2015-06-03, 00:27
Medlem
Blir fortfarande förbannad när jag ser klippet, när mannen redan är på marken och uppenbarligen inte gör något motstånd, vad fan är då vitsen att hota och skrika på honom?

Notera skillnaden mellan hur poliserna betedde sig, hur lugna och sansade de var, jämför sedan med idioten till väktare.
Citera
2015-06-03, 00:27
Medlem
Natus.Vinceres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Tvärtom vittnar en bussresenär om motsatsen, något bett har aldrig utdelats. Men möjligen kan tänderna oavsiktligt ha skrapat mot handen i tumultet, som någon helt riktigt påpekade längre bak i tråden. Det är ett väldigt vanligt knep när väktare vet att de gjort ett tveksamt ingripande, att säga att personen bet/försökte bita vid ingripande. Det är farligt av rent uppenbara orsaker, inte minst smittorisker, så kraftigare våld är tillåtet då.

Precis vad jag trodde. Men tyvärr tycker vissa att en etnisk svensk kvinnas ord, är mer värdefulla än en mörkhyad mans. De känner en mer social närhet till henne, och därav per automatik sympatiserar med henne. Har skummat igenom, och det är många som använder hennes ord "Varför bet du mig,idiot" som bevismaterial till att han faktiskt gjort det, vilket gjorde att jag börja fundera om det verkligen finns bevis eller inte.

Oavsett, så kommer såna här scenarier alltid se likadana ut. Speciellt när det handlar om inblandade med olika etniciteter. Skulle vilja se en väktare/kontrollant behandla en etnisk svensk på detta sätt och höra om det är samma toner. Förmodligen vänder man kappan efter och vinden, och fördömer vakten direkt.
Citera
2015-06-03, 00:28
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natus.Vincere
Finns det något bevis (Helst visuellt) som bevisar att han bet en kvinnlig kontrollant?

Nej. Inte som visats publikt. Vilket är helt i sin ordning. Som du kan se på filmen backar kvinnan undan och sköljer sin hand. Den redan passiva föraren blir under tiden utsatt för verbala påhopp som är galna, som att hans anställning ifrågasätts. Kvinnan är fokuserad på sin hand, men det extremt oprofessionella verbala angreppet på föraren kan uppfattas som att även hon provoceras att förlora tappningen och brista ut i ungefär "varför bet du mig, idiot?!".

Väktaren som tillkallas för att lugna situationen tills polis kommer agerar istället provocerande och konfrontativt mot en person som är satt ur spel.

Att kvinnan inte snyftbloggat talar för att hon är seriös och väljer rätt kanaler. Att G4S och Västtrafik nogsamt väljer sina ord om de inblandades olämplighet talar för att någon av kontrollanterna har agerat korrekt. Troligtvis syftar det på henne.
Citera
2015-06-03, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det behöver man inte ta ställning till när man gör ett envarsgripande, det räcker att det man ser utgör ett brott - om det sedan finns ansvarsfrihetsgrunder är upp till åklagare eller domstol att avgöra.
Jo men det är ju just det som är problemet. Det dom ser utgör ju inget brott förutsatt att uppsåt saknas och i detta fallet kan det finnas anledning att tro att mannen inte har uppsåt att begå brott.

Envarsgripade ska verkligen inte hanteras lättvindigt. Görs en felaktig bedömning är det istället den som utför "handlingen" som riskerar att fällas för brott.
Senast redigerad av sumprunkarn 2015-06-03 kl. 00:32.
Citera
2015-06-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
citerar en annan från denna grupp som verkar ha talat med föraren på bussen, när detta hände? mer ljus på situationen eller ytterligare bara ett påstående?

Milan Kalinovic

Ja det kunde diskuteras direkt efter att dom fått den informationen av föraren. Dom valde att inte lyssna och vara aggressiva och hotfulla mot en kollega förövrigt. Hade dom kontrollerat med arbetsledningen så hade allt kunnat undvikas. Jag jobbar själv på spårvägen och har träffat föraren som körde bussen som händelsen skedde i. Det största irritations momentet för kontrollanterna var förarens självkontroll och lugn och att han inte ville att dom skulle ta i honom. Vi talar inte om någon brottsling här och måla ut honom som det är för jävligt. Kontrollanterna får absolut inte tappa sitt humör på det viset och behandla någon på det viset bara för att dom inte fick som dom ville.

2 · söndag klockan 12:11

Intressant, bra hittat!
Citera
2015-06-03, 00:34
Medlem
Natus.Vinceres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Nej. Inte som visats publikt. Vilket är helt i sin ordning. Som du kan se på filmen backar kvinnan undan och sköljer sin hand. Den redan passiva föraren blir under tiden utsatt för verbala påhopp som är galna, som att hans anställning ifrågasätts. Kvinnan är fokuserad på sin hand, men det extremt oprofessionella verbala angreppet på föraren kan uppfattas som att även hon provoceras att förlora tappningen och brista ut i ungefär "varför bet du mig, idiot?!".

Väktaren som tillkallas för att lugna situationen tills polis kommer agerar istället provocerande och konfrontativt mot en person som är satt ur spel.

Att kvinnan inte snyftbloggat talar för att hon är seriös och väljer rätt kanaler. Att G4S och Västtrafik nogsamt väljer sina ord om de inblandades olämplighet talar för att någon av kontrollanterna har agerat korrekt. Troligtvis syftar det på henne.

