Citat:
Ursprungligen postat av
Gabogibo
Jag tycker att det är intressant att många av de som delar statusuppdateringen som den gripne mannens dotter skrivit på facebook har IS-flaggor, lejon, svarta Shahadaflaggor och andra uppenbara jihadistsymboler som presentationsbild/bakgrundsbild, eller i sin feed.
Ändå hävdar de att de känner mannen personligen och går i god för att han aldrig skulle uppmana till terrordåd. Är de patologiska lögnare, eller är de helt enkelt förda bakom ljuset själva?
Är det trovärdigt att mannen skulle ha duperat hela sin familj och omgivning att han var mot IS?
Detta är frågor värda att fundera på, medan stödet för IS och andra militanta jihadistgrupper bara växer och växer i Sverige. Hemvändande IS-krigare är bara toppen på isberget, och stödet för salafismen är större än man kan tro.
När ska folk inse att de har blivit ljugna för. De som kallat vanligt folk för islamofober och rasister har visat sig att tillhöra och stödja IS. Hur kan de ljuga rakt ut med en sådan hätskhet? Har de ingen skam alls?
EDIT: Vill bara påpeka att jag vet att det finns en skillnad att vara för salafism och att aktivt stödja IS, men nu var den gripna mannen en rekryterare för just IS, och många av de som fördömde gripandet både påstod att de kände mannen, och de hade jihad-glorifierande bilder på sin FB. Så jag tycker inte att det är en helt vild koppling att göra.
Det krävs en någorlunda hög IQ för att kunna ljuga trovärdigt. Har man inte det och försöker ljuga så tror man ju att man kan lura andra hur som helst och komma undan.
Jämför med ett barn som nyss tagit kakor olovligen med kaksmulor runt munnen och på tröjan. Barnet skyller på syskonet som var i köket tidigare eller att mamma sa att man fick ta.
Föräldern står där sedan och skakar på huvudet.....
Om sedan barnet är en adopterad unge som fått mycket stryk eller varit mobbad så kanske det är lätt att som förälder låta barnet komma undan.
Lägg sedan till att det inte är moraliskt fel att ljuga för otrogna enligt deras religion så får du de här genomskinliga bortförklaringarna och ursäktandet.