2015-06-03, 04:31
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
Helt ärligt så förstår jag inte?

Jag hänvisar till fakta inte FB inlägg nu.
Har du inte läst någonting tidigare i tråden?

Chauffören var på väg till depå och behöver ingen biljett? Färdbeviset ska räcka, dvs kontrollanterna har blivit felinformerade.

Enligt vittne på bussen så har han inte betett sig hotfullt (vilket hon är villig att vittna om i rätten) utan att han på väg ut från bussen vid hållplats blivit nerbrottad då kontrollanterna ville hålla kvar honom.

Sen bitandet vet jag ingenting om förutom en kvinna på filmen som häller vatten på sin hand efter att tumultet är över , och säger högt "varför bet du mig din idiot".

Jag upprepar fortfarande att chauffören ska inte behöva bli behandlad så och jag känner medkänsla och blir uppriktigt ledsen när jag ser filmen.

Du fattar inte for att det handlar om nagot helt annat: Vita manniskors radsla for svart styrka, kropp, utseende,kultur och vad vita har haft for sig i historien.
Det verkar som manga vita sitter och vantar pa hamnd. Och historien har tyvarr hjarntvattat dom. Man kan inte se pa en manniska som en manniska och behandla dom sa som vita behandlat (behandlar) svarta. Darfor behovs tankar som: "dom ar farliga', "dom bits", "dom ar laskiga", "dom ar negrer inte manniskor". Dom fortjanar det helt enkelt.
Det vita glommer ar att andra manniskor inte har blivit hjarntvattade och ser igenom det bisarra beteendet.
Och det finns def ett pris att betala, och tiden narmar sig for det. Och det ar sant som oroar och haller gemene vite flashbackare uppe om natterna.
Sa jag haller med, det ar mest synd om vita svensk man. Trots all trygghet,pengar och makt.
Citera
2015-06-03, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezebel82
Du fattar inte for att det handlar om nagot helt annat: Vita manniskors radsla for svart styrka, kropp, utseende,kultur och vad vita har haft for sig i historien.
Det verkar som manga vita sitter och vantar pa hamnd. Och historien har tyvarr hjarntvattat dom. Man kan inte se pa en manniska som en manniska och behandla dom sa som vita behandlat (behandlar) svarta. Darfor behovs tankar som: "dom ar farliga', "dom bits", "dom ar laskiga", "dom ar negrer inte manniskor". Dom fortjanar det helt enkelt.
Det vita glommer ar att andra manniskor inte har blivit hjarntvattade och ser igenom det bisarra beteendet.
Och det finns def ett pris att betala, och tiden narmar sig for det. Och det ar sant som oroar och haller gemene vite flashbackare uppe om natterna.
Sa jag haller med, det ar mest synd om vita svensk man. Trots all trygghet,pengar och makt.

Never go full retarded...

Precis som det redan har skrivits så är det ett fel av kontrollanterna för deras agerande i samband med kontrollen och gripandet. Samt sedan ett annat avskilt fel av väktarna vid deras behandling av föraren trots att han redan hade handfängsel på sig. Två olika frågor som bör behandlas separat.

Kontrollanten som säger att hon blivit biten bör snarast verifiera detta hos en läkare och skaffa intyg för att kunna styrka detta. Eventuellt kan tandläkare involveras för att säkerställa att det är förarens bett.

Därefter bör en domstol komma fram till vem som är skyldig till vad här.
Bussföretag, Västtrafik och säkerhetsföretaget bör sedan komma överens om tydliga regler om vad som gäller angående förarna och deras resor. Min åsikt är att kontrollanterna helt enkelt skiter i att kolla någon som kan intyga att de är förare, konduktör eller annat relevant när de är i uniform.

Säkerhetsföretaget och polis granskar och kollar hur en väktare bör bete sig upprättar någon form av moral- och etikprotokoll.

Allt dokumenteras och printas ut på 100-sidig rapport. Vi väntar x antal år tills något liknande händer igen och det blir viralt för att någon var tillräcklig snabb för att filma slutskedet när allt det viktiga redan hade hänt...
Citera
2015-06-03, 05:06
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natus.Vincere
Precis vad jag trodde. Men tyvärr tycker vissa att en etnisk svensk kvinnas ord, är mer värdefulla än en mörkhyad mans. De känner en mer social närhet till henne, och därav per automatik sympatiserar med henne. Har skummat igenom, och det är många som använder hennes ord "Varför bet du mig,idiot" som bevismaterial till att han faktiskt gjort det, vilket gjorde att jag börja fundera om det verkligen finns bevis eller inte.

