2015-06-01, 00:15
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awerty
Hittade ingen tråd om detta, så startar den.

Tydligen så åkte busschauffören utan bussbiljett, och hamnade i en högljudd dispyt med vakter och kontrollanter.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20882340.ab

Tydligen så visste inte chauffören om att även han måste ha biljett när han åker, det är inte gratis.

Vet någon vad chauffören heter?
Varför ska vi hänga ut busschauffören? Jag plankar ofta, och har inget jobb. Bara för att han gediget anstränger sig i ett förnedrande jobb varje dag, behöver ni väl inte hänga ut just honom?
Citera
2015-06-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasp18
Efter att ha satt mig in lite mer och pratat med kollegor.Är själv anställd på samma bolag, fast i en helt annan del av Sverige. Så kan jag konstatera att inget fel har begåtts av chauffören. Fel begås av kontrollanterna från första början. Han var på väg till depå för att hämta sin bil. Man har inte klivit av sitt pass förrän man är tillbaka på depån. Då är det helt oväsentligt om man tydligen ska ha nån gul lapp utöver förarkort/tjänstekort och uniform. Där jag bor och jobbar så brukar inte kontrollanterna ens kontrollera en om man sitter i bussen i arbetskläder. Förövrigt så har ingen på bolaget inte ens chefen fått nån info om denna gula lapp eller ens sett en.

Tack! Då låter ju ungefär som jag trodde. Var lite osäker på om man skulle räkna passet som avslutat vid ändstation för rutten eller när man faktiskt är tillbaka på sin utgångspunkt.

Finns ju naturligtvis ingen som åker omkring i sina arbetskläder för att åka gratis på fritiden.
I depån antar jag han också stämplar ut och byter om till vanliga kläder innan han är färdig.
Först då är arbetspasset egentligen slut.
Citera
2015-06-01, 00:18
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Varför ska vi hänga ut busschauffören? Jag plankar ofta, och har inget jobb. Bara för att han gediget anstränger sig i ett förnedrande jobb varje dag, behöver ni väl inte hänga ut just honom?

På vilket sätt är bussschaufför ett förnedrande jobb, eller menar du att jobba i största allmänhet?
Citera
2015-06-01, 00:20
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
I slutändan är det antagligen inte helt oväntat Västtrafik som både bommat med att informera G4S om att chaufförer får åka gratis till och från sina pass (som till exempel beklädd uniform kan antyda) samt glömt informera Transcom om att chaufförerna måste ha ett speciellt gult kort som bara västtrafik verkar känna till vad det är. Muteborg FTW!

Hur ska kontrollanterna veta att vederbörande avslutat sitt pass egentligen?
På uniformen?
Man kan väl då säga det lite när som helst när man vill åka buss?
Jag antar att man får höra rätt mycket bortförklaringar som biljettkontrollant.
Helt klart är det ju någon form av kommunikationsmiss mellan företagen som lätt skulle klarats upp och kunnat överklagas i efterhand om inte chauffören hade flippade ur.
Citera
2015-06-01, 00:23
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloedhet92
Vad ska man annars lita på tycker du om inte sina ögon?

Vad som kan vara ett rimligt händelseförlopp innan det man just nu ser.
Citera
2015-06-01, 00:24
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
På vilket sätt är bussschaufför ett förnedrande jobb, eller menar du att jobba i största allmänhet?
Ostimulerande. Kräver ständig uppmärksamhet. Kräver social alerthet. Deprimerande att interagera och hälsa på alla hundratals resenärer varje dag, som troligen är mer bekväma och framgångsrikare. Dåligt betalt.
Citera
2015-06-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Förlåt att jag är så jobbig men vart vet ni att "Rådande praxis är helt tydligt att chaufförer får åka till och från arbetet med lokaltrafik?"

Enligt artikeln i GP står ju följande:

"Enligt hans arbetsgivare kan det finnas missförstånd kring detta, något som Västtrafik inte vill kännas vid - alla måste ha färdbevis, menar företaget."

Men från samma artikel:
Citat:
Chauffören, som var på väg hem efter ett avslutat arbetspass, hade ingen giltig biljett och hans arbetsgivare Transdev (som förser Västtrafik med chaufförer) säger till GP att de, liksom chauffören, trodde att hans förarbevis och uniform räckte.
Det stämmer inte, menar Västtrafik.
– Det pratas om ett kompletterande gult kort som chaufförerna ska ha. Det är inget som vi har någon kännedom om, den informationen måste ha stannat upp någonstans – eller så är det ett missförstånd, säger Klara Haage, pressansvarig på Transdev.

Varför ha ett gult kort om det inte var praxis? De har ju inte hittat på det här gula kortet för att hindra chaufförerna från att åka.

Dessutom är det samma sak i princip vartenda bussbolag i hela Sverige. Chaufförerna åker gratis till och från sina arbetspass, så har det alltid varit.
Citera
2015-06-01, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Hur ska kontrollanterna veta att vederbörande avslutat sitt pass egentligen?
På uniformen?
Man kan väl då säga det lite när som helst när man vill åka buss?
Jag antar att man får höra rätt mycket bortförklaringar som biljettkontrollant.
Helt klart är det ju någon form av kommunikationsmiss mellan företagen som lätt skulle klarats upp och kunnat överklagas i efterhand om inte chauffören hade flippade ur.

Som jag tidigare skrivit, hur jäkla ofta händer det tror du? Att någon sätter på sig chaufförsuniformen för att gratisåka i lokaltrafiken?
Är du säker på att det inte är rasisten i dig som talar nu bara för att det handlar om en neger?
Att just göra detta omak för att blåsa oss på några futtiga kronor är ju vad man fördomsfullt kan kalla "ett jävla negerbeteende".

