2015-06-02, 22:41
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
Det enda vi vet är det vittnet som suttit i bussen (vittnar vid rättegång)återberättat.

Han var lugn, gjorde inget motstånd och försökte förklara att "jag är busschaufför". Han visade sitt förarkort och att pekade på sina kläder, att han satt i uniform.

Kontrollanten gick fram till chauffören när bussen befann sig på Göta Älvbron och när bussen kom fram till Backaplan försökte chauffören gå av.

- Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.

- Chauffören föll framåt, hamnade i backen och låg där hjälplös. Då kom de andra kontrollanterna dit och kastade sig på honom.

- Han gjorde ingenting, var lugn hela tiden och sa att "jag har inte gjort någonting". Hans röst ekar fortfarande i mitt huvud.

Källa:http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733352-vittne-berattar-om-hur-busschauffor-blev-nedbrottad

Jag hade läst allt det. Jag tror inte att föraren lyckades förklara att resan skedde i tjänst.
Citera
2015-06-02, 23:01
Medlem
Citat:
Efter det brutala överfallet mot en busschaufför – nu ryter kollegan Peter Nilsson, 60 ifrån.
Han kommer inte släppa ombord kontrollanter på sin buss i fortsättningen.
– Jag är fly förbannad. Det här är ett lågvattenmärke, säger Peter Nilsson, 60.

Citat:
En busschaufför blev brutalt nerbrottad vid en biljettkontroll i fredags – vilket väckt starka reaktioner. Över 100 busschaufförer protesterade mot agerandet under måndagen.
Nu väljer busschauffören Peter Nilsson, 60, att gå ett steg längre. Han har bestämt sig för att inte släppa ombord några kontrollanter på sin buss.
– Jag vill inte ha med den här typen av människor att göra. Om det här skulle hända på min buss skulle det vara en fullständig katastrof, säger Peter Nilsson.

http://www.expressen.se/gt/busschaufforens-ilska-forbannad/
Citera
2015-06-02, 23:11
Medlem
Spritnotas avatar
Min gissning:

Transdev säger "Välkommen till arbetet som förare. Kör du bil till garaget behöver du inte köpa biljett på väg till och från pass. Åker du in till stan när du är ledig behöver du biljett. Tar du bussen till eller från ditt hem till garaget, behöver du biljett".

G4S säger "Välkommen till arbetet som kontrollant. Förare behöver biljett när de reser utanför tjänst, vilket är från och till bostad. "

Göta Älvbron i fredags
- Biljettkontroll, visa biljett
- Jag behöver ingen
- Du reser, du kör inte, var ska du?
- Har jobbat klart, ska hem
- Då måste du köpa biljett
- Nej
- Ja
- Nä. Du fattar inte
- Jo. Du fattar inte
- Flytta dig, jag ska av
- Du har inte biljett, du går ingenstans

Allt spårar ur och diverse knuffar utdelas. Någonstans kanske ett bett. Det trycks på överfallslarm och väktare kommer i bil. Väktaren bojar och brottar ner. Resten kan vi se på film.
Citera
2015-06-02, 23:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Om vakterna döms för misshandel så kommer absolut nödvärn fungera. Det är dock enda som skulle fungera.
Nejdå. Det räcker alldeles utmärkt med tjänstefel. Det räcker nog till och med med att busschauffören har grundad anledning att tro att kontrollanter och väktare begår tjänstefel. Även om de i sådana fall med naturnödvändighet måste tillämpas mycket restriktivt, sätts inte bestämmelserna om putativt nödvärn helt ur spel för att det upplevda hotet eller brottsligheten kommer från en myndighetsperson.
Citera
2015-06-02, 23:41
Medlem
Det är fel resonemang att fokusera på vad chauffören gjort och inte gjort. Kontrollanterna skulle ha kollat upp hur han arbetade för att bringa klarhet eller helt enkelt promenerat vidare efter de informerat om att han behöver biljett. Man måste inte vara så in i norden nitisk. Kontrollanterna har inte klarat av att ha tråkigt på jobbet och de söker då upp konflikter.
Citera
2015-06-02, 23:52
Medlem
Varför kände sig en av kontrollanterna sig nödgad att påminna busschauffören om att han minsann tidigare sagt att chauffören borde vara rädd om sitt jobb? När sa han det i första hand? När chauffören vägrade skriva på förläggande? Hot?

Typisk spännblatte som fått en maktposition och nu får chansen att verkligen trycka till en neger?

Han verkar iofs inte vara den enda av sorten på plats. Det är rent frapperande att se den unga väktarens beteende i förlängningen av detta.

