2015-06-09, 14:41
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Handlingar fast nu snackar du om något annat och inte om rasister.

Jag gissar att du talar om busskontrollanterna och väktarna som försvarar sig mot en våldsam busschaufför.
Så varför skulle dom avskedas för att dom omhändertagen en våldsam busschaufför är
Deras moral visar ju att dom behandlar alla lika och INGEN ÅKER GRATIS PÅ FRITIDEN.
Klarar du inte av att se ett kort videoklipp, ta till dig info från nyhetskällor och därefter
bilda dig en rimlig uppfattning om vad som hänt, måste du vara korkad.

Väktarna försvarar sig inte - De misshandlar och förnedrar

De behandlar inte alla lika - Tvärtom agerar de som de känner för

Annars ett klargörande inlägg som kan stå som exempel för de myndighetsfjäskare
som försöker bortförklara ett klockrent övergrepp på en busschaufför.

För övrigt så tror jag att det kokat ordentligt i bussförarnas led den sista tiden.
Hade inte Västtrafik slängt ut G4S-huliganerna kunde det mycket väl blivit en strejk
eller andra protestaktioner. Bussförarna håller nog ihop rätt bra, och har antagligen
mest förakt för dessa "kontrollanter".
Citera
2015-06-09, 14:56
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Hur i helvete ska jag veta vad som tolkas i lagen för misshandel.
När jag hör misshandel så tänker jag att folk slåss och någon har fått stryk. Nästan alla som du gav som ex hade jag tolkat precis som det låter och inte som misshandel.

För det första så är jag ingen advokat och för det andra har jag aldrig vart föremål i rätten för att kunna veta något sådant.

Men är inte förvånad att folk som stödjer busschaufförens misshandel känner till något sådant.
Det kryllar med wannabe gangsters på flashback som vill försvara kriminellt beteende.

Ja, hur i helvete ska du veta vad som tolkas i lagen för misshandel?

Jag gav dig en enkel möjlighet; kallas internet. Men jag har ingen lust att hjälpa dig längre än så. Du får väl helt enkelt lita på andra som vet i så fall? För om du inte bemödar dig med att läsa de källor vi ger dig, så blir ju det din enda utväg.

Jag vill inte vara alltför nedlåtande mot dig, men det är ju högst anmärkningsvärt att du ens inte med lite fantasi kan förstå att det inte endast är när man blir slagen som det kan kallas för misshandel.

Men nu vet du det, att om du bränner upp någons könshår så kan du råka ut för att bli dömd för misshandel. Även om du hyvlar någons underarm med en osthyvel.
Citera
2015-06-09, 15:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Tack för informationen, det ger ju svar på min fundering

För att förtydliga det hela lite: Transdev har tre depåer i Göteborg, Majorna, Frihamnen och Kville. Exakt vilka bussar som står i respektive depå vet jag inte, men frihamnen ersatte en depå i mölndal/kungsbacka har jag för mig vilket var lite långt att åka till.
Citera
2015-06-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Jag kvarstår vid att du får tycka vad du vill men dina svar blir märkliga när du i ena meningen klargör att du varken är advokat eller själv varit inblandad i denna typ av våld, i nästa mening ondgör du dig över människor som stödjer busschaufförens misshandel av kontrollanterna. Är det när han ligger på mage med handbojor på sig, inför 100 vittne, han utför den ?

Nej men hela grejen för att han ligger på marken är ju för att han bliv våldsam i bussen.
Detta vet vi förstås inte men det mesta tyder på det.
Citera
2015-06-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajden
Jag skulle inte klandra nån pga av avsaknad av kunskap men hela din attityd är ju sån att du antagligen aldrig kommer lära dig nåt heller.

Titta på ditt inlägg, du ser alltså ner på folk för att de vet mer än du och höjer dig själv till skyarna.

Okej, så jag får inte ifråga sätta något som jag i början inget vet något om?

Om ni påstår något så måste ni lära er länka till källor.

Nu har jag fått källor om vad som är misshandel enligt lag. Detta har jag inte ifrågasatt. Förutom att jag har egna personliga åsikter om det.
Citera
2015-06-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Klarar du inte av att se ett kort videoklipp, ta till dig info från nyhetskällor och därefter
bilda dig en rimlig uppfattning om vad som hänt, måste du vara korkad.

Väktarna försvarar sig inte - De misshandlar och förnedrar

De behandlar inte alla lika - Tvärtom agerar de som de känner för

Annars ett klargörande inlägg som kan stå som exempel för de myndighetsfjäskare
som försöker bortförklara ett klockrent övergrepp på en busschaufför.

För övrigt så tror jag att det kokat ordentligt i bussförarnas led den sista tiden.
Hade inte Västtrafik slängt ut G4S-huliganerna kunde det mycket väl blivit en strejk
eller andra protestaktioner. Bussförarna håller nog ihop rätt bra, och har antagligen
mest förakt för dessa "kontrollanter".

Nu får du lägga av.
Jag har ju precis fått källor ur lagen om som räknas som misshandel.
Nu vet jag vad folk gnäller om. Så lägg av.

Påstår man något och inte kommer med källor så får man skylla sig själv om folk inte tror på det.

Jag har nog kollat på klippet mer än dom flesta här och det finns fler klipp.

Men jag påstår fortfarande att väktarna blivit misshandlade för det styrker deras omhändertagande vilket dom har rätt till enligt lag.
Detta vet jag givetvis inget om men ingen annan kan säga att så inte är fallet.

