2015-06-01, 22:58
Medlem
bombaccis avatar
Hoppas vakterna och framförallt kontrollanterna får sparken.

Riktigt pinsamt att se när vakten och kontrollanten skriker på honom o kallar han för idiot när han sitter fänglad på marken.

Alltid så modiga när de är i tjänst o flera mot en.

De har ingen rätt att använda våld när sådan inte är befogad. Kontrollanterna har ingen rätt att använda våld alls, om de inte utsätts för våld själva.

Visst bussföraren kunde ha tagit boten och bett om deras namn o sedan kontaktat sitt bolag så hade det kunnat skötas smidigare.

Tyvärr är många kontrollanter väldigt sugna på att få visa sin makt.

Synd att videon inte kom igång tidigare...tror inte vakterna eller kontrollanterna kommer åka på någonting, eventuellt att de säger åt dem att sköta det lite smidigare nästa gång.
Citera
2015-06-01, 22:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag har aldrig hävdat att nödvärn inte kan inträda. Jag har faktiskt flertalet gånger hävdat att är det myndighetsutövande våldet helt uppåt väggarna kan det bli fråga om nödvärn, men då med betoning på helt uppåt väggarna, kom ihåg hundföraren som blev dömd för misshandel i tingsrätten men friades i hovrätten. Känns som du bara argumenterar emot mig för sakens skull nu.

Look who's talking. Var det inte du som igår invände mot mitt uttalande om att både chauffören och väktarna/kontrollanterna i förlängningen arbetade för samma företag, aka Västtrafik?
Citat:
"Vi förlitar oss på att alla är öppna och ärliga mot våra kollegor i kollektivtrafikbranschen", säger Anders Fandal pressinformatör på Västtrafik.

Kändes då som att du bara argumenterade emot för sakens skull. Life's a bitch.
Citera
2015-06-01, 23:00
Medlem
Så äckligt att vaktfittan ska hålla en moralpredikan över offret och dessutom vara orimligt upprörd och otrevlig. Visar återigen vilka kuksugare ordningsvakter och liknande pissyrken som lockar maktmissbrukare faktiskt är.

Man kan utan tvekan konstatera att diverse ordningsvakter, krogvakter och övriga väktare är för dåligt utbildade och för klent begåvade. De tjänar dessutom dåligt och har dåliga arbetstider.
Yrket lockar uppenbarligen bara idioter.
Citera
2015-06-01, 23:00
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad det är du tvivlar på men om chauffören nu är anmäld för våld mot tjänsteman så betyder det antingen två saker:

1: Han greps på riktigt för bedrägligt beteende och de fabricerade sen historien om våld mot tjänsteman, han greps då officiellt för våld mot tjänsteman.
2: Han utförde våld mot tjänsteman och greps då officiellt för våld mot tjänsteman.

Om du utvecklar din fråga kanske jag kan förklara bättre. Men i såna här lägen behövs inga rapporter m.m.

Om du undrar om hur jag vet han är anmäld för våld mot tjänsteman så stod det i en av tidningarna.

Jag har även läst vad ett vittne som satt inne på bussen har sett och det var att chauffören "gapade rejält samt var väldigt fysisk" även inne på bussen detta har dock inte kommit ut på något sätt så du kan välja att inte tro mig på det och det har jag full förståelse för.
Du sitter i vissa delar på originaldata som inte finns publicerade någon annanstans. Information som beskriver vittnesberättelser inifrån bussen?
Och samtidigt har du i andra centrala delar bara lyckats skaffa dig en summarisk uppfattning utifrån delar av vad som stått att läsa i media på nätet. Okej...

Det är nog lika bra att som vanligt sätta dina funderingar inom parentes när det kommer till sakuppgifter.

Vad gäller de övriga frågorna så hade du alltså inget yttre stöd för dina påståenden annat än någon slags halvdan logisk slutledning.
Citera
2015-06-01, 23:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Synd att videon inte kom igång tidigare...tror inte vakterna eller kontrollanterna kommer åka på någonting, eventuellt att de säger åt dem att sköta det lite smidigare nästa gång.

De lär inte arbeta åt Västtrafik mer. Kundernas (aka resenärernas) förtroende för företaget väger mycket tyngre än några individer från en underleverantör.
Citera
2015-06-01, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Du sitter i vissa delar på originaldata som inte finns publicerade någon annanstans. Information som beskriver vittnesberättelser inifrån bussen?
Och samtidigt har du i andra centrala delar bara lyckats skaffa dig en summarisk uppfattning utifrån delar av vad som stått att läsa i media på nätet. Okej...

Det är nog lika bra att som vanligt sätta dina funderingar inom parentes när det kommer till sakuppgifter.

