2015-05-30, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jaså du. Det verkar ju troligt. Hörde du negern på videon? Du tycker hans tal motsvarar den återgivna texten? Avvisas? Förbehållslös? Förbrukat?

Är du kanske efterbliven?

Men din efterblivna fan. Chauffören som KÖRDE BUSSEN!
Citera
2015-05-30, 22:19
Medlem
Bokmasks avatar
Jag hoppas alla Busschaufförer går ihop och visar sitt missnöje mot dessa onödiga handlingar för 26kr helt absurt!

Våld föder våld.
Citera
2015-05-30, 22:20
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Saknar du läsförståelse? Busschauffören som framförde bussen vid det aktuella tillfället är inte samma person som det mörkhyade chauffören i klippet.

Det har du rätt i. Vilket bara stöder negerns historia. Skulle dessa herrar vara i maskopi? Båda två ljuger om kontrollanternas framfart? Kanske bröder i brott?
Citera
2015-05-30, 22:25
Medlem
Nettan662s avatar
Citat:
Jaså du. Det verkar ju troligt. Hörde du negern på videon? Du tycker hans tal motsvarar den återgivna texten? Avvisas? Förbehållslös? Förbrukat?

Är du kanske efterbliven?

Nej men du verkar vara det..

Chauffören Peter Nilsson som körde den bussen där allt hände skrev så.

Men du tror nog seriöst att dom drog ut chauffören som kör för att han inte har med sig rätt färdbevis..
Citera
2015-05-30, 22:31
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Nej. Bedrägligt beteende förutsätter uppsåt. Det stämmer vidare inte att väktaren/kontrollanterna har nödvärnsrätt, de har inte angripits av busschauffören, det man kan diskutera här är snarare envarsgripande, 24:7 RB.

Misstanke om bedrägligt beteende från väktare och kontrollanter räcker inte för rätt till envarsgripande, det krävs att gärningen är brottslig och sker på bar gärning. Det finns inget stöd för att busschaufförens gärning är brottslig, då han sannolikt är i villfarelse och därmed saknar uppsåt i förhållande till bedrägligt beteende 9:2 1 st. BrB "vilseledande" respektive 9:2 2 st. BrB "ej rätt för sig".

Av rättsfallet NJA 1978 s. 67 kan den som griper någon som faktiskt inte gjort sig skyldig till brott dömas för ofredande. I doktrin har man ansett att det utifrån detta rättsfall ska krävas en viss bevisstyrka avseende den gripnes brottslighet, för att envarsgripande ska få ske. Det krävs inte en fullständig säkerhet, men en någorlunda säker bedömning. Därför kan väktarna och kontrollanterna ha gjort sig skyldiga till olaga frihetsberövande eller det mer rimliga, ofredande. Däremot skulle dem kunna åberopa putativt envarsgripande.

Min tes är i vart fall att det du säger är felaktigt, blotta misstanken ger inte rätt till envarsgripande. Det måste finnas något samband mellan gärningen och misstanken och denna bör vara någorlunda grundad. I detta fall anser jag inte att det är helt klarlagt att busschauffören gjort sig skyldig till brott, om vi bortser från uppgifterna om att han bet något. Jag är vidare intresserad av den praxis du åberopar. I vilken överrätt har "detta fastslagits flera gånger"? Länka gärna de domarna, jag är öppen för att ändra min uppfattning.

Det är i 99% av gångerna motiverat att utgå från att den som reser utan färdbevis har begått ett uppsåtligt brott. Detta särskilt när personen är anställd av trafikföretaget och förväntas känna till reglerna. Det sker ofta envarsgripanden vid "plankning" och snatterier. Vid alla handgripliga ingripanden finns det en risk, om än minimal i de flesta fall, att personen saknar uppsåt - så även vid snatterier etc. Det är inte tänkt att den som gör ingripandet ska behöva göra en straffrättslig utredning av alla potentiella undantagssituationer som hypotetiskt kunde berättiga beteendet hos den som tas på bar gärning.
Citera
2015-05-30, 22:32
Medlem
Studsbolls avatar
Ok. Nu Förstår jag vad som hände. Förlåt min dumhet! Bussförare 1, negern, passade på att tjuvåka i uniform. Hans kollega som körde bussen, bussförare 2, en svensk, såg när kontrollanterna knep negern för brottet och blev sur nog att skriva en insändare om övergrepp. Sedan bet negern en kontrollant och denne ringde väktaren som grep negern och när han låg med handfängsel hotade honom med avsked. Jag förstår. Mitt misstag.
Citera
2015-05-30, 22:34
Medlem
TröttSvensks avatar
Jag har aldrig stött på några biljettkontrollanter som är vare sig trevliga eller sansade.
De verkar gilla att skrämma slag på Svensson, ser de en flåbuse så stannar de upp och byter vagn.
De tar sig befogenheter de inte har, som i detta fallet.
Citera
2015-05-30, 22:34
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Kontrollanterna kunde lätt ringt någon på företaget och kollat vad som gäller för chaufförer och färdbevis. Det ser ju ut att vara på dagen eller eftermiddagen?!
Citera
2015-05-30, 22:35
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Att åka utan giltigt färdbevis ger dock inte fängelse. Så du har fel.

Det handlar inte om att det ger fängelse. Det handlar om att fängelse finns i straffskalan, vilket är allt som krävs för ett envarsgripande. Alltså har envar rätt att gripa en person som åker utan giltigt färdbevis, eftersom det rimligen utgör bedrägligt beteende, vilket har sex månaders fängelse i straffskalan.
Citera
2015-05-30, 22:36
Avslutad
Citat:
Ok. Nu Förstår jag vad som hände. Förlåt min dumhet! Bussförare 1, negern, passade på att tjuvåka i uniform. Hans kollega som körde bussen, bussförare 2, en svensk, såg när kontrollanterna knep negern för brottet och blev sur nog att skriva en insändare om övergrepp. Sedan bet negern en kontrollant och denne ringde väktaren som grep negern och när han låg med handfängsel hotade honom med avsked. Jag förstår. Mitt misstag.

Nu vet vi ju att du försöker vara en rättshaverist men i mångt och mycket så stämde ju det du skrev. Förutom att vakten inte direkt hotade honom med avsked.
Citera
2015-05-30, 22:36
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det handlar inte om att det ger fängelse. Det handlar om att fängelse finns i straffskalan, vilket är allt som krävs för ett envarsgripande. Alltså har envar rätt att gripa en person som åker utan giltigt färdbevis, eftersom det rimligen utgör bedrägligt beteende, vilket har sex månaders fängelse i straffskalan.

Så är det.
Citera
2015-05-30, 22:37
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Kontrollanterna kunde lätt ringt någon på företaget och kollat vad som gäller för chaufförer och färdbevis. Det ser ju ut att vara på dagen eller eftermiddagen?!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2730945-ledig-busschauffor-anklagades-for-tjuvakning

Citat:
Busschauffören var väg hem efter sitt arbetspass, utan giltig biljett. Han trodde uniformen och förarbeviset räckte. Det trodde också hans arbetsgivare.

Det var vid 20-tiden i fredags kväll som chauffören gått av sitt pass vid Hjalmar Brantingsplatsen. Han arbetar för företaget Transdev som hyr ut förare till Västtrafik, var iklädd uniform och med sitt förarbevis i plånboken trodde han att det räckte för att ta bussen hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in