2015-06-04, 17:00
Medlem
CombatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
SVT Nyheter:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket

Man stämde alltså plats med polisen, något som definitivt ökar kontrollanternas trovärdighet.
Hmmm... Kontrollanternas version tycks väl väsentligen stämma överens med den version det kvinnliga vittnet på bussen hade? Hon svarade nej på frågan om hon sett chauffören slåss och bitas, men inget säger väl att hon måste ha befunnit sig på en sådan plats att hon skulle ha sett hela förloppet när de väl flugit av bussen?
Citera
2015-06-04, 17:01
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vet inte om du syftar på Västtrafiks uppsägning av kontraktet med G4S. Det finns naturligtvis reglerat hur och varför en uppsägning kan ske. Dom skälen anser Västtrafik föreligger och såvitt jag vet har inte G4S haft några invändningar. Eftersom det rimligen handlar om ett antal miljoner så är det ingen skitsak för G4S så rimligen anser dom också att det är rimligt att avbryta samarbetet.
Då det ligger några miljoner i fatet så antar jag att G4S snart kommer att komma stormande tillbaka, Det är lite för mycket på spel här och mellanchefen verkar vara lite för tafatt för det här storföretaget.

Med det sagt, jag vet inte vad som kommer att ske. Men jag antar att g4s snart börjar kämpa emot med näbbar och klor.
Citera
2015-06-04, 17:07
Medlem
Polisens utredning om detta fall kommer ta flera månader. Varför? Är det för det är sommar nu?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/polisens-utredning-tar-flera-manader
Citera
2015-06-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rensplugg
Då det ligger några miljoner i fatet så antar jag att G4S snart kommer att komma stormande tillbaka, Det är lite för mycket på spel här och mellanchefen verkar vara lite för tafatt för det här storföretaget.

Med det sagt, jag vet inte vad som kommer att ske. Men jag antar att g4s snart börjar kämpa emot med näbbar och klor.

De kommer att skicka en chef från Köpenhamn...Jag lovar! Han är förmodligen sedan länge på plats, för att reda ut vad oprofessionella svenskar kan ställa till med.

Han har förmodligen LÄST om hur det fungerar i Sverige - och sitter katatoniskt i sitt hotellrum just nu och inser att allt är tvärtom i Sverige.
Citera
2015-06-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Hmmm... Kontrollanternas version tycks väl väsentligen stämma överens med den version det kvinnliga vittnet på bussen hade? Hon svarade nej på frågan om hon sett chauffören slåss och bitas, men inget säger väl att hon måste ha befunnit sig på en sådan plats att hon skulle ha sett hela förloppet när de väl flugit av bussen?

Det är alldeles för tunt med en person som säger att hon inte sett något, hon kan ju faktiskt bara ha missat det med tanke på att de går väldigt fort.

Fanns kamera på bussen så övervakningsfilmen lär bevisa vad som skett.
Citera
2015-06-04, 17:12
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Polisens utredning om detta fall kommer ta flera månader. Varför? Är det för det är sommar nu?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/polisens-utredning-tar-flera-manader
Det är nog snarare för att det här är ett hett ämnne hos allmänheten, bättre då att låta det svalna av, upptäcka fakta och om några månader låta åklagaren släppa det här fallet i brist på bevis.
Citera
2015-06-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
De kommer att skicka en chef från Köpenhamn...Jag lovar! Han är förmodligen sedan länge på plats, för att reda ut vad oprofessionella svenskar kan ställa till med.

Han har förmodligen LÄST om hur det fungerar i Sverige - och sitter katatoniskt i sitt hotellrum just nu och inser att allt är tvärtom i Sverige.

G4S i Sverige är väl inte längre en del av stora G4S då dom köptes av Sector Alarm förra året.
Citera
2015-06-04, 17:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
SVT Nyheter:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket

Man stämde alltså plats med polisen, något som definitivt ökar kontrollanternas trovärdighet.

Jag undrar det. När någon tas för fuskåkning så brukar man gå av nästa hållplats och hanterar det där även om man är oense. Det finns ingen uppgift om att bussföraren vägrat följa med kontrollanterna av vid Hjalmar Brantingsplatsen eller Nordstan. Föraren måste ha gått på vid Heden eller Nordstan, mest troligt Heden eftersom det är där många byten sker och Rosa Express (som jag brukar åka med ibland) brukar byta där. Kontrollanterna har förmodligen gått på vid vid Nordstan och resan till Hjalmar Brantingsplatsen tar mellan tre och tio minuter beroende på om det är broöppning eller ej. Man kan inte ha hunnit larma polis utan bara sina egna väktare. Polisen larmades nog först när väktarna kommit och det är tveksamt om polisen kan bekräfta att man faktiskt gjort upp om att mötas där. Det är mer logiskt att polisen skulle kallats till Hjalmar Brantingsplatsen eftersom det ligger betydligt närmare än Lillekärr som ju är 10 minuters resa bort.

