Citat:
Ursprungligen postat av
metafysik
Ok. Då är jag med. Det är en behjärtansvärd inställning du har i så fall. Men jag tyckte mig se henne med ett knä i hans nacke, så jag vet inte om hon är helt utan skuld heller.
Det som stör mig är vittnets berättelse. Att de låter vittnet vara som också har uniform, men går på honom. Tydligt fall av diskriminering.
Vittnet, om vi tänker på samma person, är en förare som berättar att hon inte är i tjänst och inväntar sms-biljett. Hon är jämförbar med vem som helst som köper biljett aningens försent.
Kontrollanten påpekar att det inte är okej men att det går för denna gången.
Enligt Västtrafik är det rätt agerat. Jaga inte avgifter. Undvik konflikt.
Nästa resenär är en förare som säger att han är på väg hem men inte behöver biljett. För han är förare. Det är inte samma sak som den tidigare situationen. Men bör hanteras på samma sätt. Nu blev det inte så.
De flesta som hatar de inblandades agerande visar varför deras uppdrag är svårt.
Om DU är biljettkontrollant och kontrollerar väktaren som börjar gapa att DU SKA VARA RÄDD OM DITT JOBB så är det ditt jobb att låta honom gå. Efter att du försökt få honom lugn. Fast han inte visar biljett och fast han är hotfull. Det är kontrollanternas vardag.
Plus att du får skäll för att du är en mes.