2015-06-03, 13:45
Avslutad
Detta väcker ju frågan lite om vilken slags biljettkontroll trafikbolagen vill ha, och om de ens ska ha någon?

Jag tvivlar inte det minsta att kontrollanterna fått inofficiella direktiv av västtrafik innan att man ska vara hårda och även kontrollera folk i uniform. Men backas man sen inte upp så kommer ju nästa trafikkontrollanter få veta det och börja skita i det.

I Stockholm har det ju nu börjat leda till enorma plankningar och att SL verkligen blöder pengar. Jag skämtar inte när jag säger att i tcentralen under rusningstid plankar kanske 1/4 av de som går på.

Vissa busslinjer går 99% av alla på hur som helst och visar inga färdbevis, där har t om chaufförerna blivit tillsagda att inte be om att få se färdbevis pga våld och hot.

Att skattefinansiera kollektivtrafiken tror jag inte skulle gå, dels rent juridiskt dels att det skulle vara extremt impopulärt och nog behöva leda till sänkta bensinpriser eller liknande.

Och att ha kontrollanter som skiter i att kontrollera folk om det kan bli oroligheter kommer inte heller fungera. Då är dom bara slöseri med pengar.
Senast redigerad av priz 2015-06-03 kl. 13:49.
Citera
2015-06-03, 13:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/vasttrafik-haver-avtal-efter-vaktskandalen/

Helt otroligt fånigt. Man låter ännu en gång en liten twitter-mobb och auktoritetshatande haschtomtar på flashback styra samhällsbeslut.
Citera
2015-06-03, 13:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Detta väcker ju frågan lite om vilken slags biljettkontroll trafikbolagen vill ha, och om de ens ska ha någon?

Jag tvivlar inte det minsta att kontrollanterna fått inofficiella direktiv av västtrafik innan att man ska vara hårda. Men backas man sen inte upp så kommer ju nästa trafikkontrollanter få veta det.
Du har helt missat att de arbetar med dialog och har gett exakt motsatt instruktion mot vad du vill göra gällande...

Citat:
I Stockholm har det ju nu börjat leda till enorma plankningar och att SL verkligen blöder pengar. Jag skämtar inte när jag säger att i tcentralen under rusningstid plankar kanske 1/4 av de som går på.

Vissa busslinjer går 99% av alla på hur som helst och visar inga färdbevis, där har t om chaufförerna blivit tillsagda att inte be om att få se färdbevis pga våld och hot.
Alltså rakt emot det du vill hävda för Västtrafik.

Citat:
Att skattefinansiera kollektivtrafiken tror jag inte skulle gå, dels rent juridiskt dels att det skulle vara extremt impopulärt och nog behöva leda till sänkta bensinpriser eller liknande.
Konstigt slutsats .. det borde ju tvärtom leda till högre skatter på bränsle, inte lägre, eftersom man då vill styra folk mot kollektivtrafiken - inte bort från den.

Citat:
Och att ha kontrollanter som skiter i att kontrollera folk om det kan bli oroligheter kommer inte heller fungera. Då är dom bara slöseri med pengar.
Du hävdade ju just att SL arbetar just så, och det tycks ju fungera då.
Citera
2015-06-03, 13:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Helt otroligt fånigt. Man låter ännu en gång en liten twitter-mobb och auktoritetshatande haschtomtar på flashback styra samhällsbeslut.
Det är vakternas agerande och företagets oförmåga att hålla sina vakter/kontrollanter i styr som lett till uppsägningen.
Västtrafik vill väl behålla både kunder och chaufförer helt enkelt.
Citera
2015-06-03, 13:56
Medlem
donthackmes avatar
Citat:

Din verklighetsförankring verkar inte var helt i sin ordning om du tror att Västtrafik läst Flashback och sagt upp avtalet på grund av det.
Sen ska du nog läsa tråden, och alla källor innan du öppnar käften med något så korkat.

G4S har klart och tydligt inte skött sitt jobb i detta ärende. Därför har dem nu förlorat ett kontrakt pga av en idiot till anställd som inte hade en jävla aning om hur han skulle sköta sitt jobb. Han måste verkligen vara poppis på G4S nu och bland kollegor
Citera
2015-06-03, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har helt missat att de arbetar med dialog och har gett exakt motsatt instruktion mot vad du vill göra gällande...