Rosa Express körs av Veolia/Transdev och det främsta vittnet som hörts är alltså den förare som körde den aktuella bussen och som hörde/såg det mesta som hände.
Citera
2015-06-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan

Han var lugn, gjorde inget motstånd och försökte förklara att "jag är busschaufför". Han visade sitt förarkort och att pekade på sina kläder, att han satt i uniform.

Kontrollanten gick fram till chauffören när bussen befann sig på Göta Älvbron och när bussen kom fram till Backaplan försökte chauffören gå av.

- Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.

- Chauffören föll framåt, hamnade i backen och låg där hjälplös. Då kom de andra kontrollanterna dit och kastade sig på honom.

- Han gjorde ingenting, var lugn hela tiden och sa att "jag har inte gjort någonting"

Om detta stämmer överens med kontrollanternas version låter jag var för sig jämföra.

Det jag tycker är lite konstigt är varför ingen nämner något alls om att chauffören matat slag eller liknande mot dom på filmen när polisen kommer?
Det enda som dyker upp är påståendet om bettet, men enligt rapporten så verkar det som om han gått bärsärkargång och matat slag och allt möjligt?

enligt den ena incidentrapporten, ha blivit "helt vansinnig" och "mycket aggressiv".?

Underligt att inget av detta ens nämns när ett annat vittne konfronterar vakterna, det hade ju räckt om dom sa att han matat slag med knytnävar mot våra ansikten så hade allt varit förklarat.

Sen så stämmer inte en annan del av rapporten eftersom vi har filmen.

utanför bussen "tills han läggs ner på marken". Väl där ska chauffören enligt rapporten ha fortsatt att göra "extremt mycket motstånd".

Tycker inte han gör extremt mycket motstånd på marken.
Citera
2015-06-04, 17:33
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag undrar det. När någon tas för fuskåkning så brukar man gå av nästa hållplats och hanterar det där även om man är oense. Det finns ingen uppgift om att bussföraren vägrat följa med kontrollanterna av vid Hjalmar Brantingsplatsen eller Nordstan. Föraren måste ha gått på vid Heden eller Nordstan, mest troligt Heden eftersom det är där många byten sker och Rosa Express (som jag brukar åka med ibland) brukar byta där. Kontrollanterna har förmodligen gått på vid vid Nordstan och resan till Hjalmar Brantingsplatsen tar mellan tre och tio minuter beroende på om det är broöppning eller ej. Man kan inte ha hunnit larma polis utan bara sina egna väktare. Polisen larmades nog först när väktarna kommit och det är tveksamt om polisen kan bekräfta att man faktiskt gjort upp om att mötas där. Det är mer logiskt att polisen skulle kallats till Hjalmar Brantingsplatsen eftersom det ligger betydligt närmare än Lillekärr som ju är 10 minuters resa bort.

Rosa Express körs av Veolia/Transdev och det främsta vittnet som hörts är alltså den förare som körde den aktuella bussen och som hörde/såg det mesta som hände.

Intressant info för oss som inte är bekanta med Göteborg. Tycker att det verkar som det vore bättre för kontrollanterna kliver ut från det blå skåpet och börjar om sina liv och försöker hitta nya jobb där dom helst inte ska ha några "maktbefogenheter".
Citera
2015-06-04, 17:53
Medlem
Citat:
Kontrollanterna: "Han var hotfull"

Citat:
Kontrollanterna som var inblandade i händelsen med busschauffören som brottades ned vid Hjalmar Brantingsplatsen skriver i egna incidentrapporter att chauffören var hotfull, aggressiv, matade slag och bet en kontrollant. Tvärtemot vad ett ögonvittne har berättat, rapporterar Göteborgs-Posten.

http://www.expressen.se/gt/kontrollanterna-han-var-hotfull/
Citera
2015-06-04, 18:02
Medlem
Det är ett EXTREMT socialt samhällsproblem för ledarna i Göteborgs Stad - att man inte kan röra sig fritt i samhället Göteborg och dess inhemska förekommande kommunikationsmedel.

Antingen är det Zigenare nerifrån eller "kontrollanter" uppifrån.

Undrar om detta problem ej heller är mångkulturellt?? Felet KAN helt enkelt inte vara chaufförens eftersom han är Neger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in