Han kan säkert ha bitit henne, absolut inget jag förnekar. Till skillnad från många här kan jag se saker med objektivitet och från olika perspektiv. Det är dock ord mot ord om inte bevis kan visa att hon faktiskt blivit biten.
Citera
2015-06-03, 00:40
Medlem
Vem fan är kontrollanten att säga, "sa inte jag att du skulle vara försiktig med ditt jobb?", vilket avskum. Att sedan andra vakten kommer in i bilden och frågar "vill du behålla ditt jobb?" gör det än mer komiskt med tanke på vad som har hänt efter att situation i fråga har kommit till Västtrafik och till allmänhetens kännedom.

Den största problematiken är dock det faktum att dessa svin säkerligen har betett sig på samma sätt mot många andra passagerare utan att ha blivit filmade.
Citera
2015-06-03, 00:41
Medlem
Om bussföraren förväntas ha förmågan att kommunicera med kollektivet (resenärer) borde han ha förmågan att förklara hur han färdas i tjänsten.
Han ska vara lika tydlig mot biljettkontrollanterna som mot kunderna om gällande resor och dess regler och taxor. I detta fall borde han varit tydlig och sagt att han slutat sitt körschema och var påväg till depån för att sedan åka hem med sin bil eller alt. Köpa biljett och åka hem kollektivt.
Vet inte om han var så tydlig, men om han inte var tydlig så kan det hamna under bedrägligt beteende.. Märk ordet "beteende".
Biljettkontrollanterna må ha varit omogna etc.. Vakterna må ha varit felinformerade och situationen må ha blivit löst smidigare med socialtkompetenta biljettkontrollanter.
Kontentan är ändå att man inte får bryta mot lagen och om man gör det så händer tråkiga saker ibland.
Tycker synd om både bussföraren och om biljettkontrolanterna samt om vakterna. Många sömnlösa nätter som kunde lösts på bättre kommunikation från bussföraren, mer socialtkompetens från biljettkontrolanterna samt mer lugna vakter.
Citera
2015-06-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nahkis5000
Om bussföraren förväntas ha förmågan att kommunicera med kollektivet (resenärer) borde han ha förmågan att förklara hur han färdas i tjänsten.
Han ska vara lika tydlig mot biljettkontrollanterna som mot kunderna om gällande resor och dess regler och taxor. I detta fall borde han varit tydlig och sagt att han slutat sitt körschema och var påväg till depån för att sedan åka hem med sin bil eller alt. Köpa biljett och åka hem kollektivt.
Vet inte om han var så tydlig, men om han inte var tydlig så kan det hamna under bedrägligt beteende.. Märk ordet "beteende".
Biljettkontrollanterna må ha varit omogna etc.. Vakterna må ha varit felinformerade och situationen må ha blivit löst smidigare med socialtkompetenta biljettkontrollanter.
Kontentan är ändå att man inte får bryta mot lagen och om man gör det så händer tråkiga saker ibland.
Tycker synd om både bussföraren och om biljettkontrolanterna samt om vakterna. Många sömnlösa nätter som kunde lösts på bättre kommunikation från bussföraren, mer socialtkompetens från biljettkontrolanterna samt mer lugna vakter.

Finns ingen anledning att tycka synd om varken kontrollanterna eller väktaren, finns absolut ingen anledning att skrika och hota en person i handfängsel.

Notera även att busschauffören är tyst i början, det är kontrollanterna och väktaren som ger sig på honom. Mannen är i handfängsel, ligger på mage och blir sedan vänd mot kontrollanterna på sin bak varpå kontrollanterna och väktarna ger sig på mannen verbalt.
Citera
2015-06-03, 00:48
Medlem
För övrigt vart kan man se videon med händelsen? Länken till AF blir bara fel kod 404
Citera
2015-06-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nahkis5000
För övrigt vart kan man se videon med händelsen? Länken till AF blir bara fel kod 404

https://www.youtube.com/watch?v=t1vbq146FWM

Kolla på klippet igen, mannen blir provocerad och hotad verbalt när situationen redan är över.
Citera
2015-06-03, 00:50
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Ett vittne i bussen hade en annan uppfattning om incidenten. Bussföraren visade upp förarbeviset, men det räckte inte och kontrollanten började gapa om biljett. Bussföraren började kliva av bussen när den stannade vid Hjalmar Brantingsplatsen och genast kastade sig kontrollanterna över honom som en flock hyenor. Resten av incidenten finns att se på Youtube.

Enligt linjekartan, så befinner sig Transdevs depå nära Hjalmar Brantingsplatsen.

Det första svaret från Transdev i media är att föraren är på väg hem och att Transdev inte känner till reglerna. Inte heller har man hört talas om ett "gult kort". Alltså har presschefen fått något återberättat för sig. Typ 6700 + förare som kör på Västtrafiks uppdrag har ett brandgult förarkort och de flesta vet att de inte får resa på fritiden. Jag tror på fullaste allvar att det uppstod ett missförstånd ombord. Jag tror inte att föraren visade upp rubb och stubb och tydligt berättade att han var i tjänst. Jag tror att han sade att han var på väg "hem" och att han menar depån och kontrollanterna tror att han menar sin bostad och att de inte tog sig energi att reda ut det.

Jag vill vara jävligt tydlig med att jag tycker att kontrollanterna i tron att föraren tjuvåkte, skulle ha låtit honom kliva av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in