2015-06-03, 14:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horemheb
Före 2008 kunde psykfall inte dömas till fängelse öht. Jag undrar hur ett psykmord begånget före 2008 skulle behandlas när det gäller preskriptionen..

Vem som är ett 'psykfall' är en stor definitionsfråga. Men det är en intressant sak du tar upp om 'psykmord'. Presumptionen för allvarliga brott är fängelse - som du vet. Det sker bara undantagsvis att någon är mycket mentalt under isen och får rättspsykiatrisk vård istället. Vem som bedöms vara vad avgörs i domen så därför är det redan på fängelsestadiet som preskriptionen avgörs va? Jag har liksom väldigt svårt att tänka mig att någon som klassas som allvarligt psykiskt sjuk skulle kunna dömas för ett mord 'senare' är den som är frisk och kry i knoppen.
Citera
2015-06-03, 17:11
Medlem
Horemhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Vem som är ett 'psykfall' är en stor definitionsfråga. Men det är en intressant sak du tar upp om 'psykmord'. Presumptionen för allvarliga brott är fängelse - som du vet. Det sker bara undantagsvis att någon är mycket mentalt under isen och får rättspsykiatrisk vård istället. Vem som bedöms vara vad avgörs i domen så därför är det redan på fängelsestadiet som preskriptionen avgörs va? Jag har liksom väldigt svårt att tänka mig att någon som klassas som allvarligt psykiskt sjuk skulle kunna dömas för ett mord 'senare' är den som är frisk och kry i knoppen.

Jag retade mig bara på att förbudet mot livstidsstraff för unga påverkar preskriptionstiden även om livstid finns i straffskalan. I analogi borde det tidigare absoluta fängelseförbudet för allvarligt psykiskt störda medföra en preskription på två år oavsett hur grovt brottet var. Detta eftersom det "ej kan (kunde) följa svårare straff än fängelse i ett år". Så funkar det naturligtvis inte, tack och lov. Jag kan köpa att unga människor får straffrabatt men varför det ska vara kortare preskriptionstid på deras grova brott övergår mitt legala förstånd.

Lite OT. Återkommer i sak-skuldfrågan.
Citera
2015-06-06, 13:16
Medlem
Slåttermaskins avatar
Någon som vet något om vad OH/OW gör idag? Jag tror mig veta var han bor utifrån detaljer i programmet på TV4.
Senast redigerad av Slåttermaskin 2015-06-06 kl. 13:24.
Citera
2015-06-06, 13:19
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Då kan vi lägga ner kriminalforumen om det enda vi ska göra här är likt papegojor upprepa domstolens beslut

Jag kan ju tycka åsikter har ett värde i en diskussion. Sen får man värdera olika källor. Flera poliser som jobbat med fallet och sett materialet som finns är övertygade om OW:s skuld. Leif GW har kallat fallet "polisiärt uppklarat" flera gånger. Majoriteten av oss lekmän som ser vilka fakta som finns känner oss också övertygade om OW:s skuld.

Det uttrycker vi här i diskussionsforumet. Vi tror att den udda killen med knulldockor, som bor i närheten av mordplatsen, som påstår sig vid mordtillfället knullat med en fantasitjej, som påstår sig fått minnesförlust och eldat upp blodiga klädesplagg, och som haft fiber från offret i sitt hem plus teckningar som liknar offrets fastbindning - vissa av oss kommer tro att han är skyldig även fortsättningsvis. Oavsett papegojan.

Utredarnas övertygelse räcker inte för att brottet ska bli uppklarat. I praxis har angetts att det för en fällande dom krävs att åklagaren i vart fall förebringar stödjande bevisning som klargör de väsentligaste delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet, jmf NJA 1991 sid 56.
Citera
2015-06-06, 18:05
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Utredarnas övertygelse räcker inte för att brottet ska bli uppklarat

Det vet vi ju alla redan. Är du autist?

Det är ju uppenbart att OW är skyldig. Det är många övertygade om, inklusive poliser som jobbat med fallet. Att han inte kan dömas är en annan sak. Det här är ett diskussionsforum.
Citera
2015-06-07, 20:13
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:

Det är ju uppenbart att OW är skyldig. Det är många övertygade om, inklusive poliser som jobbat med fallet. Att han inte kan dömas är en annan sak. Det här är ett diskussionsforum.

Samma polisutredare trodde även den huvudmisstänkte skulle kunna fällas med ny teknik.
Senast redigerad av Spionorganisation 2015-06-07 kl. 20:37.
Citera
2015-06-07, 20:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

På vilket sätt är det uppenbart? Enligt hovrättsdomen är det inte uppenbart. Vad har du för konkret invändning mot den?
Citera
2015-06-08, 08:48
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slåttermaskin
Någon som vet något om vad OH/OW gör idag? Jag tror mig veta var han bor utifrån detaljer i programmet på TV4.
Det är väl ingen hemlighet att OW bor i Sveg och jobbar på Sykes Sweden ab.
Det uppgavs att OW sjukskrev sig på grund av att Malinfallet uppmärksammades.
Undrar hur många dagar det blev?
OW var helt ointresserad av att säga något till Bo och Mark.Om det tyder på att han känner sig skyldig och är rädd att försäga sig går det att gissa sig till.

Skulle gärna vilja se en uppföljning av alla fall som tas upp i dokumentärserien fbi löser svenska mord.Tex vad hände sen? Och där tänkt Gm får komma till tals.
Citera
2015-06-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
På vilket sätt är det uppenbart? Enligt hovrättsdomen är det inte uppenbart. Vad har du för konkret invändning mot den?
Om du tar och sticker hål på den bubbla som du verkar leva i, så kanske du också förstår att domstolar kan döma fel.

Du kan få 2 tydliga exempel Marina Johansson och Sture Bergwall.
Citera
2015-06-08, 10:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Om du tar och sticker hål på den bubbla som du verkar leva i, så kanske du också förstår att domstolar kan döma fel.

Du kan få 2 tydliga exempel Marina Johansson och Sture Bergwall.
Klart att domstolar kan döma fel, det ser vi här när tingsrätten och hovrätten kom till olika slutsatser. Någon av dem dömde fel.

Johansson och Bergwall kan vi diskutera i lämpligare trådar. Nu pratar vi om detta fall. Vilken konkret invändning har du emot hovrättsdomen?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-08 kl. 10:17.
Citera
2015-06-08, 10:30
Medlem
olovpalmes avatar
Angående DNA-spåret:Går det att fälla OW om det blir 100% bevisat att han träffat Malin?
Är det inte redan klarlagt att han träffat Malin bla.genom sina egna uppgifter om att han träffat henne?

Konstaterar att OW har ändrat sina berättelser flera gånger.Han har exempelvis sagt att han köpt sex av Malin för 500 kronor.Men vad va OWs sista bud?Hade han träffat henne eller inte?Tog OW tillbaka sitt sexköp?

Är det nån som vill lägga upp Förundersökningen eller liknande?
Citera
2015-06-08, 10:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Angående DNA-spåret:Går det att fälla OW om det blir 100% bevisat att han träffat Malin?
Är det inte redan klarlagt att han träffat Malin bla.genom sina egna uppgifter om att han träffat henne?

Konstaterar att OW har ändrat sina berättelser flera gånger.Han har exempelvis sagt att han köpt sex av Malin för 500 kronor.Men vad va OWs sista bud?Hade han träffat henne eller inte?Tog OW tillbaka sitt sexköp?

Är det nån som vill lägga upp Förundersökningen eller liknande?
Han har aldrig sagt att han har träffat Malin, och därmed inte heller att han har köpt sex av henne. Varför ljuger du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in