Alltså rakt emot det du vill hävda för Västtrafik.

De säger de arbetar med dialog, du har inte alls sett eller hört de direktiv de verkligen gett.
Citat:

Konstigt slutsats .. det borde ju tvärtom leda till högre skatter på bränsle, inte lägre, eftersom man då vill styra folk mot kollektivtrafiken - inte bort från den.

Inte alls konstig slutsats. De som inte nyttjar kollektivtrafik kommer ju inte vilja betala för den i sin skatt, därför kommer något behöva sänkas.

Citat:
Du hävdade ju just att SL arbetar just så, och det tycks ju fungera då.

Nej det fungerar inte SL blöder pengar och vill nu höja biljettpriset. De har offentligt gått ut med att det är såna enorma nivåer av plankningar just nu som är problemet och det kan jag förstå.
Senast redigerad av priz 2015-06-03 kl. 13:59.
Citera
2015-06-03, 13:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Är väl i såfall snarare busschauförrernas protester som har lett fram till att avtalet bryts. Dvs västtrafik lyssnar på (en del) av sina anställda. (visserligen är väl både chaffisarna och kontrollanterna indirekt anställda av västtrafik via andra företag.. men).
Citera
2015-06-03, 13:59
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donthackme
Din verklighetsförankring verkar inte var helt i sin ordning om du tror att Västtrafik läst Flashback och sagt upp avtalet på grund av det.
Sen ska du nog läsa tråden, och alla källor innan du öppnar käften med något så korkat.

G4S har klart och tydligt inte skött sitt jobb i detta ärende. Därför har dem nu förlorat ett kontrakt pga av en idiot till anställd som inte hade en jävla aning om hur han skulle sköta sitt jobb. Han måste verkligen vara poppis på G4S nu och bland kollegor

Undrar hur många gånger han får höra "vill du bli av med ditt jobb äällläää" på den tillgjorda dialekten i lunchrummet
Citera
2015-06-03, 14:01
Medlem
Citat:

Hur menar du nu?

Att om ingen vetat detta så hade de klarat sig.....
Citera
2015-06-03, 14:07
Medlem
Fan vad gött! Ska åka utan biljett och om någon kontrollant TAR MIG så ska jag bita dom jävlarna i handen och skrika som en rabiat neger. Här har asså grottmongot åkt utan giltig biljett, blivit tagen och på grund av alla dumma jävla feminister och humanister som residerar på twitter fått insamlingar till sig själv och fått ett vaktbolag att mista ett kontrakt för att han gjorde fel. FAN för det här pisslandet. Istället för att kissa på sig och skriva på twitter och facebook om denna svulstiga händelse så kanske man borde bry sig om saker som betyder nått. FITTA FAN JAG KOKAR.
Senast redigerad av Mialterego 2015-06-03 kl. 14:12.
Citera
2015-06-03, 14:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
De säger de arbetar med dialog, du har inte alls sett eller hört de direktiv de verkligen gett.
Jo, det vet vi.

Citat:
Inte alls konstig slutsats. De som inte nyttjar kollektivtrafik kommer ju inte vilja betala för den i sin skatt, därför kommer något behöva sänkas.
Larvigaste slutsatsen jag hört på länge. Sedan när skulle staten bry sig om vad folk som inte nyttjar något klagar på vart skatten går.

Citat:
Nej det fungerar inte SL blöder pengar.

Du är ute och cyklar i det blå - igen.

Citat:
SL går med vinst.
http://www.metro.se/nyheter/sl-delar-ut-bonus-sanker-inte-priserna/EVHmbk!axPMgmrMw7yY/

Citat:
Sedan
början av 1990-talet har skattefinansieringsgraden sänkts från
cirka 70 procent till dagens nivå genom ökade intäkter.
http://sl.se/globalassets/rapporter-etc/sl_arsberattelse2013.pdf?id=475
Citera
2015-06-03, 14:10
Medlem
Citat:
Jag tycker att du kan hålla käften din fjant. Jag har med stor sannolikhet betydligt mer erfarenhet av de här frågorna än vad du har.
Har argumenten tagit slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in