar tappa greppet om hans handled tar han tag runt min och drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till.”

Sedan beskrivs hur ytterligare en kollega från vaktbolaget G4S anländer och att föraren handfängslas. Resten finns på film.

Mer om deras version om du bryr dig kan du läsa här http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket

Jag ger upp och hoppas att du får en bra dag
Citera
2015-06-10, 04:29
Medlem
rubin22s avatar
…Han gör extremt mycket motstånd, försöker återigen utfärda slag mot oss varav han träffar kollegan igen. Då jag börjar tappa greppet om hans handled tar han tag runt min och drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till.”

Och jag tror på jultomten mer.....
Citera
2015-06-10, 15:49
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
…Han gör extremt mycket motstånd, försöker återigen utfärda slag mot oss varav han träffar kollegan igen. Då jag börjar tappa greppet om hans handled tar han tag runt min och drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till.”

Och jag tror på jultomten mer.....
Riktigt kul faktiskt!

Jag trodde vi pratade om en alldaglig busschaufför på väg hem efter sitt skift.
Som sitter på sin plats lite trött och inte gör något väsen av sig.
Men enligt väktarna har vi egentligen att göra med den värste fightern!

Han matar slag..

Han biter så det knakar..

Han kämpar extremt..

Blodet sprutar från de förfärade väktarna..

Kan tänka mig att denne vildsinte bärsärk kommer att få ett kännbart straff!
Och tänk vilken kränkning dessa oförvitliga och korrekta kontrollanter blivit
utsatta för. Vi får hoppas på ett långt fängelsestraff, alternativt sluten vård,
för denne farlige våldsverkare, samt rejäla skadestånd till G4S exemplariska
väktare.
Citera
2015-06-10, 19:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StillDRE
Väktare är personer som tror att de har all makt i världen. Att sätta en människa i handfängsel och totalt förnedra honom är fel agerande. Och kärringen som står och säger "håll käften" etc... Allt det där är fel! Ni märkte väl själv vilket lugn det blev när polisen tog över?

Nu var det en ordningsvakt och inte en väktare, svårt det där med att skilja på saker och ting. Det enda du och dina gelikar lyckas bevisa med era hatiska inlägg är ert förakt för lag och ordning.
Citera
2015-06-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nu var det en ordningsvakt och inte en väktare, svårt det där med att skilja på saker och ting. Det enda du och dina gelikar lyckas bevisa med era hatiska inlägg är ert förakt för lag och ordning.

Ja, hur var det nu?

Väktare: http://d20tdhwx2i89n1.cloudfront.net/image/upload/t_article_v2/m2q2fjsppnqxpye3bprw.jpg

Ordningsvakt: http://www.g4s.se/wp-content/uploads/2015/02/Ordningsvakter.jpg

Ordningsvakter är numera ALLTID klädda i ljusblått eller varselväst.
Väktare har olika färger beroende på vilken bevakningsföretag denne jobbar för.

Så utifrån klippet, vad tror du?
Citera
2015-06-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Så enkelt är det ju inte. Lagstiftarna har vid prejudicerande domar tryckt på lagens mening att stärka det juridiska skyddet för just bussförare. Visserligen gentemot allmänheten men det ska bli intressant att se hur man värderar händelserna som tråden handlar om. Det är ju snarast kontrollanterna som gör sig skyldiga till våld mot tjänsteman, gentemot bussföraren.
Citera
2015-06-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Riktigt kul faktiskt!

Jag trodde vi pratade om en alldaglig busschaufför på väg hem efter sitt skift.
Som sitter på sin plats lite trött och inte gör något väsen av sig.
Men enligt väktarna har vi egentligen att göra med den värste fightern!

Han matar slag..

Han biter så det knakar..

Han kämpar extremt..

Blodet sprutar från de förfärade väktarna..

Kan tänka mig att denne vildsinte bärsärk kommer att få ett kännbart straff!
Och tänk vilken kränkning dessa oförvitliga och korrekta kontrollanter blivit
utsatta för. Vi får hoppas på ett långt fängelsestraff, alternativt sluten vård,
för denne farlige våldsverkare, samt rejäla skadestånd till G4S exemplariska
väktare.

Inte nog med det så är han så skicklig och beräknande att han blir kolugn i samma sekund som kameran börjar filma. Vilken hjälte!
Citera
2015-06-10, 21:17
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Inte nog med det så är han så skicklig och beräknande att han blir kolugn i samma sekund som kameran börjar filma. Vilken hjälte!
Det inlägg du citerar är faktiskt en underbar ironisering av kontrollanternas efterhandskonstruerade "sagoberättelse".
Förstår att det inte är lätt att hålla reda på alla svängar i den här tråden!

Förhoppningsvis finns det snart en FUP att ta del utav, så man får objektiv klarhet i alla (för oss) hittills okända detaljer.
Citera
2015-06-10, 21:51
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Det inlägg du citerar är faktiskt en underbar ironisering av kontrollanternas efterhandskonstruerade "sagoberättelse".
Förstår att det inte är lätt att hålla reda på alla svängar i den här tråden!

Förhoppningsvis finns det snart en FUP att ta del utav, så man får objektiv klarhet i alla (för oss) hittills okända detaljer.
Och inlägget du citerar ser jag inte som annat än en fortsättning i samma ironiserande ton.

För visst är det lite konstigt att den påstådda aggressiviteten från busschauffören inte fastnat på en endaste filmruta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in