Imorgon kommer det avsnittet som jag har väntat på sedan reklamen för den nya säsongen började sändas på TV3. Denna gång besöker de Mikael i Trelleborg och jag ser med sådan glädje fram mot att äntligen få skratta åt hans olycka.
Varför har jag väntat på just det här avsnittet? Jo, det är så att jag har jobbat ihop med denna Mikael som personlig assistent där han var en arbetsledare som tryckte ner alla oss andra på olika sätt. Jag var yngst på hela arbetsplatsen, men var en av de med mest erfarenhet och mig tyckte han extra mycket om att racka ner på.
1. Han var tvungen att ha minst 250 kr/timme även fast han hade noll erfarenhet inom vården och att arbeta med knepiga människor. Och dels var han för fin för att egentligen arbeta inom personlig assistans.
2. Eftersom han tjänade mest hade han mest ansvar och fick efter några veckor titeln som arbetsledare. I hans ansvar ingick det att lägga allas scheman, vilket resulterade i att han själv tog de passen som man tjänade mest pengar under och alla andra fick ta vad som blev över.
3. När han råkade dubbelboka sig tvingade han oss andra att byta pass med honom, eller ja, han ändrade endast om i schemat och sa till den översta chefen att problemet var löst (enligt honom ja...).
4. Han tyckte väldigt illa om mig när vår brukade blev förbannad över att Micke hade ändrat om i mitt schema utan att jag hade godkänt det och ringde upp den högsta chefen mitt i natten. Jag tvingades prata med honom och fick tala ut om att jag kände mig orättvist behandlad av honom. Micke fick en varning från vår chef och blev väldigt arg på mig.
5. Efter att jag hade klagat på hur han skötte sitt jobb fick jag utstå diverse små elakheter från honom. Han lämnade disk när jag hade passet efter honom och hittade alltid anledningar till att hacka på mig. Till slut lyckades han få mig avskedad när han en gång såg att jag inte hann diska ett glas efter att mitt pass var slut.
6. Han jobbar numera någon annanstans. Jag tror det beror på att han ville styra och ställa över alla och blev antagligen till sist ovän med resten av personalen.
Här är också en del av Mickes personlighetsdrag:
- Han kallar sin sambo för fru, även fast de inte mig veterligen är gifta.
- Han har en planeringsförmåga lika med noll. Ett möte som enligt honom ska ta en timme tar i verkligheten 4-5 timmar.
- Han doftar alltid en stark parfym. Räcker att man går in i ett rum där han är för att känna hans stank. Smart att lukta som en parfymaffär när man jobbar inom vården
- Han skrev en exakt lista hur vi skulle sköta våra arbetsuppgifter. Dels var där åt helvetes massa särskrivningar. När vi sedan frågade hur han tänkte angående vissa utföranden fick vi spydiga kommentarer tillbaka.
- Fastän hans företag är nerlagt har han fortfarande sitt mobilabonnemang på företaget samt en bil med företagets logga på.
Det var allt jag kan komma på om denna människa. PM:a om ni undrar något speciellt.