Oavsett, så kommer såna här scenarier alltid se likadana ut. Speciellt när det handlar om inblandade med olika etniciteter. Skulle vilja se en väktare/kontrollant behandla en etnisk svensk på detta sätt och höra om det är samma toner. Förmodligen vänder man kappan efter och vinden, och fördömer vakten direkt.

For att vara arlig sa tror jag det du sager stammer till en viss man...men jag tror vita ar mer rasistiskt lagda an andra. jag tror en vit skulle fa stod och hjalp trots sin hudfarg. En svart eller arab kan absolut inte forvanta sig detsamma av en vit. For att vi lever i en varld dar vita for tillfallet harskar, sa folk sympatiserar med vita mer, till och med mer an sitt egna folk.
Citera
2015-06-03, 05:09
Medlem
Jezebel82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 47012
Never go full retarded...

Precis som det redan har skrivits så är det ett fel av kontrollanterna för deras agerande i samband med kontrollen och gripandet. Samt sedan ett annat avskilt fel av väktarna vid deras behandling av föraren trots att han redan hade handfängsel på sig. Två olika frågor som bör behandlas separat.

Kontrollanten som säger att hon blivit biten bör snarast verifiera detta hos en läkare och skaffa intyg för att kunna styrka detta. Eventuellt kan tandläkare involveras för att säkerställa att det är förarens bett.

Därefter bör en domstol komma fram till vem som är skyldig till vad här.
Bussföretag, Västtrafik och säkerhetsföretaget bör sedan komma överens om tydliga regler om vad som gäller angående förarna och deras resor. Min åsikt är att kontrollanterna helt enkelt skiter i att kolla någon som kan intyga att de är förare, konduktör eller annat relevant när de är i uniform.

Säkerhetsföretaget och polis granskar och kollar hur en väktare bör bete sig upprättar någon form av moral- och etikprotokoll.

Allt dokumenteras och printas ut på 100-sidig rapport. Vi väntar x antal år tills något liknande händer igen och det blir viralt för att någon var tillräcklig snabb för att filma slutskedet när allt det viktiga redan hade hänt...

Ja om det far dig att kanna dig battre: att mitt resonemang och erfarenhet som svart etiop i Sverige (i 25 ar) och min erfarenhet utanfor Sverige (for jag stod inte ut med hyckleriet och den "subtila" rasism och fornekelse av den i Sverige) ar "full retarded" so go ahead. Jag forvantar mig inget mer av en svensk skolad person. Jag brukade forvanta mig mer...hahahaha
Senast redigerad av Jezebel82 2015-06-03 kl. 05:12.
Citera
2015-06-03, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezebel82
Ja om det far dig att kanna dig battre: att mitt resonemang och erfarenhet som svart etiop i Sverige (i 25 ar) och min erfarenhet utanfor Sverige (for jag stod inte ut med hyckleriet och den "subtila" rasism och fornekelse av den i Sverige) ar "full retarded" so go ahead. Jag forvantar mig inget mer av en svensk skolad person. Jag brukade forvanta mig mer...hahahaha

Relevant inlägg angående rasismen kanske, men detta stycke gör det "full retarded":

Citat:

Vill du belysa din poäng så är det bara dumt att skriva något sådant.

Sedan så är alla rasister mer eller mindre. Eller har rasistiska tankar beroende hur man ska tolka det. Oberoende om man är svart/vit, europe eller asiat, den ena eller den andra religionen.

Om du blir utsatt för rasism för att du har annan färg än den som utsätter dig för det, så hade du kanske blivit trakasserad/mobbad/diskriminerad på grund av något annat om du hade varit vit.
Folk som har problem kommer alltid försöka trycka ned andra med det som de tror sårar mest, det gäller att ignorera det bara och leva ett liv utan dem personerna.
Citera
2015-06-03, 09:11
Medlem
radarpars avatar
En smart och trevlig lösning på problemet med kontrollanter i kollektivtrafiken som svar på incidenten med bussföraren:

https://www.youtube.com/watch?v=TFM-IBx-6yQ
Citera
2015-06-03, 09:18
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad jag förstått på skriverier på andra fora tog han ut bussen på från depån och en annan förar löste av honom och färden fortsatt mot depån med den nye föraren.

Då är det klarlagt och i så fall borde det inte finnas några tvivel om att han inte behöver biljett. Då är frågan varför det blev brottningsmatch av det hela? Någon ljuger uppenbarligen.

