2013-03-31, 07:17
Medlem
ragingcows avatar
De har två små handdukar i badrummet en för familj och en för gäster .

Familjen ska alltid äta sina måltider tillsammans oavsett om de har olika tider och rutiner under dagen.
Citera
2013-06-28, 08:47
Medlem
Triremers avatar
Att se en film och sedan gå in på Spotify och lyssna på filmmusiken.

Aceto di balsamico från Zeta som det kladdas med på ruccolasalladen.
Citera
2013-06-28, 10:17
Medlem
gavlips avatar
Låtsas vara bildad och intelligent och snacka om Einstein och liknande.
Citera
2013-06-28, 10:58
Medlem
BosseHs avatar
Nu vet jag inte om något har nämnt detta innan, (säkert, men har ingen möjlighet gå tillbaka läsa hela tråden), men öl-snobberiet hos medelklassen börjar gå mig på nerverna! Helt sjukt vad folk är villiga att betala för exklusiva ölsorter från amerikanska mikro-bryggerier eller nån fruktig ale eller liknande. Jag har inget emot god öl så klart, men det har ju verkligen börjat gå så långt att dessa människor ser ner på en för att man beställer in en simpel Mariestad eller liknande, bara för att man inte vill lägga 95 spänn på en jäkla aw-öl. Det är jämförbart för några år sedan när alla medelsvenssons över 40 helt plötsligt skulle börja köpa på sig dyr single malt-whisky. Jag köper mycket hellre ett gott vin.
Citera
2013-06-28, 23:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Att se en film och sedan gå in på Spotify och lyssna på filmmusiken.

Vad är det som är tacky och medelklass med det?
Citera
2013-06-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseH
Nu vet jag inte om något har nämnt detta innan, (säkert, men har ingen möjlighet gå tillbaka läsa hela tråden), men öl-snobberiet hos medelklassen börjar gå mig på nerverna! Helt sjukt vad folk är villiga att betala för exklusiva ölsorter från amerikanska mikro-bryggerier eller nån fruktig ale eller liknande. Jag har inget emot god öl så klart, men det har ju verkligen börjat gå så långt att dessa människor ser ner på en för att man beställer in en simpel Mariestad eller liknande, bara för att man inte vill lägga 95 spänn på en jäkla aw-öl. Det är jämförbart för några år sedan när alla medelsvenssons över 40 helt plötsligt skulle börja köpa på sig dyr single malt-whisky. Jag köper mycket hellre ett gott vin.

Tycker mest det är när där går snobberi i det hela som det blir löjligt. Dricker själv oftast stroppöl, men ska jag ut med ett par polare och svina eller ta en öl i omklädningsrummet efter en match är det bara pinsamt att börja nörda ner sig i trappistöl och grejer. Det är då hamnar i skitnödig-medelklass-land.
Citera
2013-07-01, 18:19
Medlem
Doktor Porks avatar
Alltså, jag har lite svårt att se vad som skulle vara problemet att ta med sig öl som man tycker är god till en fest istället för den billigaste ljusa lagern du kunde hitta på systemet. Jag lägger ju hellre 40 spänn extra i det läget och dricker direkt ur burken eller flaskan om så krävs. Det handlar ju också lite om man dricker bättre öl för att man är intresserad eller för att man vill verka fin, och om man tror att man nödvändigtvis är en bättre människa för att man beställer in en dyrare öl. Personligen köper jag ju också en del vanlig fulfolköl i mataffären av det enkla skälet att det faktiskt passar bättre i en hel del lägen om man bara vill ha en vanlig törstsläckaröl. Det händer ju även att man dricker vanlig lättöl Om man däremot, särskilt offentligt, tycker att det är under ens värdighet att beställa en vanlig standardöl börjar det ju lukta lite skitnödig medelklass som vill visa upp sig.
Citera
2013-07-02, 16:06
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
De har två små handdukar i badrummet en för familj och en för gäster .

Familjen ska alltid äta sina måltider tillsammans oavsett om de har olika tider och rutiner under dagen.

Hur är det "tacky"? Det tyder väl snarare på att man värnar om familjetid och regelbundna tider i vardagen.
Citera
2013-07-02, 16:54
Medlem
swimp78s avatar
Svenskt tenn - Marimekko - Arne jacobsen

Äldre män med halvlångt hår
Tjocka glasögonbågar
45+ män med scarf inomhus
Seglar-casual-mode

ALL teknik är apple, dator, musik, apple-tv

Att "gömma tvn" (och all annan elektronik) i nåt diskret skåp (eftersom man tycker det är smaklöst med sladdar och att visa att man ser på tvn)

Att ha möbler som gått "i generationer"
Att säga "vårt land" istället för sommarstuga
Att vara "intresserad av" espresso och äga en espressomaskin som är komplicerad att hantera
Att ha dubbla efternamn

PS. allt inte "tacky" måhända, men tråden handlar ju i praktiken mer om "typiska medelklassgrejer" än typiska tacky medelklassgrejer.
Senast redigerad av swimp78 2013-07-02 kl. 16:57.
Citera
2013-07-02, 19:19
Avslutad
Citat:
Är det fest så är det. Medelklassen kan dock inte släppa sin skitnödighet utan måste dricka ale och amarone. Överklassen bryr sig inte, de behöver inte hävda sig. De dricker gärna Pripps Blå.

Å andra sidan är den här inverterade snobbismen som överklassen ägnar sig åt tämligen skitnödig i sig. Hela tiden markera nedåt mot den uppåtnosande medelklassen så att de inte kommer för nära, alltid sträva efter att vara så "enkel" som möjligt, ständigt markera hur chooosefri och opretentiös man är... beställa in spaghetti och köttbullar på Operakällaren etc.

Nä, fy fan säger jag.

Det är precis lika löjligt och tacky att dricka Pripps Blå till maten för att verka enkel trots att man egentligen tycker att det är skitäckligt, som det är att dissa samma öl av rädsla för att verka simpel, fattig och oraffinerad.

Citat:
Aceto di balsamico från Zeta som det kladdas med på ruccolasalladen.

Aceto balsamico heter det, ditt WT.

Står det dessutom Aceto balsamico tradizionale di Modena på flarran så kan du vara säker på att det rör sig om the real deal och inte om någon massproducerad tacky industriell skit.

Fast det är klart... riktig balsamvinäger kan man givetvis inte köpa (än mindre använda sig av i köket), för då är man ju osäker och tacky.
Citera
2013-07-02, 20:18
Medlem
glasbords avatar
Har jobbat inom industrin i några år och där finns alla dessa människor men det värsta jag vet är när våren och sommaren närmar sig och vid lunchen så kommer allt jävla snack om att grilla. -Å snart är sommaren och då kan man grilla! -Det är så gott att grilla! Sen har man alltid en standard på att en man i cirka 40-50 års åldern börjar skryta om att han börjar grilla redan vid jul. Och som alla andra har skrivit om detta jävla öl-whiskey vetandet. Sen finns ju även "så jävla gott och ta EN öl när man kommer hem från jobbet".
Citera
2013-07-03, 01:19
Medlem
Basfrostens avatar
Sådana som vill komma upp men inte är genuina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in