Citat:
Berätta gärna, själv har jag som sagt inte utforskat ämnet alls.Vilka observationer har man gjort som stödjer en global översvämning som beskriven i Bibeln för 4300-500 år sedan?
Citat:
Frågan är som sagt hur det ligger till med det evolutionära trycket - jag antar att vi är överens om att evolutionärt tryck är en faktisk funktion - som får det nya Världshavets fiskar att åter isolera sig i saltvatten och utveckla en självförstörelseknapp som kan aktiveras av lite för mycket regn.
Vad jag pratade om där var att det finns olika möjliga scenarios, som bättre låter sig beskrivas av sådana som kan mer än jag om de ingående möjliga parametrar och observationer.
Som exempel finns fiskar som idag under sin livstid lever i både salt och sött vatten, kanske var denna förmåga mer utbredd tidigare och är idag en förlorad egenskap?
Som exempel finns fiskar som idag under sin livstid lever i både salt och sött vatten, kanske var denna förmåga mer utbredd tidigare och är idag en förlorad egenskap?
Citat:
Tycker du att en tusentals år gammal skrift är en rimlig grund att bygga sin bild av Jordens verkliga historia på - är det inte bättre att genom geologi, arkeologi och så vidare faktiskt observera Jordens verkliga historia?
Det handlar inte om att Noa trotsade naturlagarna för att jag ska kunna tro på Gud. Det handlar om intresse för hur det verkligen förhåller sig. Var kommer vi ifrån? Hur ser jordens verkliga historia ut?
Även om en arkeolog måste begränsa sig till vad denne kan säga säkert om exempelvis en Afrikansk människas diet för 100 000 år sedan, är detta inte en bättre bild av Jordens historia än vad Bibeln har att berätta om en Afrikansk människas diet för 100 000 år sedan?