Om cxhauffören lugnt och stilla förklarat att han just blivit avlöst och ska bara åka tillbaka så borde väl kontrollanterna veta att han får åka med utan biljett.
Citera
2015-06-03, 09:33
Medlem
Skulle gissa på att chauffören inte förklarat att han blivit avlöst, utan snarare sagt saker som att han är busschaufför, och inte mycket mer där. Alltså varit otydlig. Och det är inget försvar för kontrollanterna. Det finns ingenting i det som verkar motivera det som sen hände och behandlingen av föraren.
Citera
2015-06-03, 09:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Då är det klarlagt och i så fall borde det inte finnas några tvivel om att han inte behöver biljett. Då är frågan varför det blev brottningsmatch av det hela? Någon ljuger uppenbarligen.

Om cxhauffören lugnt och stilla förklarat att han just blivit avlöst och ska bara åka tillbaka så borde väl kontrollanterna veta att han får åka med utan biljett.
Några citat ur GP som jag tror vi alla sett tidigare men ändå belysande:
Citat:
Han var lugn, gjorde inget motstånd och försökte förklara att "jag är busschaufför". Han visade sitt förarkort och att pekade på sina kläder, att han satt i uniform.
Citat:
Kontrollanten blir vansinnig på honom när han inte har biljett. Han börjar gapa och skrika på honom att "du måste ha färdbevis!".
Citat:
Biljettkontrollanterna kan inte avläsa på förarkortet om föraren är i tjänst eller inte. "Vi förlitar oss på att alla är öppna och ärliga mot våra kollegor i kollektivtrafikbranschen", säger Anders Sandahl pressinformatör på Västtrafik.
Citat:
Jag blir ledsen och illa berörd när jag ser filmen om vad som händer på hållplatsen. Det går helt tvärs emot den kultur och det arbetssätt vi har sedan 2013 då vi gjorde om biljettkontrollen, säger hon.

Den exakta orsaken till "bråket" är kanske som vittne på bussen skriver i inlägg #2 ovan men jag dristar mig att påstå att oavsett orsak gör de tvärt emot den policy Västtrafiks satt.
Det är så sjukt tondövt av kontrollanterna att man häpnar. Hur kan de vara så korkade att de driver saken till sin spets trots nya regler sen två år?
Citera
2015-06-03, 09:38
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Alltid tröttande att höra idiottjafs som i klippet. Men dom är la upprörda så pass att det inte kopplar jättesnabbt i flingpaketet.

Reagerar dock på tricket att brotta ner någon, boja honom och sen använda det som argument mot honom: "Varför sitter du där i bojor då?"

Förstår inte heller hur det ska lugna ner situationen att stå och skrika honom i ansiktet när han redan sitter med bojorna på.
haha är ju det som är anmärkningsvärt. vad vakterna säger åt busschauffören. inte varför de frihetsberövar honom
Citera
2015-06-03, 10:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Några citat ur GP som jag tror vi alla sett tidigare men ändå belysande:

Den exakta orsaken till "bråket" är kanske som vittne på bussen skriver i inlägg #2 ovan men jag dristar mig att påstå att oavsett orsak gör de tvärt emot den policy Västtrafiks satt.
Det är så sjukt tondövt av kontrollanterna att man häpnar. Hur kan de vara så korkade att de driver saken till sin spets trots nya regler sen två år?

Det är fastställt att föraren faktiskt uppgett att han är i tjänst, visat sin uniform och sagt att han är bussförare, samt visat sitt kort. Han har gjort precis allt som förväntas av en västtrafik-förare. Det är helt och hållet kontrollanten som gör fel från början. De har också agerat felaktigt mot en tjänsteman på dennes arbetsplats (alla västtrafikfordon räknas som arbetsplats för alla västtrafikförare i tjänst). men eftersom kontrollanterna också är anställda av västtrafik så är det frågan om ett arbetsplatsproblem. De kontrollanter som agerat felaktigt har blivit avstängda och får förmodligen inte längre jobba med biljettkontroller inom västtrafiks område (de får väl jobba som vanliga dörrvakter eller något annat lika hjärndött jobb)
Senast redigerad av Megaforce 2015-06-03 kl. 10:31.
Citera
2015-06-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
En smart och trevlig lösning på problemet med kontrollanter i kollektivtrafiken som svar på incidenten med bussföraren:

https://www.youtube.com/watch?v=TFM-IBx-6yQ
du kan inte ha alla hästarna hemma i stallet, på vilket sätt skulle detta vara en smart idé? Vem ska kontrollera om du har ett giltigt färdbevis? Om du nu INTE skulle ha ett giltigt färdbevis, ska du då inte få någon kontrollavgift? Det här är en idé skapad av en individ utan verklighetsförankring så jag ger idéen av fem möjliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in