Samtliga har dock den goda smaken att bete sig som fromma lamm så fort polis närmar sig samt plocka upp "skräp" de kan ha lämnat efter sig.

Ögontjänar-branschen kan vara lukrativ antar jag.
Citera
2015-06-03, 00:00
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Det är fel resonemang att fokusera på vad chauffören gjort och inte gjort. Kontrollanterna skulle ha kollat upp hur han arbetade för att bringa klarhet eller helt enkelt promenerat vidare efter de informerat om att han behöver biljett. Man måste inte vara så in i norden nitisk. Kontrollanterna har inte klarat av att ha tråkigt på jobbet och de söker då upp konflikter.

Rätt uppfattat. Att väktaren och kontrollanterna inte längre är välkomna att arbeta i Västtrafiks namn är just för att de hanterade situationen fel - och inte bara med facit i hand. Uppdraget är att INTE vara nitisk och det precis för att det kan leda till situationer som den här.

Det är ALDRIG så viktigt att få in 1200 kronor så att en kontrollant, annan kollega, misstänkt eller bevisad tjuvåkare eller medresenär blir utsatt för våld eller förnedring bara för att en hen inte kan visa giltig biljett.

Bra att Västtrafik och G4S vågar stå för det. Många tycker att det är att göra en pudel, men den gjordes 2012. Ursäkten är att stå upp för vad man arbetat för sedan dess.
Citera
2015-06-03, 00:04
Medlem
Natus.Vinceres avatar
Finns det något bevis (Helst visuellt) som bevisar att han bet en kvinnlig kontrollant?
Citera
2015-06-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natus.Vincere
Finns det något bevis (Helst visuellt) som bevisar att han bet en kvinnlig kontrollant?
Nej.
Citera
2015-06-03, 00:20
Medlem
Natus.Vinceres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej.

Då finns det inte mycket att diskutera. Finns socialpsykologiska teorier som beskriver hur människan genom social närhet väljer vem man sympatiserar med. Oavsett vad som skett, så kan man genom meddelandet från intranätet förstå att han åkt lagligt. Kontrollanterna och chaufförer har inte kommunicerat på ett effektivt sätt, utan lämnat utrymme för missförstånd.

Oavsett vad som hänt innan, så är aldrig sånt beteende acceptabelt från kontrollanternas sida. Men psykologi beskriver varför vissa väljer att resonera som de gör. / Natus Vincere
Citera
2015-06-03, 00:21
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natus.Vincere

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej.

Tvärtom vittnar en bussresenär om motsatsen, något bett har aldrig utdelats. Men möjligen kan tänderna oavsiktligt ha skrapat mot handen i tumultet, som någon helt riktigt påpekade längre bak i tråden. Det är ett väldigt vanligt knep när väktare vet att de gjort ett tveksamt ingripande, att säga att personen bet/försökte bita vid ingripande. Det är farligt av rent uppenbara orsaker, inte minst smittorisker, så kraftigare våld är tillåtet då.
Citera
2015-06-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Min gissning:

Transdev säger "Välkommen till arbetet som förare. Kör du bil till garaget behöver du inte köpa biljett på väg till och från pass. Åker du in till stan när du är ledig behöver du biljett. Tar du bussen till eller från ditt hem till garaget, behöver du biljett".

G4S säger "Välkommen till arbetet som kontrollant. Förare behöver biljett när de reser utanför tjänst, vilket är från och till bostad. "

Göta Älvbron i fredags
- Biljettkontroll, visa biljett
- Jag behöver ingen
- Du reser, du kör inte, var ska du?
- Har jobbat klart, ska hem
- Då måste du köpa biljett
- Nej
- Ja
- Nä. Du fattar inte
- Jo. Du fattar inte
- Flytta dig, jag ska av
- Du har inte biljett, du går ingenstans

Allt spårar ur och diverse knuffar utdelas. Någonstans kanske ett bett. Det trycks på överfallslarm och väktare kommer i bil. Väktaren bojar och brottar ner. Resten kan vi se på film.

Ett vittne i bussen hade en annan uppfattning om incidenten. Bussföraren visade upp förarbeviset, men det räckte inte och kontrollanten började gapa om biljett. Bussföraren började kliva av bussen när den stannade vid Hjalmar Brantingsplatsen och genast kastade sig kontrollanterna över honom som en flock hyenor. Resten av incidenten finns att se på Youtube.

Enligt linjekartan, så befinner sig Transdevs depå nära Hjalmar Brantingsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in