Citat:
Ursprungligen postat av
kofotskenta
Det krävs en någorlunda hög IQ för att kunna ljuga trovärdigt. Har man inte det och försöker ljuga så tror man ju att man kan lura andra hur som helst och komma undan.
Jämför med ett barn som nyss tagit kakor olovligen med kaksmulor runt munnen och på tröjan. Barnet skyller på syskonet som var i köket tidigare eller att mamma sa att man fick ta.
Föräldern står där sedan och skakar på huvudet.....
Om sedan barnet är en adopterad unge som fått mycket stryk eller varit mobbad så kanske det är lätt att som förälder låta barnet komma undan.
Lägg sedan till att det inte är moraliskt fel att ljuga för otrogna enligt deras religion så får du de här genomskinliga bortförklaringarna och ursäktandet.
Det finns ju komplicerade och intrikata lögner, och de kräver hög iq, däremot så är det så vanligt för dessa människor att nästan instinktivt "hedersljuga". Hederslögn är inte ett etablerat koncept, men jag kan inte komma på ett bättre sätt att förklara vad jag menar.
De reagerar instinktivt på varje kritik eller befogad anklagelse med att neka till allt omedelbart, och omedelbart svära på gud och sin heder för att bevisa sin oskuld, gärna med ett viss mått av agressivitet. (hur kan de anklaga mig för att dricka *hic* jag är ju muslim!)
Skenheligheten i detta går som aldrig upp för dem utan de blir snarare arga på dem som har anklagat dem, ÄVEN när de är skyldiga, skulden har som inget med saken att göra, när man är helig så är man bortom sådant untouchable.
Det är lite detta jag ser i de omedelbara reaktionerna på den gripne mannens dotters feed, folk som indignerat skriker ifrån och anklagar omvärlden för islamofobi. Tillochmed nu lär de skrika och säga ifrån, trots att mannens är skäligen misstänkt.