2015-06-04, 07:48
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Teori: kontrollanten inser under ett par sekunders klarhet det absurda i situationen de skapat samtidigt som hon eftet att ha petat i näsan ser några skador på handen efter tumultet.

När hon inser att händelsen dessutom filmas återträder reptilhjärnans normala dominans och hon utbrister i ordalydelser om "idiot som bits".
Hon vet mycket val att om hon sager att den svarte mannen bits...sa kommer hon fa med sig halva Sveriges befolkning. Det ar klassiskt! Tricket har existerat sen forsta dagen en vit kvinna la sina ogon pa en svart man. Hade det varit ett par sekel sen, sa kanske denna man inte hade overlevt. Arligt talat.
Folk tror henne, aven om hon motbevisas. For dom tror redan det. En blond kvinna som blir biten av en NEGER? Oh herregud!!!
Spring alla vita. Ebola ar har!
Senast redigerad av Jezebel82 2015-06-04 kl. 07:57.
Citera
2015-06-04, 08:22
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733352-vittne-berattar-om-hur-busschauffor-blev-nedbrottad?utm_source=google.se&utm_medium=organic &utm_campaign=redirect

Här är ett vittnesmål från en kvinnlig busschaufför som också satt med i bussen, obehagligt att läsa.

Hon är ju på ett sätt part i hela konflikten då bussförarna i Göteborg hotar med lite av varje.
Citera
2015-06-04, 08:45
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Menar du att man tappar förmågan att förstå svenska för att man blir trött?

Jo det har en kontrollant visst, under vissa omständigheter.
Nej, chauffören hade ingen rätt att ''trycka till'' dom då han skulle gjort sig skyldig till våld mot tjänsteman.

Sluta tänka med dina känslor och använd hjärnan för en gångs skull.

Under vilka omständigheter då ?

Visst har en person rätt att försvara sig, mot ofredande. Eftersom kontrollanternas ingripande var helt felaktigt och berodde på antingen att dom är korkade eller inte kunde regelverket dvs dom kunde inte sitt jobb så hade dom ingen som helst grund varken för att hålla kvar honom, knuffa honom eller boja honom. Frågan är om kontrollanterna/ gaphalsen gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande. Något som skulle kunna medföra att åskådarna skulle kunnat göra envarsingripande och kvarhållit kontrollanterna och gaphalsen.

Sluta och försvar en sjuk sak och försök använd hjärnan eller be någon i din närhet förklara att chauffören hade allt vad som krävdes av honom för att åka utan biljett och att. Vet inte riktigt vad du inte fattar, vad en chaufför är, vad en biljett är , vad en uniform är, men någonting måste det vara eftersom du uppenbarligen inte fattat att kontrollanterna inte hade någon som helst rätt att slänga av honom, boja honom eller trakassera honom. Inse att stollarna gjorde bort sig totalt och har sett till att ett antal av deras kollegor kommer att förlora sina jobb
Citera
2015-06-04, 08:46
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Hon är ju på ett sätt part i hela konflikten då bussförarna i Göteborg hotar med lite av varje.

På vilket sätt är hon part i konflikten ?
Citera
2015-06-04, 08:50
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Under vilka omständigheter då ?

Visst har en person rätt att försvara sig, mot ofredande. Eftersom kontrollanternas ingripande var helt felaktigt och berodde på antingen att dom är korkade eller inte kunde regelverket dvs dom kunde inte sitt jobb så hade dom ingen som helst grund varken för att hålla kvar honom, knuffa honom eller boja honom. Frågan är om kontrollanterna/ gaphalsen gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande. Något som skulle kunna medföra att åskådarna skulle kunnat göra envarsingripande och kvarhållit kontrollanterna och gaphalsen.

Sluta och försvar en sjuk sak och försök använd hjärnan eller be någon i din närhet förklara att chauffören hade allt vad som krävdes av honom för att åka utan biljett och att. Vet inte riktigt vad du inte fattar, vad en chaufför är, vad en biljett är , vad en uniform är, men någonting måste det vara eftersom du uppenbarligen inte fattat att kontrollanterna inte hade någon som helst rätt att slänga av honom, boja honom eller trakassera honom. Inse att stollarna gjorde bort sig totalt och har sett till att ett antal av deras kollegor kommer att förlora sina jobb

