2015-06-04, 21:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det är inte irrelevant eftersom det hon påstod precis.

Nej det finns ingen poäng men om du har precis vart i handgemäng så skulle du också varit förbannande.

För ni kan inte påstå att busschaufförens beteende är relevant att slå och bita folk samt vara otrevlig mot personalen. Det är inte en del av hans arbetsuppgifter och det tillför ingen positivt när dom argumentera med varandra. Så man kanske ganska bestämt att busschauffören gjorde inget för att underlätta situationen.

Det kan då vara bra att tänka på att allt pekar på att väktarna och kontrollanterna (var för sig eller gemensamt) genomförde ett olaga frihetsberövande, eftersom de knappast hade lagstöd för sitt gripande av chauffören. Chauffören har då rätt till ett avsevärt mått av nödvärnsvåld, bara som en kommentar. Det är bara polis (eller OV, på sin tjänsteplats) som har rätt att gripa på misstanke och som då får laga stöd för våld, om det skulle behövas.

Omständigheterna (chauffören i uniform, i samband med sitt arbetspass) är dessutom sådana att det blir svårt för kontrollanterna att lyckas med ursäkten att de varit i villfarelse om att det handlat om en "äkta tjuvåkare", dvs de gjort ett godtagbart misstag. (Gjort ett putativt envarsgrip).

Har de ovanpå detta burit sig illa åt, uppträtt hänsynslöst och hanterat den gripne i stället för att lämna detta till polisen blir det heller inte bättre. Att de griper chauffören och avser att transportera denne flera hållplatser är också tveksamt ur rättslig synpunkt - polisen kommer till gripandeplatsen, inte tvärtom.
Citera
2015-06-04, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, precis så är det. Kan man inte besinna sig så skall man inte ha mandat för myndighets och våldsutövning.

Jag tycker att alla myndighets personer uppförde sig exemplariskt Och naturligtvis ska väktaren jobba vidare.
Senast redigerad av spitzbergen 2015-06-04 kl. 21:48.
Citera
2015-06-04, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur ska man ens tolka detta inlägg? Om det finns problem med att "neger och arab"(?) åker buss gratis på fritiden, iklädda sina arbetsuniformer, så får ju såklart någon ta tag i det problemet.

Vet inte hur det är intressant för den aktuella händelsen som diskuteras i denna tråden dock? Den busschauffören som figurerar här hade all rätt att åka tillbaka till depå med bussen ifråga.

Jag gillar inte heller den sittande regeringen men jag tror inte denna fråga har något med dom att göra faktiskt.

Du kan tro att det i förorterna finns säkert 200 uniformer....som utnytjas av "arab/neger" för gratis resor.

Klart man kollar en neger eller arab eftersom de är absolut överrepresenterande inom brottsstatistik.
Citera
2015-06-04, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Du kan tro att det i förorterna finns säkert 200 uniformer....som utnytjas av "arab/neger" för gratis resor.

Klart man kollar en neger eller arab eftersom de är absolut överrepresenterande inom brottsstatistik.

Eller hur ?,, "negern" klappade på jackan ( när väktaren frågade om han är busschaufför.),, liksom att det skulle vara självklart att han var B.chaffis.
Citera
2015-06-04, 21:50
Medlem
Citat:

Ok, inte för jag har någon aning om hur du har koll på detta men.. det krävs även förarbevis vilket chauffören i detta fall tydligen har uppvisat. Senare obekräftade uppgifter talar även om att chauffören ifråga genom underentreprenör till Västtrafik, kört deras bussar i flera år.

Jag tror inte att andra busschaufförer hade reagerat så starkt om just denna chauffören var någon friåkare som råkat få tag i en uniform som cirkulerar i hooden där du verkar bo.
Citera
2015-06-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Eller hur ?,, "negern" klappade på jackan ( när väktaren frågade om han är busschaufför.),, liksom att det skulle vara självklart att han var B.chaffis.

Och om det inte var självklart för dessa imbeciller så hade de ju bara behövt fråga den busschaufför som körde bussen om han hade bytt ut den busschaufför som skulle till depå. Men det hade inneburit alldeles för avancerad hjärngymnastik för dessa lågintelligenta kontrollanter. Eller så är det så att de helt enkelt sket i vilket för de kände för att skapa bråk!
Citera
2015-06-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ok, inte för jag har någon aning om hur du har koll på detta men.. det krävs även förarbevis vilket chauffören i detta fall tydligen har uppvisat. Senare obekräftade uppgifter talar även om att chauffören ifråga genom underentreprenör till Västtrafik, kört deras bussar i flera år.

Jag tror inte att andra busschaufförer hade reagerat så starkt om just denna chauffören var någon friåkare som råkat få tag i en uniform som cirkulerar i hooden där du verkar bo.

OK ..JAG hörde att "afrikanen" svarade med en rak höger...
Citera
2015-06-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan man som väktare inte besinna sig när situationen väl är under kontroll är man uppenbart olämplig för sin befattning. Eller, det är uppenbart för mig iaf.

Då får man sparka både poliser och väktare och sluta har lagar och regler.
För jag kan lova dig om du bråkar med polis så kommer dom vara lika upprörda men du kanske inte tycker polis ska finnas heller.
Citera
2015-06-04, 22:00
Medlem
Citat:
För jag kan lova dig om du bråkar med polis så kommer dom vara lika upprörda men du kanske inte tycker polis ska finnas heller.

Eftersom staten inte längre anser det som sin uppgift att hålla ordning i landet. Så kan man faktisk dra slutsatsen att anarki råder.

Västvärlden är helt och hållet uppbyggt på lag och ordning. Regler för allting.

Det ska bli spännande i framtiden. Men benägenheten att vilja betala skatt ökar nog i en icke logaritmisk skala.
Senast redigerad av Grobil 2015-06-04 kl. 22:08.
Citera
2015-06-04, 22:04
Medlem
Citat:
OK ..JAG hörde att "afrikanen" svarade med en rak höger...

Var hörde du det? Det verkar ju inte ens stämma överens med kontrollanternas egna historieberättelse?
Citera
2015-06-04, 22:05
Medlem
Citat:

Vem har bråkat menar du? För om du menar busschauffören så är du ute och cyklar. De som bråkat är kontrollanter och väktare och enligt dig är det alltså helt i sin ordning att dessa går runt och muckar gräl och misshandlar.
Citera
2015-06-04, 22:16
Medlem
Citat:
Var hörde du det? Det verkar ju inte ens stämma överens med kontrollanternas egna historieberättelse?

Nä jag bara bemöter hörsägen emot hörsägen..... Jag väljer att tro på kontrollanten, efter som jag har varit i Afrika i flera omgångar -i olika situationer.

Ja jag är rasist. Jag väljer att tro kontrollanten på jobb, än en neger som väljer barnutväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in