Citat:
Jo, raststugor finns det. Men det är fortfarande inte det minsta relevant i sammanhanget, inte heller nu när jag påpekar det för andra gången. En värmestuga är dessutom inte en bussdepå, om du nu intresserar dig för vad folk faktiskt skriver.Varför lägger tid och skriva idiotiska inlägg istället för att fråga vad jag menar.
Istället för ta för givet vissa saker.
Jo det finns depåer på varje sträcka det måste det finnas.
Med depå så menar jag där busschaufförer kan ta en break, toa osv
Det är ingen lögn.
Jag menar inte att dessa depåer har verkstäder, garage osv.
Istället för ta för givet vissa saker.
Jo det finns depåer på varje sträcka det måste det finnas.
Med depå så menar jag där busschaufförer kan ta en break, toa osv
Det är ingen lögn.
Jag menar inte att dessa depåer har verkstäder, garage osv.
Citat:
Nu sitter du och dyngar ned tråden men fullständiga skitinlägg.Du har bortom allt rimligt tvivel bevisat att du inte har minsta aning om hur juridik fungerar på något plan så du behöver inte yla mer om det. Är du intresserad av juridiska definitionsfrågor så finns det ett helt separat forum för det.
Rent generellt gäller att gränsen för misshandel och att gränsen mellan ofredande och misshandel ligger mycket lägre än vad många inbillar sig, och att gärningen i praktiken kan utgöras av nästan vad som helst.
Vill du läsa något exempel från högre rätt, det finns massor, så kika t ex på RH 2012:59.
Ärendet handlar om två väktare som ingriper lite obefogat:
Citat:
Hovrätten avgjorde slutligen målet
Åklagaren yrkade vid tingsrätten ansvar å A och B för misshandel och olaga frihetsberövande och påstod därvid, såsom han slutligen utformade sin talan: A och B har gemensamt och i samförstånd med varandra uppsåtligen tillfogat C svullnad, rodnad och smärta genom att ta tag i honom och trycka ner honom på marken så att hans panna slogs i marken. A och B har vid samma tillfälle gemensamt och i samförstånd berövat C friheten genom att belägga honom med handfängsel.
Citat:
Brottslig gärning?
A:s och B:s gärningar ska, då ingripandet inte varit befogat, bedömas som misshandel och olaga frihetsberövande. Frihetsberövandet har varit sådant att brotten är att bedöma som mindre grova och som avses i 4 kap. 2 § andra stycket brottsbalken.
Påföljd
Hovrätten anser att den brottslighet som A och B genom denna dom har övertygats om har ett straffvärde om tre månaders fängelse. Vid straffmätningen ska dock det men beaktas som följer av att båda tills vidare avstängts från att arbeta som ordningsvakt och att de vid en fällande dom inte kan räkna med något sådant framtida arbete. Menet får till följd att påföljden för båda kan stanna vid en villkorlig dom jämte böter.
Skadestånd
Vid den nu gjorda bedömningen av skuldfrågorna är A och B skyldiga att betala skadestånd till C Som skäligt skadestånd bestämmer hovrätten ett belopp om 12 000 kr, varav 10 000 kr avser kränkning och resten sveda och värk.
A:s och B:s gärningar ska, då ingripandet inte varit befogat, bedömas som misshandel och olaga frihetsberövande. Frihetsberövandet har varit sådant att brotten är att bedöma som mindre grova och som avses i 4 kap. 2 § andra stycket brottsbalken.
Påföljd
Hovrätten anser att den brottslighet som A och B genom denna dom har övertygats om har ett straffvärde om tre månaders fängelse. Vid straffmätningen ska dock det men beaktas som följer av att båda tills vidare avstängts från att arbeta som ordningsvakt och att de vid en fällande dom inte kan räkna med något sådant framtida arbete. Menet får till följd att påföljden för båda kan stanna vid en villkorlig dom jämte böter.
Skadestånd
Vid den nu gjorda bedömningen av skuldfrågorna är A och B skyldiga att betala skadestånd till C Som skäligt skadestånd bestämmer hovrätten ett belopp om 12 000 kr, varav 10 000 kr avser kränkning och resten sveda och värk.