2015-06-09, 10:52
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Varför lägger tid och skriva idiotiska inlägg istället för att fråga vad jag menar.
Istället för ta för givet vissa saker.

Jo det finns depåer på varje sträcka det måste det finnas.
Med depå så menar jag där busschaufförer kan ta en break, toa osv
Det är ingen lögn.
Jag menar inte att dessa depåer har verkstäder, garage osv.
Jo, raststugor finns det. Men det är fortfarande inte det minsta relevant i sammanhanget, inte heller nu när jag påpekar det för andra gången. En värmestuga är dessutom inte en bussdepå, om du nu intresserar dig för vad folk faktiskt skriver.
Citat:
Kan du bevisa att misshandel inte behöver innehålla nån typ av slag?
Nu sitter du och dyngar ned tråden men fullständiga skitinlägg.
Du har bortom allt rimligt tvivel bevisat att du inte har minsta aning om hur juridik fungerar på något plan så du behöver inte yla mer om det. Är du intresserad av juridiska definitionsfrågor så finns det ett helt separat forum för det.

Rent generellt gäller att gränsen för misshandel och att gränsen mellan ofredande och misshandel ligger mycket lägre än vad många inbillar sig, och att gärningen i praktiken kan utgöras av nästan vad som helst.

Vill du läsa något exempel från högre rätt, det finns massor, så kika t ex på RH 2012:59.
Ärendet handlar om två väktare som ingriper lite obefogat:
Citat:
Åklagaren yrkade vid tingsrätten ansvar å A och B för misshandel och olaga frihetsberövande och påstod därvid, såsom han slutligen utformade sin talan: A och B har gemensamt och i samförstånd med varandra uppsåtligen tillfogat C svullnad, rodnad och smärta genom att ta tag i honom och trycka ner honom på marken så att hans panna slogs i marken. A och B har vid samma tillfälle gemensamt och i samförstånd berövat C friheten genom att belägga honom med handfängsel.
Hovrätten avgjorde slutligen målet
Citat:
Brottslig gärning?
A:s och B:s gärningar ska, då ingripandet inte varit befogat, bedömas som misshandel och olaga frihetsberövande. Frihetsberövandet har varit sådant att brotten är att bedöma som mindre grova och som avses i 4 kap. 2 § andra stycket brottsbalken.
Påföljd
Hovrätten anser att den brottslighet som A och B genom denna dom har övertygats om har ett straffvärde om tre månaders fängelse. Vid straffmätningen ska dock det men beaktas som följer av att båda tills vidare avstängts från att arbeta som ordningsvakt och att de vid en fällande dom inte kan räkna med något sådant framtida arbete. Menet får till följd att påföljden för båda kan stanna vid en villkorlig dom jämte böter.
Skadestånd
Vid den nu gjorda bedömningen av skuldfrågorna är A och B skyldiga att betala skadestånd till C Som skäligt skadestånd bestämmer hovrätten ett belopp om 12 000 kr, varav 10 000 kr avser kränkning och resten sveda och värk.
Citera
2015-06-09, 11:19
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Förde tidigare en dialog med en användare som i flera inlägg "antydde" att allvarliga saker nu kunde drabba alla kontrollanter.
Förstår direkt att du inte har följt tråden, men eftersom du inte spammar och trollar som en (1) annan användare här, så förtjänar du ett svar.

Jag anser att de här kontrollanterna har betett sig som riktiga praktsvin!
Respekten för uniformen ska ses som att det finns ingen anledning att gå bärsärkargång emot justa kontrollanter, skapa konfrontation samt därefter bli gripen av polis.

OT: Föraktar allt vad Nassetrynen står för!

Jag förstår. Min poäng var alltså att dessa svin inte betett sig som man ska och totalt saknar moral nog att respekteras. Men du har rätt under du då menar.
Citera
2015-06-09, 11:20
Medlem
49450s avatar
Citat:
Alla har rätt att försvaras oavsett denna personliga åsikter.
Ska man attackera någon så får man gå på denna arbetsgivare som lär upp dessa kontrollanter om vad som gäller. Brister den nånstans så är det i utbildningen.
Tycker alla människor har ansvar över sina handlingar. Dessa svin bör med andra ord avskedas och på så sätt ständigt kast. De är omoraliska svin.
Citera
2015-06-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Jo, raststugor finns det. Men det är fortfarande inte det minsta relevant i sammanhanget, inte heller nu när jag påpekar det för andra gången. En värmestuga är dessutom inte en bussdepå, om du nu intresserar dig för vad folk faktiskt skriver.

