Citat:
1. Mårten Schultz tallar rätt rejält på både historien och sanningen i sitt inlägg. Allemansrätten är ganska nytt tillägg till lagen, som inte har äldre motsvarigheter utan snarare handlade om att tillförsäkra folket vissa smärre rättigheter eftersom de nya fastighetsreglerna kunde medföra att tex. en eller några fastighetsägare kunde bli i besittning av den enda badstranden på 5mil eller liknande.
2. Vidare är det någon form av systematik i Mårten Schultz påhitt den sista tiden. Ena dagen är det sagor om allemansrätten och nästa dag är det sagor om nämndemän, politiker och att de juridiska ämbetena inte skulle vara politiskt tillsatta trots att alla känner till utnämningsmakten.
3. Däremot är det förstås sant att allemansrätten även gäller tiggare och utlänningar, däremot med ganska stora inskränkningar. TS skriver mer sanning än Mårten Schultz.
4. Kan det vara som så att Mårten Schultz egentligen propagerar för upphävandet av allemansrätten?
2. Vidare är det någon form av systematik i Mårten Schultz påhitt den sista tiden. Ena dagen är det sagor om allemansrätten och nästa dag är det sagor om nämndemän, politiker och att de juridiska ämbetena inte skulle vara politiskt tillsatta trots att alla känner till utnämningsmakten.
3. Däremot är det förstås sant att allemansrätten även gäller tiggare och utlänningar, däremot med ganska stora inskränkningar. TS skriver mer sanning än Mårten Schultz.
4. Kan det vara som så att Mårten Schultz egentligen propagerar för upphävandet av allemansrätten?
1. Orkar inte göra någon större undersökning men då han faktiskt är professor och inte borde ha en felmarginal på hundra år kollade jag iallafall på Wiki: "Runt sekelskiftet 1900 ansågs sedvänjan att det står var och en fritt att plocka bär i skog och mark vara rådande av ålder".
Verkar ha blivit lagstadgat 1915, kolla referens nr.6 på Wiki om du vill. Infört i RF 1994, det du tänker på? Jag blir nyfiken på var du fått din info ifrån, jag misstänker att du inte säger emot en professor utan veta vad du pratar om?
4. Vet inte riktigt vad hans poäng är men det tror jag verkligen inte. Får väl mest intrycket av att han vill bidra men vad lagstiftningen faktiskt säger, något som alla inte har koll på såklart. "Allemansrätten omfattar även utlänningar men ingen har rätt att skräpa ner och förstöra naturen" typ.