2015-06-02, 19:46
Medlem
Vet inte om det redan har påpekats redan men den misstänkte mannen har varit verksam i Al-Rahmanmoskén som blev rikskänt efter branden som startade i en fritös och blev "kärleksbombad" av eskilstunabor som trodde att det var ett rasistiskt attentat.

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.3217670-galal-faris-sapo-har-begatt-ett-misstag- (det är inte han på bilden)
Citera
2015-06-02, 20:00
Medlem
kkasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollonmannen
Vet inte om det redan har påpekats redan men den misstänkte mannen har varit verksam i Al-Rahmanmoskén som blev rikskänt efter branden som startade i en fritös och blev "kärleksbombad" av eskilstunabor som trodde att det var ett rasistiskt attentat.

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.3217670-galal-faris-sapo-har-begatt-ett-misstag- (det är inte han på bilden)

Fel, det var inte al-Rahman mosken som brann. Dessutom gick polisen ut och dementerade uppgifterna om en fritös.

Däremot kastades en brandbomb in genom fönstret i al-Rahman mosken (men stoppades av ett metallnät) dagen efter branden i den andra mosken.
Senast redigerad av kkasem 2015-06-02 kl. 20:09.
Citera
2015-06-02, 20:11
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Det krävs en någorlunda hög IQ för att kunna ljuga trovärdigt. Har man inte det och försöker ljuga så tror man ju att man kan lura andra hur som helst och komma undan.
Jämför med ett barn som nyss tagit kakor olovligen med kaksmulor runt munnen och på tröjan. Barnet skyller på syskonet som var i köket tidigare eller att mamma sa att man fick ta.
Föräldern står där sedan och skakar på huvudet.....

Om sedan barnet är en adopterad unge som fått mycket stryk eller varit mobbad så kanske det är lätt att som förälder låta barnet komma undan.

Lägg sedan till att det inte är moraliskt fel att ljuga för otrogna enligt deras religion så får du de här genomskinliga bortförklaringarna och ursäktandet.

Det finns ju komplicerade och intrikata lögner, och de kräver hög iq, däremot så är det så vanligt för dessa människor att nästan instinktivt "hedersljuga". Hederslögn är inte ett etablerat koncept, men jag kan inte komma på ett bättre sätt att förklara vad jag menar.

De reagerar instinktivt på varje kritik eller befogad anklagelse med att neka till allt omedelbart, och omedelbart svära på gud och sin heder för att bevisa sin oskuld, gärna med ett viss mått av agressivitet. (hur kan de anklaga mig för att dricka *hic* jag är ju muslim!)

Skenheligheten i detta går som aldrig upp för dem utan de blir snarare arga på dem som har anklagat dem, ÄVEN när de är skyldiga, skulden har som inget med saken att göra, när man är helig så är man bortom sådant untouchable.

Det är lite detta jag ser i de omedelbara reaktionerna på den gripne mannens dotters feed, folk som indignerat skriker ifrån och anklagar omvärlden för islamofobi. Tillochmed nu lär de skrika och säga ifrån, trots att mannens är skäligen misstänkt.
Citera
2015-06-02, 20:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Har de berättat något alls om vad deras misstanke grundar sig på?

Men känns ju orimligt att SÄPO skulle agera utan att ha ordentligt på fötterna, rimligen skulle man ju annars spana ett tag till innan man agerar?
De har säkerligen filmer, telefonsamtal och omfattande dokumentering. I alla fall vad gäller Örebro-islamisten. Han har hållit på en längre tid. De hade väl haft samtal med honom redan förut. Han har tydligen inte fattat första gången.
Citera
2015-06-02, 20:39
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Det finns ju komplicerade och intrikata lögner, och de kräver hög iq, däremot så är det så vanligt för dessa människor att nästan instinktivt "hedersljuga". Hederslögn är inte ett etablerat koncept, men jag kan inte komma på ett bättre sätt att förklara vad jag menar.

De reagerar instinktivt på varje kritik eller befogad anklagelse med att neka till allt omedelbart, och omedelbart svära på gud och sin heder för att bevisa sin oskuld, gärna med ett viss mått av agressivitet. (hur kan de anklaga mig för att dricka *hic* jag är ju muslim!)

Skenheligheten i detta går som aldrig upp för dem utan de blir snarare arga på dem som har anklagat dem, ÄVEN när de är skyldiga, skulden har som inget med saken att göra, när man är helig så är man bortom sådant untouchable.

Det är lite detta jag ser i de omedelbara reaktionerna på den gripne mannens dotters feed, folk som indignerat skriker ifrån och anklagar omvärlden för islamofobi. Tillochmed nu lär de skrika och säga ifrån, trots att mannens är skäligen misstänkt.

Precis, bra formulerat!

En liten översikt som förklarar skillnaden:
http://i2.photobucket.com/albums/y23/drsanity/shame3.jpg
Senast redigerad av kofotskenta 2015-06-02 kl. 20:48.
Citera
2015-06-02, 23:17
Medlem
syscrashs avatar
Företrädare för moskén i Örebro går nu i försvar för den misstänkte. - "Vi ser inte att han gjort något fel", säger en talesman. Detta enligt tidningen Nerikes Allehanda. Nu måste hela moskén rimligtvist misstänkliggöras men där går gränsen för vad polis och myndigheter vågar göra.
Citera
2015-06-03, 00:28
Bannlyst
Jag är mest nyfiken på hur polisen skulle arbeta om de nu skulle "ta hänsyn" till den där satans religionen. Förvarna muslimerna om att snart kommer vi, eller, knacka på och titta så morsan har dragit för skynket?