Nu sitter du och dyngar ned tråden men fullständiga skitinlägg.
Du har bortom allt rimligt tvivel bevisat att du inte har minsta aning om hur juridik fungerar på något plan så du behöver inte yla mer om det. Är du intresserad av juridiska definitionsfrågor så finns det ett helt separat forum för det.

Raststugor eller värmestuga för hur ska du ha det.

Det är visst relevant eftersom ni påstår att jag ljuger när jag säger att det finns ett flertal åt varje riktning. Jag säger att det finns olika typer av depåer stora som små.
Ex åt det hållet som busschauffören åkte så har vi en större vid frihamnen men också uppställningsplatser vid Hjalmarbranting, Eketrägatan osv.
Platser där busschauffören kan parkera sin buss, toa, äta osv.
Börja man ex mitt på dagen så kanske man inte startar och hämtar sin buss i ett garage.

Så mitt påstående står jag fortfarande fast vid att en depå ex kan vara där man startar sin dag.

Ni som kallar mig lögnare när jag bara spekulera bevisa då att det inte är sant eller hållkäft.
För bara för ni säger något emot sägande det gör det inte mer sant.
Det är stor humor att ni bara skulle räkna med att jag ska tror på något rakt av utan minst lilla bevis. Tror jag inte på det NI SÄGER så är jag dum i huvudet och kommer med trams.
Citera
2015-06-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Tycker alla människor har ansvar över sina handlingar. Dessa svin bör med andra ord avskedas och på så sätt ständigt kast. De är omoraliska svin.

Handlingar fast nu snackar du om något annat och inte om rasister.

Jag gissar att du talar om busskontrollanterna och väktarna som försvarar sig mot en våldsam busschaufför.
Så varför skulle dom avskedas för att dom omhändertagen en våldsam busschaufför är
Deras moral visar ju att dom behandlar alla lika och INGEN ÅKER GRATIS PÅ FRITIDEN.
Citera
2015-06-09, 11:38
Medlem
49450s avatar
Citat:
Handlingar fast nu snackar du om något annat och inte om rasister.

Jag gissar att du talar om busskontrollanterna och väktarna som försvarar sig mot en våldsam busschaufför.
Så varför skulle dom avskedas för att dom omhändertagen en våldsam busschaufför är
Deras moral visar ju att dom behandlar alla lika och INGEN ÅKER GRATIS PÅ FRITIDEN.
Nej jag anser inte att detta är rasism utan rena översittar fasoner. De agerar som omoraliska översittare. Väktaren står och skriker saker och de beter sig helt åt skogen!
Citera
2015-06-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Nej jag anser inte att detta är rasism utan rena översittar fasoner. De agerar som omoraliska översittare. Väktaren står och skriker saker och de beter sig helt åt skogen!

Väktarens beteende är självklart inte okej att stå och skrika på en som redan är omhändertagen.
Kontrollanterna beteende är förståeligt om dom precis haft en brottnings match med en våldsam man.
Citera
2015-06-09, 13:13
Bannlyst
Spenderade en timme på att läsa igenom och titta noga på filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=t1vbq146FWM

Kontrollanten som blev "biten" gör rent näsan från snor 0:18 in i filmen med höger hand
(som jag uppfattar det snorar hon, det kommer snorläten innan från näsan)

Sedan runt 1:00 spritar hon högerhanden och 1:07 säger hon med höger lillfinger framsträckt
"- varför bet du mig din jävla idiot?"

Om jag hade blivit biten så hade jag inte torkat snor med handen, men det kanske bara är jag?
Citera
2015-06-09, 13:14
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Kan du bevisa att misshandel inte behöver innehålla nån typ av slag?

Vet du inte hur internet fungerar?

Isåfall får du ta och köpa boken Sveriges Rikes Lag istället och slå upp kapitel 3 och sedan läsa 5:e och 6:e paragrafen i Brottsbalken.