Vad gäller de övriga frågorna så hade du alltså inget yttre stöd för dina påståenden annat än någon slags halvdan logisk slutledning.

Du har summerat det ganska bra faktiskt. Jag har förutom vittnessberättelsen inte mer att gå på än det ni har.
Citera
2015-06-01, 23:06
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=t1vbq146FWM
Klar och tydlig bild på bolaget på högra armen 0:30 funktionsbeteckning på vänster bröst 0:51 samma film.

Vart såg du att kontrollanterna hade teleskopbatong? Det skulle faktiskt vara ett brott.

Okey, såg inte det på grund av taskig kvalitet på filmen. Jag hittade en annan med bra kvalitet och där syns märket på bägge väktarna. Samma sak med den inbillade expanderbara batongen som verkar vara något annat. I den taskiga filmen så såg det precis ut som att en av de kvinnliga biljettkontrollanterna hade en batong i bältet.
Citera
2015-06-01, 23:07
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Alltså den stora skadan lider ju Västtrafik av. Hela deras facebooksida är ju nedklottrad med folk som är uppriktigt oroliga.

Citat:

Kan man få pengarna tillbaka för sitt busskort?...jag vågar inte åka lokaltrafik längre...man vet ju inte vem dom tar nästa gång. Jag vägrar dessutom låta sonen åka lokaltrafik till skolan längre...jag betalar hellre vägtullar och kör honom till stan trots att jag inte passerar vägtullar normalt
Vill bara tillägga att gossen har fritt busskort från skolan som dom flesta skolungdomar i kommunen, som alla vet...även kontrollanterna...men det hindrar ju inte dessa individer från att slå ner honom om han skulle råka glömma sitt kort...och tyst och ödmjuk som han är så ser jag framför mig hur han tystnar under hotet från en adrenalinstinn alfahanne som vrålar honom i ansiktet. Det skall han inte behöva uppleva. Jag kör hellre!

Jag har nog aldrig sett en mer lättkränkt människa. Det där är ju en trollning av någon anarkist eller så har personen fått en djup, djup psykos.
Senast redigerad av kofotskenta 2015-06-01 kl. 23:11.
Citera
2015-06-01, 23:11
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Jag har nog aldrig sett en mer lättkränkt människa. Det där är ju en trollning av någon anarkist eller så har personen fått en djup, djup psykos.

Är det jobbigt för dig att folk har medlidande för andra människor som de ej känner?
Citera
2015-06-01, 23:14
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Är det jobbigt för dig att folk har medlidande för andra människor som de ej känner?

Personen skulle kunna få Nobelpriset i litteratur för den prosan.
Citera
2015-06-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Men fatta att det har inget med saken att göra huruvida det krävs uppsåt eller inte, det är en senare fråga för åklagaren, inte för de som ingriper mot mannen.
Vi tar det igen: Inget giltigt färdbevis = misstanke om bedrägligt beteende = rätt till envar.
Ja men om det finns skäl att tro att "brottet" inte skett uppsåtligen, som möjligen kan komma på fråga i det här fallet, så finns ju inte heller någon rätt att frihetsberöva mannen.

Inget uppsåt, inget brott.
Citera
2015-06-01, 23:18
Medlem
Zaaphs avatar
Citat:
Om vakterna döms för misshandel så kommer absolut nödvärn fungera. Det är dock enda som skulle fungera.

Jag vet inte hur mycket jag kan dumma ned det jag försöker förklara men ok ska göra ett sista försök:

Om en vakt ser dig göra ett brott med fängelse på straffskalan har han rätt att gripa dig.

Om det sen visade sig att det inte var ett brott det du gjorde, det var ett misstag, så hade vakten fortfarande rätt att gripa dig för det HAN såg var brottsligt.

Du får inte använda nödvärn mot en vakt, polis eller liknande som på ett korrekt sätt och inom sina legala ramar griper dig. Det är INTE upp till dig att bestämma.

Du skriver väldigt överdrivet.. "utan grund.. misshandlar " m.m. Ja i dessa fall håller jag med dig, då får du använda nödvärn. Men nu har dom grund.

Ska ta ett exempel du kanske missat.

En vakt ser en kille slå en tjej. (Han ser= på bar gärning, slå=misshandel)

Allt har uppfyllts för att vakten kan göra ett korrekt envarsgrip

Nu visade sig när polis kom att detta var ett konstprojekt. Gripet hävs. Killen får en ursäkt.

Skulle killen i ovanstående scenario börjat slåss mot vakten, för att han ansåg att det vakten gjorde var felaktigt så blir det våld mot tjänsteman.

Jag kan ärligt talat inte förklara det bättre än så så förstår du inte nu så ger jag upp.

Tack för din ansträngning.

Likheten mellan en pågående (förmodad) misshandel och en pågående (förmodad) plankning håller dock inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in