Den här killen har dessutom överträffat alla dina förväntingar med råge, han har skaffat ett jobb!
Senast redigerad av Mystic-Man 2015-06-01 kl. 00:35.
Citera
2015-06-01, 00:36
Avslutad
Citat:
Men från samma artikel:

Varför ha ett gult kort om det inte var praxis? De har ju inte hittat på det här gula kortet för att hindra chaufförerna från att åka.

Dessutom är det samma sak i princip vartenda bussbolag i hela Sverige. Chaufförerna åker gratis till och från sina arbetspass, så har det alltid varit.

Då måste jag korrigera dig.

Det är inte alls någon praxis eller vanligt att man får åka gratis till och från arbetet detta var vanligt fram t om ca 80-talet.

Nu skall jag citera löst från ett branchforum där busschaufförer och vetkunniga skriver vill ni veta vilket så kan ni PM:a mig.

"Utanför själva tjänsten gäller samma regler som för vilken kund som helst, och det har med skattereglerna att göra, arbetsgivaren kan tillhandahålla ett årskort som då beskattas men det är det ett fåtal som gör idag.

Behöver man resa inne i själva tjänsten så tillhandahålls man ett färdbevis av sin arbetsgivare där det kan finnas med att det bara gäller i uniform"

Jag vågar ta till en gissning att det här mystiska gula kortet är just ett sådant kort som gäller för resor INOM sitt pass. Inte före eller efter.
Citera
2015-06-01, 00:41
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Vet bara hur jag hade reagerat om någon kommit och gjort sådär mot mig på min arbetsplats. Hade du accepterat det menar du? Han kanske inte hade tid med deras tjaffs vilket man skall ha all förståelse för. Nu är det ju också klarlagt att resan var på arbetstid och i tjänst. De jävlarna har alltså dragit ur och satt handbojor på en busschaufför I TJÄNST FÖR ATT HAN INTE HAR BILJETT. Inse hur jävla skadat det är.

Ja, för de bojade han enbart för det, det är ju kul att maktmissbruka. Det kan ju inte ha funnits en enda anledning till varför han är bojad..

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
99%? Hoppsan, du verkar ha bäst koll i världen tydligen.

Men vad är det som säger att just dessa kontrollanter inte faller inom 1%-ramen då? Det är ju det jag undrar, hur du så stensäkert kan veta att kontrollanterna agerat till fullo rätt.

Sen är jag inte en som gnäller på varken polis, väktare eller ordningsvakter i allmänhet. Snarare tvärtom.

Däremot vet jag hur en väktare förväntas bete sig och det är INTE som den skrikande lilla osäkra pöjken gjorde när han attackerade den gripne. Han hade inte ens vett att se till att den gripne kunde sitta rakt för då hade man satt honom mot stolpen bakom. Detta inför vittnen och kameror, snacka om pajas.

Det blir smärtsamt uppenbart när man jämför beteendet med den polispatrull som senare anländer och beter sig klanderfritt, vad vi vet.

Om du vill ha respekt i ditt yrke så borde du fördöma liknande avarter.

Påstår inte att jag har bäst koll. Jag talar av erfarenhet.

Osäkra lilla pojken? Han verkar mer ha tröttnat på ett efterblivet beteende.
Pajas är han som bet kvinnan...

Klart de anländer lugnt, de är ju typ 8e personalen på plats. De har inte precis brottats eller fått sin kollega biten.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har ingen som helst förutfattade mening om väktare eller OV, aldrig personligen haft några nämnvärt negativa erfarenheter av varken dom eller polisen. Men du kan knappast mena att din yrkeskår aldrig gör fel?
Om du tycker att han som står och skriker åt en övermannad person beter sig korrekt så håller jag definitivt inte med dig.

Och ja, jag lyssnar på läkare, lärare och mekaniker men dom brukar sällan skrika åt mig.

För övrigt målade du i ett tidigare inlägg upp hur det kunde/borde hanterats och i ett tidigare inlägg har jag uttryckt något liknande. Med skillnaden att jag tycker kontrollanterna faktiskt borde kunnat låta honom fortsätta sin resa efter att de noterat hans uppgifter. De arbetar i förlängningen för samma arbetsgivare och han skulle likafullt fått ett betalningsföreläggande med posten.

Har aldrig påstått att någon inte gör fel. Vi är alla människor.
Jag tycker det är olämpligt att skrika, men knappast olagligt. Han säger exakt det jag tänker.

Om en bankrånare blir stoppad av polis, identifierad, ska de sedan släppta denne att fortsätta begå sitt brott?
Det är ju exakt det som sker då?
De ville ta med han av och prata, för att låta bussen fortsätta, antagligen var de lika förvånade som han.

Om folk bara lyssnar så kan man prata med varandra, de flesta vägrar lyssna på ens uppmaningar/tillsägelser.
Citera
2015-06-01, 00:42
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Som jag tidigare skrivit, hur jäkla ofta händer det tror du? Att någon sätter på sig chaufförsuniformen för att gratisåka i lokaltrafiken?
Är du säker på att det inte är rasisten i dig som talar nu bara för att det handlar om en neger?
Att just göra detta omak för att blåsa oss på några futtiga kronor är ju vad man fördomsfullt kan kalla "ett jävla negerbeteende".

Ingen aning, men jag är inte förvånad över någonting längre.

Det verkar ju iallafall vara ett missförstånd mellan Västtrafik och Transdev.
Kontrollanterna har ju bara gjort sitt jobb om än något nitiskt.

Felet är Trafikbolagens samt chaufförens eget för att han flippade ur istället för att sansa sig.
Han kunde tagit boten och sedan lätt överklagat eller kontaktat chef där och då.
Citera
2015-06-01, 00:51
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Några videos på vad som hände i bussen? Det är viktigt för bevisningen i rätten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in