Vi får helt enkelt vänta och se
Citera
2015-06-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, hur i helvete ska du veta vad som tolkas i lagen för misshandel?

Jag gav dig en enkel möjlighet; kallas internet. Men jag har ingen lust att hjälpa dig längre än så. Du får väl helt enkelt lita på andra som vet i så fall? För om du inte bemödar dig med att läsa de källor vi ger dig, så blir ju det din enda utväg.

Jag vill inte vara alltför nedlåtande mot dig, men det är ju högst anmärkningsvärt att du ens inte med lite fantasi kan förstå att det inte endast är när man blir slagen som det kan kallas för misshandel.

Men nu vet du det, att om du bränner upp någons könshår så kan du råka ut för att bli dömd för misshandel. Även om du hyvlar någons underarm med en osthyvel.

Hahaha internet människor allstå

Jag har inte påstått något utan det är ni som har påstått att busschauffören har blivit misshandlad, då är det ni som får bevisa det också.
Men nu vet jag vad som räknas som misshandel enligt lag.
Att det ska vara så avancerat att komma med länkar.
Citera
2015-06-09, 15:54
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Men du tycker att det är ok att bitas?

Sent svar, men har du sett någon form av bevis på att han faktiskt gjorde det?
Citera
2015-06-09, 16:01
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För att förtydliga det hela lite: Transdev har tre depåer i Göteborg, Majorna, Frihamnen och Kville.
Bra att veta då det inte varit uppe i tråden tidigare.

Känner du (eller någon annan) till om förarkorten är personliga med anställnings- eller personnummer?
De kanske är försedda med ett löpnr, som noteras höra till en viss förare i samband med första utkvitteringen?

Anledningen till funderingen är att det vore enkelt för en tveksam kontrollant, att i efterhand fråga uppdragsgivaren om förare nr 5678 eller kort nr 1234 var i tjänst vid en viss tidpunkt, eller inte.
Citera
2015-06-09, 16:02
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Inget namn på chauffören eller vakten?
Citera
2015-06-09, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Sent svar, men har du sett någon form av bevis på att han faktiskt gjorde det?

Tidigare inlägg...kanske inte troligt?
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Spenderade en timme på att läsa igenom och titta noga på filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=t1vbq146FWM

Kontrollanten som blev "biten" gör rent näsan från snor 0:18 in i filmen med höger hand
(som jag uppfattar det snorar hon, det kommer snorläten innan från näsan)

Sedan runt 1:00 spritar hon högerhanden och 1:07 säger hon med höger lillfinger framsträckt
"- varför bet du mig din jävla idiot?"

Om jag hade blivit biten så hade jag inte torkat snor med handen, men det kanske bara är jag?

Som jag ser saken (juridiskt) så gjorde man ett envarsgripande utan att ha rätt till det och då har karln rätt att försvara sig med nödvärn.

Som jag ser saken (praktiskt) så kanske man inte skall ge sig på handen som föder en.

Nåja, chaffören gör rätt i att dra idioterna inför domstol och tillgodoräkna sig ett litet skadestånd. Det är småskit i sammanhanget. Kanske blir kontrollverksamheten omvärderad och utförs på ett annat sätt i framtiden?

Fö. kostar kontrollerna ca.30 miljoner/år och drar in ca.10 miljoner/år. En backaffär på ca.20 miljoner/år. Så behovet att använda våld i tjänsten och leka poliser är helt obefogat. De som väljer att sätta sig i motvärn får väl helt enkelt polisen eller väktare ta hand om, om det går?
Varför skall kontrollanter bruka mer våld än en P-lisa?
Citera
2015-06-09, 16:18
Medlem
Citat:
Nej men hela grejen för att han ligger på marken är ju för att han bliv våldsam i bussen.
Detta vet vi förstås inte men det mesta tyder på det.

Jag tar det en gång till för dig. Enligt både vittnen och kontrollanternas rapport uppstår konflikten när kontrollanten uppger för busschauffören att han måste åka med till Lillekärr södra (10 km från Hjalmar Brantingsplatsen)för att bli idenitetkontrollerad av en polisman. Busschauffören tycker att hans förarbevis räcker. Han vill gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen och ta sig till depån. Kontrollanterna vill att han skall med Lillekörr södra. Nu tar kontrollanterna tag i honom och han försöker ta sig fri. Kontrollanterna lägger honom på marken och sätter handbojor på honom. Enligt både Västtrafik och chaufförens bolag så får han åka utan annat färdbevis än förarbeviset när han är i tjänst

1 Kontrollanterna fäller en människa med giltligt färdbevis till marken och berövar han sin frihet genom att sätta handbojor på honom. (Detta gör man inför en folksamling)

2 De tänkte med tvång föra honom från platsen. Nu när du har läst på lagboken så måste även du inse att all uppkomlig rekvisita för ett olaga frihetsberövande är uppfyllt.

I händelse att busschauffören gör anmälan om våld mot tjänsteman (har tjänsteman skydd till han lämnar depån) och olaga frihetsberövande så börjar det lukta "galler" i straffskalan. Som jag nämnt till dig tidigare så kan i vart fall inte jag se att väktaren bryter mot lagen, han är bara dum i huvudet och direkt olämplig för uppgiften.
Senast redigerad av Sextonbussen 2015-06-09 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in