Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Den tacky medelklassaren gör potatismos av riktiga potatisar.
Vi har en sådan på jobbet. Han jobbar på inköp och springer runt på lagret ibland med snyggbyxor och skjorta när han ska kolla någonting nere hos oss. Han gör potatismos av riktiga potatisar har han berättat. Det ska naturligtvis vara svindyra potatisar i små 900-gramspåsar, och inte ur bingen med potatis för 2,99 kr/kg där vi andra handlar. Det kanske är dags att lämna bondesamhället och kliva in i industrisamhället? Jag kan upplysningsvis tala om att det finns pulvermos nu. Man föreställer sig Karl-Oskar och Kristina stå och stampa potatis på vedspisen i Minnesota på 1800-talet, men inte nu när vi har pulvermos, iPad och vätebomben.
Man värmer lite vatten i micron, rör i pulvret och kryddar med grillkrydda. Man kan steka lite bacon till så får man med det salta från kostcirkeln också. Klart på 1 minut. Nej, i stället ska han stå och skala, dela, koka i 20 minuter, stampa, smaka av, krydda med muskotnöt, smaka av, röra i smör (riktigt smör från kor, alltså) och sedan välta över moset (jag ger mig fan på att han kallar det mousse de potatice, eller någonting liknande) i en keramikskål. Då har halva kvällen gått och jag har redan ätit färdigt och är halvvägs inne i en Eddie Murphy-rulle.
Jag är själv arbetare, och skulle aldrig få för mig att frivilligt laga pulvermos. Bara för att man knegar måste man inte stoppa skitmat i kroppen.
Ha lite självrespekt för helvete.