Han kan inte forsta att en oskyldig MEN svart man har blivit trakasserad utan andledning.
Det MASTE vara hans fel.
Det bara MASTE sa sluta tjata om vittnen,kamera,biljett,lagar,logik,empati,rasism,v akt kultur eller ratt och fel.
Ni fattar ju inte.
Senast redigerad av Jezebel82 2015-06-04 kl. 09:25.
Citera
2015-06-04, 09:03
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHiroshima
Förmodligen totalt skitsnack från fittan som sägs ha blivit biten. Pics or didn't happen. Hade det varit sant hade bevisen redan varit framme. Tar väl fan inte så lång tid att gå igenom video?
Okej! Det sas inledningsvis att MM valt att klippa bort början på videon där det framgick att någon blivit biten.
Citera
2015-06-04, 09:06
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej inte till allmänheten men det fanns 8+ kameror i bussen så vi får se.
De lär inte komma ut några fler klipp om det inte blir ett åtal mot någon. Hade onekligen varit intressant att få se.
Citera
2015-06-04, 09:13
Medlem
Funderar en del runt juridiken i aktuell händelse. Det är många som är tvärsäkra på hur det är. Jag funderar runt juridiken . Kan en busskontrollant vara tjänsteman ? Kan en väktare vara tjänsteman ? Jag är lite undrande, det finns ju inget tvivel om att en ordningsvakt, räddningstjänst, polis är tjänsteman. Men väktare-busskontrollanter ??? Ställer mig också tvivlande till om just väktare och busskontrollanter får begära av människor att legitimera sig. Är det inte bara polis och tulltjänsteman och militär som har rätt till det. (ordningsvakter får inte göra det)

Avslutningsvis ställer jag mig lite undrande till om; jag vägrar att visa legitimation för kontrollanterna och snällt inväntar polis och visar legitimation, får polisen lämna min identitet vidare till kontrollanterna efter de har utfört identitetskontroll på mig. När hävdes förundersökningssekretessen ?

I förarbetarna till envarsingripande skriver lagstiftaren mycket tydligt om "bar gärning" att våldet skall stå i proportion till brottet osv.

Tror inte att lagstiftaren menar att man får knuffa av en person från en buss, lägga ner personen på marken, sätta på handbojor osv för att som i detta fall chaufförentror att man åker grattis på Västrafik som anställd chaufför. Står detta i propotion till brottet.

I mitt tycke bra agerat av Västtrafik, bra agerat av G4S att båda instanserna puudlar för det var ett övergrepp av sällan skådat slag
Senast redigerad av Sextonbussen 2015-06-04 kl. 09:18.
Citera
2015-06-04, 09:26
Medlem
SingleStars avatar
Jag har fått ett namn på vakten. Lu*s C*tera
Citera
2015-06-04, 09:29
Medlem
SingleStars avatar
Fick namn på kvinnan också.

S*nn*h W*tt*rstr*m
Citera
2015-06-04, 09:29
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag har fått ett namn på vakten. Lu*s C*tera

Låter inte svenskt? Sydamerikan?
Citera
2015-06-04, 09:32
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En-Fet-Pro
Har du nån källa på det eller talar du ur nattmössan?

Alla individer får gripa den som gör sig skyldig till brott som kan ge fängelsestraff, s.k. envarsgripande i RB 24 kap. 7 §. Att tjuvåka i kollektivtrafik utgör bedrägligt beteende i BrB 9 kap. 2. Detta brott har fängelse i straffskalan, varför kontrollanter har rätt att kvarhålla tjuvåkaren . En förutsättning är dock att kontrollanten griper den skyldige på bar gärning, alltså har sett hela den brottsliga gärningen I detta fall innebär det att kontrollanten skall se passageraren gå på färdmedlet utan att ha köpt eller visat upp giltig biljett.

Då hade allmänheten kunnat brotta ner väktarna i detta fallet? Lagstöd finns ju eftersom det var ett olagligt gripande.

Seriöst, när någon titulerar sig väktare eller ordningsvakt är det en säkrare signal att någon är dum i huvudet än att rullstol signalerar fysiskt handikapp. Jag har, under alla mina levnadsår, ALDRIG observerat någon i min närhet som varit vettig och haft ambitionen att bli väktare. Aldrig hört någon som haft något gott att säga om väktare heller för den delen. Men sen kommer jag från medelklassen också och väktare är ju till 100% från den subgruppen "analfabetisk underklass". För egen del spelar det ingen roll om chauffören bet eller inte, väktare är skadedjur och ska behandlas som skadedjur, mänskligt avskräde per definition.

Hade Zethreus haft lite bättre sikte hade han varit en folkhjälte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in