2015-06-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/kontrollanterna-han-var-hotfull/

Jösses vilka sagoberättare! Kontrollanterna tror väl att en person med mörkare hud per automatik måste vara hotfull och våldsam. De tror väl själva på att deras vanföreställningar är verklighet.

Vad luktar det? Det osar någonting här. Vad kan det vara? Ahh, det osar rasism!
Citera
2015-06-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det är ett EXTREMT socialt samhällsproblem för ledarna i Göteborgs Stad - att man inte kan röra sig fritt i samhället Göteborg och dess inhemska förekommande kommunikationsmedel.

Antingen är det Zigenare nerifrån eller "kontrollanter" uppifrån.

Undrar om detta problem ej heller är mångkulturellt?? Felet KAN helt enkelt inte vara chaufförens eftersom han är Neger.

Enligt dig så måste det väl vara busschaufförens fel och ditt så kallade bevis är hans hudfärg!
Citera
2015-06-04, 18:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jösses vilka sagoberättare! Kontrollanterna tror väl att en person med mörkare hud per automatik måste vara hotfull och våldsam. De tror väl själva på att deras vanföreställningar är verklighet.

Vad luktar det? Det osar någonting här. Vad kan det vara? Ahh, det osar rasism!
Inte ens om deras sagor är riktiga så ursäktar det beteendet mot en bojad immobiliserad person.
Citera
2015-06-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Enligt dig så måste det väl vara busschaufförens fel och ditt så kallade bevis är hans hudfärg!

Nejdå jag håller Göteborgs Stad ansvarig som huvudman. Neger och arab - chaufförer gör ju bara sitt jobb.
Vem har gett ett företag uppgiften att ständigt kontrollera biljetter. Göteborgs Stad.

Vad jag menar är att : Man skulle kunna lätta på den politiken.
Citera
2015-06-04, 18:12
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte ens om deras sagor är riktiga så ursäktar det beteendet mot en bojad immobiliserad person.
Instämmer. Den skrikande väktarens beteende är under all kritik. En pinsam syn.

Ur artikeln:

Citat:
Då reagerar föraren och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag upplever aggressivt och hotfullt, skriver den ena kontrollanten och menar vidare att chauffören därefter försökt ta sig förbi hen varpå kontrollanten tryckte tillbaka honom". Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det, slag mot mig, skriver kontrollanten i rapporten."

Lite konstig är formuleringen "som jag upplever det, slag mot mig".

"som jag upplever det"?
Citera
2015-06-04, 18:16
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Ur artikeln:

"som jag upplever det"?

Later som nagon som ljuger
Citera
2015-06-04, 18:21
Medlem
mediekratis avatar
Citat:

Ur artikeln:

"som jag upplever det"?
Klockren efterhandskonstruktion! Så amatörmässigt. Han får väl påstå sakerna och om det är någon som börjar säga emot är det ju bara att hävda att det var så han uppfattade situationen. Han kan ju inte redan där börja vela och vara osäker...
Citera
2015-06-04, 18:22
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
-VILL DU BEHÅLLA DITT JOBB?!?

Jag förutspår att detta kan bli en klassiker.

Just på grund av det episkt underhållande att idioten som skrek det, får se sig
om efter nytt jobb. Alternativt bli omplacerad till en tjänst där han slipper
interagera med andra homo sapiens.

Sedan kan naturligtvis filmen användas i utbildningssyfte för att visa klockrena
exempel på hur man INTE skall göra.

Tur förresten att man inte behöver använda sig av Göteborgs Dårvägar.

Man kan föreställa sig hur det är för honom att tassa ut och tömma sin brevlåda.

Han väntar tills det ser ut som om ingen är där.

Går snabbt ut, låser effektivt upp, tar posten, låser igen, är på väg in.
Hurra, inga pinsamheter.