Några exempel på misshandel utan slag:

1) Förgifta
2) Strypa
3) På annat sätt kväva
4) Slita i någons hår
5) Slita i någons kläder
6) Raka av någon håret
7) Spridning av vissa sjukdomar
8) Knuffa/ Slita i någon
9) Allt slags användande av kniv- stick- och skärvapen, (även exempelvis omskärelse och annat hemskt)
10) Underlåtenhet av olika slag, t ex inte påkalla hjälp, ringa ambulans, inte ingripa mot eller avvärja då våld utförs
11) Orsaka någon brännskador (Eld, frätande substanser)
12) Försätta någon i vanmakt
13) Förstöra utrustning som i sin tur framkallar någon skada, smärta el. liknande
14) Kasta diverse saker på någon (Stening exempelvis är illa)
15) Bitas
16) Svälta någon
16) Även att föra in ett finger i någons slida har vid vissa fall dömts som misshandel istället för som ett sexualbrott

Om du inte nöjer dig med dessa 16 exempel, använd din fantasi lite bara istället, så kan du säkert hitta fler möjligheter.
Citera
2015-06-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vet du inte hur internet fungerar?

Isåfall får du ta och köpa boken Sveriges Rikes Lag istället och slå upp kapitel 3 och sedan läsa 5:e och 6:e paragrafen i Brottsbalken.

Några exempel på misshandel utan slag:

1) Förgifta
2) Strypa
3) På annat sätt kväva
4) Slita i någons hår
5) Slita i någons kläder
6) Raka av någon håret
7) Spridning av vissa sjukdomar
8) Knuffa/ Slita i någon
9) Allt slags användande av kniv- stick- och skärvapen, (även exempelvis omskärelse och annat hemskt)
10) Underlåtenhet av olika slag, t ex inte påkalla hjälp, ringa ambulans, inte ingripa mot eller avvärja då våld utförs
11) Orsaka någon brännskador (Eld, frätande substanser)
12) Försätta någon i vanmakt
13) Förstöra utrustning som i sin tur framkallar någon skada, smärta el. liknande
14) Kasta diverse saker på någon (Stening exempelvis är illa)
15) Bitas
16) Svälta någon
16) Även att föra in ett finger i någons slida har vid vissa fall dömts som misshandel istället för som ett sexualbrott

Om du inte nöjer dig med dessa 16 exempel, använd din fantasi lite bara istället, så kan du säkert hitta fler möjligheter.

Hur i helvete ska jag veta vad som tolkas i lagen för misshandel.
När jag hör misshandel så tänker jag att folk slåss och någon har fått stryk. Nästan alla som du gav som ex hade jag tolkat precis som det låter och inte som misshandel.

För det första så är jag ingen advokat och för det andra har jag aldrig vart föremål i rätten för att kunna veta något sådant.

Men är inte förvånad att folk som stödjer busschaufförens misshandel känner till något sådant.
Det kryllar med wannabe gangsters på flashback som vill försvara kriminellt beteende.
Citera
2015-06-09, 14:21
Medlem
Citat:
När jag hör misshandel så tänker jag att folk slåss och någon har fått stryk. Nästan alla som du gav som ex hade jag tolkat precis som det låter och inte som misshandel.

För det första så är jag ingen advokat och för det andra har jag aldrig vart föremål i rätten för att kunna veta något sådant.

Men är inte förvånad att folk som stödjer busschaufförens misshandel känner till något sådant.
Det kryllar med wannabe gangsters på flashback som vill försvara kriminellt beteende.

Jag kvarstår vid att du får tycka vad du vill men dina svar blir märkliga när du i ena meningen klargör att du varken är advokat eller själv varit inblandad i denna typ av våld, i nästa mening ondgör du dig över människor som stödjer busschaufförens misshandel av kontrollanterna. Är det när han ligger på mage med handbojor på sig, inför 100 vittne, han utför den ?
Citera
2015-06-09, 14:22
Medlem
Citat:

Jag skulle inte klandra nån pga av avsaknad av kunskap men hela din attityd är ju sån att du antagligen aldrig kommer lära dig nåt heller.

Titta på ditt inlägg, du ser alltså ner på folk för att de vet mer än du och höjer dig själv till skyarna.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in