Hur kan man ens vurma för en religion som uppenbart förtrycker kvinnor? Jag blir så lack, och det blir bara värre. KUKEN
Citera
2015-06-03, 08:36
Medlem
Jimskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Läste en artikel att han riskerar 6 års fängelse. Minns dock inte vilken tidning jag läste det i.

Det absoluta maxstraffet för denna hane är 6 år, ja.

Länk: https://lagen.nu/2010:299
Citera
2015-06-03, 08:58
Medlem
Samband med tillslaget mot rekryteraren i Örebro?

Citat:
Tre svenskar har efter flera försök troligen lyckats ansluta sig till Islamiska staten (IS), uppger källor för TT. Turkiet har på svensk begäran tidigare utvisat dem två gånger.

Två av varandra oberoende källor har fått uppgiften att svenskarna – två unga män och en ung kvinna från Örebro – har kommit fram till IS-kontrollerat område i antingen Syrien eller Irak.
---
Nyhetsbyrån Reuters rapporterade den 19 maj att turkiska myndigheter hade deporterat svenskarna två gånger. Svenska myndigheter hävdade sedan att trion troligen tagit sig till Turkiet en tredje gång. Enligt Warsama finns det uppgifter om att de därefter valde en annan väg in i området.

– Det måste vara någon som hjälper dem med pengar och kontakter, säger han.

Den 22-årige mannen är dömd för en lång rad brott. Den andre mannens storebror har sedan tidigare stupat i kriget, enligt TT:s källor.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/efterspanade-is-svenskar-nadde-fram/

Kan Säpo fått bevis för att terrorimamen varit inblandad?

Den "22-årige mannen" ska vara Mehdi Ghezalis yngre bror.
Citera
2015-06-03, 09:19
Medlem
Café nära moskén intressant i Eskilstuna.
Ser ut som att delar av den invandrade lokalbefolkningen som inte stödjer IS, reagerat på verksamheten i Eskilstuna redan förra året.

Citat:
Säpo på plats i Eskilstuna
---
Flera personer förhörs nu om den misstänkta terroristrekryteringen. Säpos egen personal fanns på plats i Eskilstuna under tisdagen för att arbeta vidare med utredningen.
---
Flera av de personer som varit intressanta för Säpoutredarna uppges ha sammanstrålat på ett kafé i Eskilstuna.
---
Kaféet i Eskilstuna stod under polisbevakning under en period i höstas. Bevakningen sattes in av den lokala polisen efter de stora demonstrationerna mot Islamiska staten 2014. En av demonstrationerna slutade med flera fall av bråk och skadegörelse i Nyforsområdet.
Polisens arbetshypotes var då att demonstrationsbråken handlade om angrepp på påstådda IS-sympatisörer. Spaningsinsatserna från 2014 ledde aldrig till någon förundersökning hos den vanliga polisen.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.3218204-sapo-pa-plats-i-eskilstuna
Citera
2015-06-03, 10:37
Medlem
deeznutss avatar
Svenska rättsystemet är som vanligt ett föredöme när det kommer till att låta kriminella stanna och verka i landet:

Citat:

Enligt uppgifter till DN på måndagen har mannen verkat som imam i Sverige och enligt Säpo handlar misstankarna emot honom om kopplingar till terrorgruppen IS.

Den andre mannen är i samma ålder. Han är rysk medborgare från Tjetjenien och kom till Sverige år 2007 tillsammans med sin familj. Han sökte asyl i Sverige men fick avslag.

År 2011 fritogs han av beväpnade medhjälpare från flyktingförvaret i Gävle. Ett halvår senare greps han i en lägenhet i Gävle. Polisen hittade en pistol och några sprängpatroner.

Säkerhetspolisen var inblandad i den utredningen och Gävle tingsrätt höll förhandlingen i en säkerhetssal i Stockholm.

Mannen dömdes till ett och ett halvt års fängelse och tio års utvisning ur Sverige. Polisen lyckades aldrig få tag på dem som fritog honom.

Mannen erkände allt och överklagade inte domen. Men efter avtjänat straff blev han kvar i Sverige, trots beslut om utvisning.

– Det ansågs att utvisningen inte kunde verkställas eftersom han kunde råka illa ut om han utvisades, säger kammaråklagare Ronnie Jacobsson till DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/terrormisstankt-tidigare-domd-for-vapenbrott/
Citera
2015-06-03, 11:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Företrädare för moskén i Örebro går nu i försvar för den misstänkte. - "Vi ser inte att han gjort något fel", säger en talesman. Detta enligt tidningen Nerikes Allehanda. Nu måste hela moskén rimligtvist misstänkliggöras men där går gränsen för vad polis och myndigheter vågar göra.
Skulle en kyrka eller annan Svensk institution bete sig på detta vis?
Knappast, man skulle säga, "stämmer anklagelserna så är det hemskt" eller "vi kunde aldrig tro detta om honom" eller något liknande. Inte skulle man oreserverat gå i god för någon som grips av Säpo bara för att man själv inte har sett något brottsligt.

Moskèns företrädare är sannolikt insyltade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in