Då hörs i kör från buskaget, på grov göteborgska:
VILL DU BEHÅLLA DITT JOBB

Men det här med att bara avskeda och göra sig av med människor som gör misstag, eller fördöma dem, är korkat. Det är ju genom misstag man lär sig något... eller, nåja, i bästa fall gör man det. De här vakterna och kontrollanterna behöver en dom, lite böter och tough love, men sen kan kanske några av dem komma tillbaka till arbetslivet som bättre människor.
Citera
2015-06-04, 18:23
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Ur artikeln:

"som jag upplever det"?

Jag har varit med om att jag har upplevt det som att personer har måttat slag mot mig...fastän det är möjligt att det var andra hand/armrörelser de sysslade med.
Att däremot inte veta hundraprocentigt huruvida nån har matat slag mot en, ja det känns klart märkligt
Citera
2015-06-04, 18:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Men det här med att bara avskeda och göra sig av med människor som gör misstag, eller fördöma dem, är korkat. Det är ju genom misstag man lär sig något... eller, nåja, i bästa fall gör man det. De här vakterna och kontrollanterna behöver en dom, lite böter och tough love, men sen kan kanske några av dem komma tillbaka till arbetslivet som bättre människor.

Jag håller absolut med när det gäller att man inte bör sparka folk när de gör misstag rent generellt, men vissa människor passar helt enkelt inte på en del jobb. Just när det kommer till makt- och speciellt våldsutövning är det extra viktigt att det är "rätt" personer som har dessa jobb.
Citera
2015-06-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rent krasst finns dock ingen reglering i för vilka brott ett envarsgripande får göras - utan enbart att det fyller kriterierna om fängelse i straffskalan .. vilket är ett luddigt begrepp - samt att du måste vara säker på att du griper rätt person och att denne faktiskt har begått det brott du griper för..

"bar gärning - flyende fot" är viktiga begrepp.

(min fetning)

Men det är väl inte luddigt? Vilka brott som är s.k. fängelsebrott och inte framgår av lagen, vanligtsvis brottsbalken. Huruvida brottet sedan kommer att rubriceras som "grovt" "synnerligen grovt" eller "ringa", har ingen betydelse vid gripandet. Svårhetsgraden av brottet avgörs av domstolen. Så även om t.ex. snatteri (ringa stöld) inte ger fängelse så finns fängelse i straffskalan för stöld i allmänhet. Därmed har man rätt att gripa en snattare.

Beviskraven är alltså lägst vid gripande, högre vid anhållande, ändå högre för häktning och högst för dom. Ja, för all del är det väl brottsanmälan som har allra lägst beviskrav.

Vad "på bar gärning" betyder behöver kanske inte förklaras. "På flyende fot" är så länge man har ögonen på den som begått brottet.

Bortsett från detta förefaller onekligen detta aktuella gripande ha skett på ett högst osnyggt och oprofessionelt sätt. Jag förutsätter att civila väktare får lära sig samma sak som poliser och militära skyddsvakter får lära sig: att man skall sträva efter att undvika att behöva kliva uppåt på våldstrappan. Man skall inte skjuta folk i huvudet om man kan lösa situationen med att snacka lite. Hela det grundläggande syftet med lag och rättsskipning i ett civiliserat samhälle är att minimera våldet. Dessa väktare tycks ha helt missat poängen med civilisation. Det uppriktigt gläder mig att åtminstone en av dem har avskedats.
Citera
2015-06-04, 18:40
Medlem
Megaforces avatar
Sen undrar jag om han verkligen satt på bussen. Vid den aktuella tidpunkten är det ganska mycket folk som åker mellan Nordstan och Hjalmar brantingsplatsen för att byta till andra bussar eller spårvagnar (alla vagnar går inte genom nordstan över bron). Bussförare som åker i tjänsten brukar då inte uppta någon sittplats om det är fullt i bussen utan står den aktuella sträckan. När jag ibland åker Rosa express till Nordstan för att byta till den buss som går hemåt så brukar det vara rätt mycket folk som går på vid Nordstan. Så jag kan tänka mig att den är rätt full vid denna tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in